אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: משה שי, פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה תדון בקרוב, בדיון חסוי, בהתנגדות חיל האוויר להקמת נמל תעופה בינלאומי שני בישראל, משלים לנתב"ג, בבסיס נבטים בנגב.

זאת, לאור הדיון הסוער שהתקיים היום (רביעי) בוועדה במהלכו התבררה התמיכה הנחרצת של תושבי הדרום וראשי הרשויות בהקמת נמל בנבטים – ומנגד התנגדות ראשי רשויות בצפון להקמת החלופה בשדה התעופה רמת דוד בעמק יזרעאל.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), הדגישה כי אמנם הממשלה החליטה להרחיב את שדה התעופה רמת דוד בעמק יזרעאל לנמל תעופה אזרחי, אך "באופן עקרוני יש לבדוק הקמת נמל תעופה שהוא החלטה אסטרטגית משפיעה מאוד, וגם בגלל התנגדות התושבים – יש לבדוק היטב את השיקולים בעד ונגד, והאם נעשה הכל כדי למזער נזקי סביבה ורעש".

עופר בן אליעזר, ראש מועצת רמת ישי טען כי הבחירה בנבטים שבנגב היא נכונה, בגלל ההשפעות הסביבתיות וקידום הנגב. "עם מערכת הכבישים המתקדמת כיום בארץ ההולכת ומתפתחת היטב מדי שנה, המרחקים ממקום למקום מתקצרים".

שוקי ליס, חבר מועצה אזורית מגידו, הוסיף את העובדה כי ממשלת ישראל שינתה ארבע פעמים את החלטתה לגבי מיקום נמל התעופה - והדבר מעיד לטענתו על תהליך שגוי ובלתי-סביר.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) טען כי רוב התושבים בעמק יזרעאל דווקא תומכים בהקמת הנמל ברמת דוד, ביניהם ראשי עיריות טבריה וכרמיאל - שיביא לזינוק בתעסוקה ותשתיות באזור.

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) הזהירה מפגיעה ב"נוף הכפרי הפתוח, פנינת הטבע" בעמק, ותמכה בהקמת נמל התעופה דווקא בחיפה כדי שנחיתות והמראות יהיו בכיוון הים. ח''כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הציע לערוך משאל בין תושבי הצפון והוא משוכנע כי רובם יתנגדו להקמת הנמל בתחומם.

סא"ל י', ראש ענף תשתיות בחיל האוויר, טען כי לאור עבודת-מטה נרחבת שנמשכה כעשר שנים, הקמת נמל בנבטים היא ''בלתי אפשרית' מבחינת פעילות החיל.