ד"ר ארווינג מוסקוביץ'
ד"ר ארווינג מוסקוביץ'צילום: פלאש 90

איש העסקים היהודי-אמריקני ד"ר ארווינג מוסקוביץ' הלך לעולמו הערב (חמישי) בגיל 88.

במהלך השנים מוסקוביץ' תרם רבות לנזקקים בכל העולם באמצעות "קרן מוסקוביץ'" שהקים. הוא סייע רבות לארגוני הימין בישראל ולפיתוח הבנייה היהודית במזרח ירושלים.

מוסקוביץ' שהתגורר במיאמי הותיר אחריו את אשתו צ'רנה ושמונה ילדים. אחד מבניו מתגורר בישראל, אחיו מתגורר בקיבוץ עין דור. מועד הלוויתו טרם נקבע.

חבר הכנסת לשעבר יעקב כץ (כצל'ה) מראשוני הבונים ביהודה ושומרון הביע צער כבד על מותו וספד לו בשיחה עם ערוץ 7. "ד"ר מוסקוביץ' היה מנהיג ומהפכן - אפשר לצרף אותו לרשימה הגדולה שבה מופיעים הרצל, ז'בוטינסקי, בן גוריון ובגין. הוא היה עניו גדול, איש חכם וגאון פיננסי.

"הקדוש ברוך בירך אותו בעושר רב והוא ידע לקשר ולחבר את העושר הזה לבניית ההתיישבות ביהודה שומרון וירושלים. כשהתחלנו את מפעל ההתיישבות הוא היה המממן, הרוכש, הפועל והבונה. האיש בשכלו, בחכמתו, בסבלנותו ובהבנה הפיננסית שלו איפשר לנו לעשות דברים גדולים".

כצל'ה סיפר כי כמו מפעלים ציוניים אחרים הד"ר מוסקוביץ' סייע רבות בהקמתו של ערוץ 7, ישיבת בית אל ומוסדות רבים אחרים.

"הוא היה הכוח העיקרי מאחורי 'העם עם הגולן' - הוא הפך את החלום שלנו על יהודה שומרון וירושלים למציאות ישראלית בוערת". כצל'ה ציין כי צ'רנה מוסקוביץ' רעייתו סייעה רבות וביד רמה למפעל הציוני במדינת ישראל גם לאחר שחלה, "צ'רנה היא נסיכה ומלכה שממשיכה ללא הפסקה את המפעל החשוב והגדול בארץ ישראל".

יו"ר עמותת ''עטרת כהנים'' מתי דן הביע צער כבד וספד לו. "יהודי צדיק שסייע רבות למפעל הציונות ברחבי הארץ ובפרט בירושלים וביהודה ושומרון. מוסקוביץ' שינה את מפת ההתיישבות בירושלים המזרחית ופעל ללא לאות ליישב יהודים בכל מקום בארץ ישראל".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) ספד, "ד"ר ארווינג מוסקוביץ' - איש של אהבת תורה וחסד עד בלי די.
יחד עם אשתו תיבדל לחיים ארוכים, הם היו אנשי חסד לנזקקים, חסד לעם ישראל, חסד לגאולה ארץ ישראל וירושלים. מעשיו ופועלו של ד"ר ארווינג מוסקוביץ' עוד יאירו ככוכבים לעולם ועד".

מוסקוביץ' (במרכז) באירוע בניו יורק לחיזוק היישוב היהודי בחברון
מוסקוביץ' (במרכז) באירוע בניו יורק לחיזוק היישוב היהודי בחברוןצילום: דוברות חברון

מוסקוביץ' נולד בניו יורק, בן תשיעי במשפחה בת 13 ילדים. למד רפואה באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון ועבר לגור בלונג ביץ', קליפורניה, שם פתח מרפאה שהפכה מאוחר יותר לבית חולים פרטי.

בהמשך קנה מוסקוביץ' בית חולים נוסף. בתקופה זו שימש כרופא מיילד בבית החולים שבבעלותו בשכונת "הוואיין גרדנס". במשך השנים התרחבה רשת בתי החולים ובתי האבות שבבעלותו במדינות קליפורניה ופלורידה. מוסקוביץ' הקים מועדוני בינגו ובתי קזינו, חלק נכבד מהרווחים נתרמו למטרות צדקה.

"קרן מוסקוביץ'" שהקים מסייעת לקורבנות של אסונות טבע ולנזקקים ברחבי העולם. הקרן ייסדה גם את מפעל "פרס מוסקוביץ' לציונות" המעניק מדי שנה פרסים בסכום כולל של 100,000 דולר לארגונים ופעילים חברתיים בישראל, המגשימים את ערכי הציונות.

מוסקוביץ' סייע רבות ברכישת קרקעות במזרח ירושלים כדי ליישבם ביהודים. בין השאר סייע ברכישת בתים וקרקעות ברובע המוסלמי והנוצרי בעיר העתיקה, בעיר דוד, בשייח' ג'ראח, במלון שפרד, בקדמת ציון שבשכונת אבו דיס, בישיבת בית אורות ובשכונות מעלה דוד ומעלה הזיתים. כמו כן סייע מוסקוביץ' ברכישת קרקעות ומבנים בגוש עציון, גוש קטיף וברמת הגולן.

מוסקוביץ' התנגד בחריפות לתהליך אוסלו. במכתב למערכת ששלח ל"וושינגטון פוסט" ב-1997, כתב: "אם תהליך השלום לא מסוגל לעכל את נוכחותן של 50 משפחות יהודיות בסמוך לכותל המערבי, אזי מדובר בתהליך שברירי בלתי תקין.

''פסילה של פרויקט בנייה על הר הזיתים רק בגלל קרבתה לשכונה ערבית מעניקה הכשר להנחת היסוד של יאסר ערפאת, לפיה פלסטינים וישראלים לא מסוגלים לחיות ביחד בירושלים. בכל מקום אחר בעולם מקרה כזה היה מוגדר כגזענות'', כתב.