משמאל לימין: מאיר זורע, שמעון פרס, דיין, מאיר עמית, אל"מ אברהם יפה אל"מ בנימין ג'יבלי
משמאל לימין: מאיר זורע, שמעון פרס, דיין, מאיר עמית, אל"מ אברהם יפה אל"מ בנימין ג'יבליצילום: אברהם ורד מערכת במחנה

62 שנה עברו מאז 'עסק הביש' - פרשה מכוננת בישראל שבמסגרתה בוצעו פעולות חבלה על ידי רשת של חיל המודיעין הישראלי על אדמת מצרים.

בסוף מאי 1954 נשלח אברי אלעד לבצע מעשי חבלה כדי לסכסך בין מצרים ומעצמות המערב. פעולות החבלה בוצעו בקהיר ואלכסנדריה. הפעולה השלישית נכשלה ואנשי הרשת נעצרו בזה אחר זה חוץ ממפקדם אברי אלעד שנמלט בנסיבות מעוררות חשד.

שלטונות מצרים החליטו לקיים משפט ראווה נגד העצורים ובינואר 1955 הועלו לגרדום שמואל עזר וד"ר משה מרזוק. ששה נאשמים נוספים נדונו למאסר ממושך ואילו מקס בינט התאבד במהלך המשפט.

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף היום (חמישי) מסמכים היסטוריים ששופכים אור על הפרשה וחושפים את מאבקו של ראש אמ"ן דאז, בנימין גיבלי, לטיהור שמו.

שנים רבות אחרי "עסק הביש", הדהדה השאלה ''מי נתן את ההוראה'' להוציא לפועל מבצע חסר אחריות. גיבלי ושר הביטחון דאז פנחס לבון הטילו את האחריות זה על זה. הרמטכ''ל משה דיין ביקש להתרחק כמה שיותר מהפרשה.

במספר מכתבים דרש גיבלי ממפקדיו למנות ועדת חקירה שתנקה את שמו ותאפשר את המשך קידומו בצה"ל. לבסוף, משלא נענתה בקשתו, החליט גיבלי להתפטר.

במסמכים ניתן למצוא את ה'אליבי' של משה דיין שהכחיש כל קשר למהלך. "כאשר חזרתי מארה"ב מצאתי שהיחידה הופעלה... זו הייתה הוראה משר הביטחון לראש אמ"ן", כתב.

פנחס לבון, שר הביטחון בזמן "עסק הביש"
פנחס לבון, שר הביטחון בזמן "עסק הביש"צילום: COHEN FRITZ לע"מ

בדיון סגור של פורום מטכ"ל, תחת הכותרת 'סודי ביותר', שהתקיים באחד בנובמבר 1954, זמן קצר לפני תחילת משפטם של חברי החוליה בקהיר התייחס רב-אלוף דיין לפרשה ואמר בין השאר: "לפני שעושים דבר צריך לחשוב שהפעולה עלולה להתגלות".

בין המסמכים שארכיון צה"ל במשרד הביטחון מתיר לפרסום גם מכתבו של הרמטכ"ל חיים לסקוב לשר הביטחון בשאלה האם להעלות בדרגה את אל"מ בנימין גיבלי, ראש אמ"ן במהלך הפרשה, "לאל"מ גיבלי שם רע בצה"ל, וכל עוד לא ינוקה שמו על ידי עובדות ועבודה, יעמוד הדבר כמכשול בדרכו בעלייה בדרגה", כתב הרמטכ"ל לשר הביטחון.

"מתנהלת חקירה בפרשת אלעד (ע"ש מפקד חוליית הריגול- אברי אלעד) ולא אוכל להמליץ על עלייתו בדרגה כל עוד לא ודאי הדבר שאל"מ גיבלי נקי מכל מה שמייחסים לו".

במסמך אחר ניתן למצוא את דרישתו של ראש אמ"ן גיבלי מהרמטכ"ל למנות ועדת חקירה נוספת, "אמרתי והנני חוזר ואומר, כי ההוראות לבצוע הפעולות ניתנו על ידי לפי ההוראה לכך מאת שר הביטחון דאז... אבקש לא לפגוע במעמדי בצה"ל עד לאחר בירור הדברים...".

כמו כן מסמך נוסף הוא מכתבו של גיבלי לשר הביטחון, שבו הוא חוזר ומבקש למנות ועדת חקירה: "עלי להבטיחך כי בכל ענייני ומאמצי בעתיד לטיהור שמי אשאר נאמן בכל נימי נפשי למערכת הביטחון ולא אפגע בשמה הטוב...".