הסכם ממון
הסכם ממוןצילום:  iStock

הנושא רגיש. מורכב. לא פשוט. מה עדיין לא נכתב לגבי הדילמה הבלתי פתורה הזאת? עורכי דין העוסקים בהסכמי ממון (כמוני), מתגאים בכך, ומפרסמים את עצמם, על פי ה"מוטו", ש"אצלנו, הקשר לא ייפגע". ש"הסכם הממון שתעשו אצלנו, ישמור על הזוגיות שלכם, ואף יחזק אותה".

אז, האמנם "כצעקתם"? האמנם כך?

עד לפני כמה עשורים, בני זוג לא נהגו לערוך הסכמי ממון. התקיימה המסגרת המשפחתית הקלאסית, ולפיה, מרגע שמתחתנים, הכל משותף.

אבל, עם התפתחות והאצת החיים המודרניים, ועמם השפע הכלכלי, ופערים חברתיים הולכים וגדלים, תפתח הצורך בשינוי המבנה המשפחתי הקלאסי, בתחומים רבים.

למשל: קיום מערכת זוגית ללא נישואין ("ידועים בציבור"), כולל הבאת ילדים, המוכרת ומקובלת בחברה כמשפחה לכל דבר ועניין.

עבודה וקריירה אישית של כל אחד מבני הזוג (ולא רק של הבעל המפרנס, והאישה הדואגת למשק הבית ומגדלת ילדים במתקנת הזוגיות הישנה ).

צבירת רכוש נפרדת, על ידי כל אחד מבני הזוג.

"תוחלת חיים" ממוצעת של הקשר הזוגי, התקצרה מאוד, ומספר הגרושים (ועמם סכסוכי הממון), נמצא בעלייה מתמדת. כתוצאה מכך, בני זוג רבים שוקלים לערוך הסדרי ממון, בהסכמי ממון.

יתרונות של הסכם ממון

שמירה על בעל הרכוש- הסכם ממון ישמור על בעל הרכוש מבניכם, כך שאם תיפרדו, לא יוכל בן הזוג האחר לקבל ממנו דבר.

עידוד הורים לתת מתנות וירושות- הסכם ממון ובו הוראה, שמתנות וירושות שיתקבלו מהמשפחות שלכם, וכל "גלגול " שלהם במרוצת החיים, יישאר אישי של המקבל, יעודד את ההורים שלכם, להוריש לכם רכוש ולהעניק לכם מתנות. אני מקבל לעתים טלפונים מהמשפחות שלכם, המבקשות לדעת אם הדברים הוסדרו באופן האמור.

שיתוף בן הזוג ברכושכם- ההסכם מאפשר לכם לשתף את בן זוגכם ברכושכם האישי, כל עוד מתקיים הקשר הזוגי, ללא חשש שבפרידה, בן הזוג ששותף, יטען לחלקים ברכושכם.

בטחון כלכלי- ההסכם נותן לכם בטחון לבנות את מסלול חייכם הכלכלי, העסקי, את המוניטין שלכם, בלי חשש, שלפחות חצי ממה שתצברו במהלך החיים, ייתבע בפרידה על ידי בן זוגכם. כל הצבירה, זו מהעבר, וזו שתיעשה במהלך הקשר הזוגי, תהיה מוסדרת מראש, בהסכם. זה נותן לכם "שקט תעשייתי" להתקדם ולהתפתח ללא חשש.

שמירה על הזוגיות- אם צלחתם את המסלול הלא פשוט של הסכם ממון, הוא ישמור על הזוגיות שלכם, ויחזק אותה.

חובות- ההסכם ימנע זליגת חובות מהאחד לשני, ובכך ייתן לזוגיות שקט ושלווה.

מניעת סכסוכים- אם כל ענייני הפרידה יוסדרו מראש, הדבר יימנע הליכים משפטיים בענייני רכוש, במיוחד בפרידה עכורה, שאין בה הידברות.

חסרונות של הסכם ממון

פגיעה באמון- בעל הרכוש שפונה לבן זוגו, ומבקש "הגנה" על רכושו, מביע בכך כביכול את חוסר אמונו בבן זוגו. העניין הזה, של פגיעה באמון, יוצר כמעט תמיד (!) משבר זוגי, שלא קל, גם לאחר חתימת ההסכם, להתגבר עליו. הסיכוי, כמעט היחידי שלכם, למנוע את המשבר הזה, הוא, פרט לרגישות ולאופן הצגת הנושא על ידיכם, בחירה נכונה של עורך הדין שיישב אתכם בפגישה הגורלית הזו. אני לא מפריז בשימוש במילה "גורלית".

חיים תחת הסכם- הכנסת החיים הזוגיים למסגרת של הסכם. זה מותר וזה אסור. פוגע בחופש של כל אחד מכם, להרגיש חופשי לפעול במנותק מהסכם כובל כביכול.

עלות כספית- זה עולה כסף.

פגיעה ברומנטיקה- בייחוד בשלבים של זוג לפני חתונה. ההתעסקות עם הנושא הכספי הנפרד שלכם, והמשא ומתן הכרוך בכך, פוגע בחברות ובאהבה שלכם.

בעד או נגד?

את התשובה לשאלה, אתם ורק אתם תתנו. אבל אם אתם סקרנים לדעת מה הציבור, "הרחוב" חושב על זה אז ככה:

בהחלט ניכרת מגמה הולכת וגדלה, בחברה הישראלית, דתית כחילונית, עשירים ועניים, משכילים יותר או פחות, צעירים או מבוגרים וכו', לערוך הסדרי ממון בין בני זוג, הנמצאים בכל שלב בחייהם, לפני חתונה, נשואים וכיו"ב.

להערכתי, 60% מהזוגות הנישאים כעת, מהציבור החילוני, עורכים הסכמי ממון לפני חתונתם., וכ 30% מקרב הציבור הדתי, כולל חרדים, עורכים הסכמי ממון.

הכותב משמש ערך מאות הסכמי ממון לבני זוג. לייעוץ משפטי: 0544-307050 או בקרו באתר