השופט אסף זגורי
השופט אסף זגוריצילום: אתר בתי המשפט

סגן נשיא לענייני משפחה בבתי משפט השלום במחוז הצפון, השופט אסף זגורי, סיפר היום כי בערך ב-10% מהבקשות לצו הגנה נגד גברים שנידונו בפניו, הוא שלח את הצדדים לבדיקת פוליגרף, וכי מתוך המקרים האלה, "ב-99 אחוזים מהמקרים, האישה יצאה דוברת שקר".

השופט זגורי, המכהן בבית משפט השלום בנצרת, אמר את הדברים בכנס בנושא תלונות שווא במשפחה שהתקיים היום (ה') במלון קרלטון בתל אביב.

הדברים נאמרו על ידי השופט זגורי במסגרת מענה לשאלה שהפנה אליו עו"ד מורן סמון, יו"ר הוועדה לתלונות שווא בלשכת עורכי הדין.

זגורי טען כי קיים קושי ממשי בחקר האמת של תלונות שווא במשפחה, משום שמדובר בדיון מהיר ביותר המתבסס על מאזן הסתברויות. לדבריו, הדבר יוצר עומס חסר תקדים על המערכת מכיוון שהוא דוחק הצידה את הדיון ביתר התיקים. השופט זגורי הוסיף שיש לשאול את הצדדים אם הם מעוניינים להיבדק בפוליגרף ורק אם שניהם מסכימים ניתן לשלוח אותם לבדיקה. ורק בחלק קטן מהמקרים הוא שולח את הצדדים לבדיקה.

עם זאת, השופט נחשון פישר, שופט לעניני משפחה בית משפט השלום בראשון לציון, ציין כי "לא כל תלונה שאינה אמת היא תלונת שווא".

"לעיתים", הסביר, "מדובר בתלונה לא נכונה ובפרשנות אחרת של אחד הצדדים. תלונת שווא מבחינתי היא כאשר יש זדון בנוסף לאמירות הפוגעניות".

ד"ר יואב מזא"ה אמר כי הוא סבור שתופעת תלונות השווא נמצאת כעת בשיא וכי על עורכי הדין לתבוע פיצויים עבור הלקוחות שלהם שנפגעו מעלילות. "זה מזכיר לי את המצב שהיה עם סרבני הגט לפני עשור ואט אט התופעה נעלמה כמעט לחלוטין", אמר.

לדבריו, פיצויים ראויים על תלונת שווא צריכים להיות מהותיים. "אם שופט פוסק פיצוי של 2,000 שקל, הוא נותן לגיטימציה להמשיך ולהתלונן. שופטים חושבים באופן שגוי כי קנס כספי יפגע בילדים, אך זה כמו לומר שלא נכון לקנוס אמהות שמגדלות ילדים על עבירות חניה".

עוד אמר מזא"ה "הורה שמביא להרחקת הצד השני מבנו פועל באופן פוגעני, ואינו מסוגל להבחין בין עצמו לבין הילד שלו, וזה יותר גרוע מהורה מכה".