שנתיים לשמורת עוז וגאו"ן
שנתיים לשמורת עוז וגאו"ןצילום: שלומי שלמוני

תחת הכותרת 'צומחים יחד בעוז וגאו"ן' ובמעמד בני משפחות שלושת הנערים החטופים וראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, התקיים ביום שישי בשמורת 'עוז וגאו"ן' שמעל צומת גוש עציון אירוע לציון שנתיים לעלייה לשמורה שהוקמה לזכרם של הנערים.

את האירוע אותו הובילה תנועת 'נשים בירוק', התנועה העומדת מאחורי העלייה לשמורה, טיפוחה והכשרתה כאתר תיירות וקמפינג, פתחה יהודית קצובר, מראשי התנועה, בסיפור ההחלטה לעלות לשמורה בלילה בו נמצאו גופות הנערים החטופים והחלום לראות את המקום שוקק חיים. קצובר ציינה שזו דרכה של הציונות, התפתחות וצמיחה מתוך כאב, אך הוסיפה כי "אפשר גם אחרת, לקטוע לאויב את התקווה ולהחיל ריבונות".

"ללא הגיבוי של העם, ההורים, המועצה, צה"ל והגופים השונים זה לא היה צולח, ועל כן באנו לומר תודה", אמרה נדיה מטר, שותפתה של קצובר להנהגת התנועה, ופרטה את רשימת הפועלים והתורמים למען האירוע ולמען ההיאחזות בת השנתיים בשמורה.

קצובר העניקה לבני משפחות הנערים מזכרת המסמלת את השמורה – ספסל קרן קיימת זעיר ובו הקדשה.

בת גלים שאער. שנתיים לעוז וגאו"ןאלירן ברוך

אורי יפרח, אביו של אייל הי"ד, הקריא מדברים שכתב אייל ימים אחדים טרם נחטף, ובהם התייחס לערכה של הדרך על קשיי ומכאוביה בהיותה מובילה אל היעד. "הדרך היא הערך וללא הדרך לא תגיע אל היעד. היינו שמחים לוותר על הדרך ולהגיע אל היעד, אבל אלוקים שם אותנו בדרך. צריך להבין שאם הדרך לוקחת זמן כך אלוקים רוצה. הדרך גובה קרבנות, היא קשה ומפרכת אבל היא מקרבת אל המטרה. כל מהלך בדרך יוצר חיים, וכשאתה בדרך תן את כל כולך, נצל כל רגע של חייך כאילו הוא היום האחרון שלך".

"דברים אלה", סיפר האב, "נכתבו על ידי בני אייל הי"ד ימים לפני חטיפתו כאילו ידע שנצטרך כוחות כדי לצעוד בדרך". בהמשך הדברים סיפר על אחד מביקוריו האחרונים במקום, ביקור שהחל בטרמפיאדה ממנה נחטפו הנערים והסתיים ב'עוז וגאו"ן'. "עשרות מטרים מפרידים בין שתי הנקודות, ועם זאת יש ביניהם מרחק של שנות אור", אמר והעלה על נס את הסמליות שבדרך העולה בין שתי הנקודות, הסמליות שבין אבדן ושכול לבין צמיחה פריחה, כוח, עוז וגאון, דרך ששודרגה.

את דבריו חתם בדברי תודה לראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר, "על פרק המדהים שהן מלמדות אותנו בדרך הנפלאה לאהבת הארץ ולעשיית מעשים נפלאים".

בת גלים שאער, אמו של גיל-עד, התייחסה לשיר 'בדמייך חיי' שהושמע באירוע וכדבריה "הפך אצלנו למציאות יומיומית, מתוך הכאב והשכול אנחנו משתדלים לצמוח אל החיים והעשייה, ויהודית ונדיה הן דוגמא לנו".

עוד הוסיפה והדגישה את ייחודיותה של שמורת 'עוז וגאו"ן' בהיותה נקודת "עשייה יומיומית תמידית ולא זיכרון ואירוע חד פעמי, "מקום שחי מתפתח ונושם בכל יום".

רחלי פרנקל, אמו של נפתלי הי"ד, קשרה בין האירוע לרצח הלל אריאל הי"ד יום קודם לכן בקריית ארבע. "קמנו הבוקר וכל מה שרצינו היה לחבק את משפחת אריאל ואת זכר דמותה של הלל, הנסיכה שאבדה לנו. שמעתי את רינה צועקת 'בדמייך חיי', והבוקר הזה הפך לשיר הלל לחיים שבוחרים לחיות כאן, לשמחה שממלאה את המקום הזה באנרגיות, בנוער נפלא ובמבקרים שמגיעים מכל העולם".

בדבריה הביעה פרנקל תקווה שנוער מהאזור ומרחבי הארץ ימשיך לנהור אל השמורה, לשמוח וליצור בה, בין השאר גם כהשלמת חלומות החופש הגדול של הלל אריאל ז"ל, חלומות שלא התגשמו.

על ההחלטה לטפח את מראה צומת גוש עציון סיפרה פרנקל ואמרה כי התחושה והמחשבה הייתה שלנוכח כל הטוב השמחה והאנרגיה שבשמורה נכון וראוי שכל זה יגלוש, כהגדרתה, גם אל הצומת שנראתה עד לא מכבר כ"אתר פלנגות", כלשונה, ולאחר טיפוחה בידי פעילים ותושבים, כמו גם בידי אנשי המועצה האזורית, לאחר עיצובה מחדש ועיטורה בידי אמנים תושבי הגוש הפכה למזמינה ומקרבת.
אחרון הדוברים בטקס היה ראש מועצת גוש עציון, דוידי פרל, שקשר בין פרשת השבוע, פרשת קורח, לצמיחה וההתחדשות הנראות בפני באי השמורה. פרל הזכיר את מאמר חז"ל על שמואל הנביא שהיה צאצא לאותם בני קורח שלא מתו. "מהבור עלתה צמיחת הנבואה, התחדשות ותפילתה של חנה".

"לפני שנתיים נפער מכתש עמוק ברצח שלושת הנערים וכולנו נפלנו יחד לתהום יחד. ברוח עוז וגאון נולד המקום הזה. יצאה מכאן קריאה להתחדשות צמיחה פריחה של חיים מלאי עומק על אם הדרך בין ירושלים לחברון. במקום המסמל את הקשר לארץ הזו העמקנו שורשים, שנתיים של געגועים ואתגרים שבהם ספגנו קורבנות נוספים, שנתיים שבהן הצומת הפך לסמל של גבורה ונחישות, של אמירת העם שנעמוד על זכותנו ודרישתנו לריבונות מלאה על כל מרחבי הארץ, בזכות ולא בחסד".

את דבריו חתם דוידי בדברי תודה לפעילים, לאנשי המועצה, לקציני וחיילי חטיבת עציון, ולראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר "על שחוללתם בגבעה הזו. פועלכם הוסיף גאווה לאומית והוסיף לתושבי הגוש ברק לעיניים".

האירוע כולו נחתם בצעדה לנקודת התצפית שמעל צומת גוש עציון, הצומת שכאמור עבר פיתוח וטיפוח אמנותי מחדש בשבועות האחרונים. במעמד ראש המועצה האזורית נחנך במקום השביל המשודרג המקשר בין הצומת לשמורה וטופח לאחרונה. לאחר דברי ברכה נגזר סרט השביל ומאות בלוני כחול לבן הופרחו לאוויר.

מעמד גזירת הסרט
מעמד גזירת הסרטצילום:שלומי שלמוני
השילוט החדש
השילוט החדשצילום: שלומי שלמוני

הפרחת הבלונים
צילום:שלומי שלמוני

רחלי פרנקל באירוע
צילום:שלומי שלמוני