"מאין התעוזה לשנות?" מאיר פרוש
"מאין התעוזה לשנות?" מאיר פרושצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה ברוב של 37 תומכים ו-33 מתנגדים את הצעת החוק המבטלת את התניית המשך תקצוב מוסדות הלימוד החרדים בהטמעת לימודי ליב''ה.

בפתח הדיון הציג סגן שר החינוך מאיר פרוש הציג את הצעת החוק והסביר באריכות את נחיצות עצמאותו של החינוך החרדי. "מזה 65 שנה, מקום המדינה, משרד החינוך הכיר במעמד מוסדות הפטור", אמר פרוש. "שרים באו, כיהנו והתחלפו. הם הכירו במוסדות פטור. ואז באה 'יש עתיד' והציעה הצעת חוק, שגם כיום משרד החינוך טוען שהתנאים ש'יש עתיד' דרשה במסגרת הצעת החוק התגלו כמלאי קשיים.

"'יש עתיד' נתנו פירוש חדש למושג מדינה יהודית ודמוקרטית. מה היה לפני קום המדינה, מי היה פה לפני העליה הראשונה, השניה והשלישית, לפני שהרצל חלם על תוכנית של מדינה. חיו פה יהודים חרדים, שבהנחיית הרבנים, קיבלו על עצמם, נדרים וסייגים גם ובעיקר בנושאי חינוך''.

בדבריו הסביר פרוש כי החוק של 'יש עתיד' נוגד את התחייבות מנהיגי המדינה. "כאשר בן גוריון ביקש להופיע באו"ם כמייצג כל היהודים בארץ ישראל, הוא נדרש להביא הסכמה של כל הארגונים הפוליטיים, הציבורים, ולכן הוא התחייב בפני אגודת ישראל שייצגה אז היהדות החרדית, על ארבעת הנושאים שידועים במסמך הסטטוס קוו, ובמסמך זה בן גוריון מתחייב שכל הורה יוכל לחנך את ילדיו לפי מצפונו ולפי אורח חייו.

"מאין יש להם ל'יש עתיד' את התעוזה לשנות, להפר התחייבויות של מקימי המדינה. בן גוריון אהב את החרדים יותר מאשר יאיר לפיד, אבל מעל לכל, בן גוריון הבין שהוא לא יוכל לכפות על אותם חרדים לשנות מהמסורת. איך יש עתיד חשבו לכפות על יהודים שינויים בתכני הלימודים? זה הפירוש שלהם להגדרה של 'מדינה יהודית ודמוקרטית'?''.

ח"כ יאיר לפיד התייחס הלילה במליאת הכנסת להצעת החוק ואמר "העובדה שחברי הכנסת החרדיים באים עם משהו שבוער בליבם, גם אם אני לא מסכים איתו, ראויה לכבוד. אני רוצה להאמין שהם מבינים שזה גם הם בוער בליבנו.

''תבינו שהשאלה שאומרת 'אם ילדי החרדים לא ילמדו מתמטיקה ואנגלית, מי יפרנס אותם?' היא לא שאלה שמטרתה להתנגח או חלילה להעליב מישהו. אלא שהיא נוגעת לכאב שלנו לגבי הילדים שלנו''.

לפיד הביע הזדהות עם תחושת הכאב בציבור החרדי, ''גם אם אני חושב שהוא לא מוצדק, ודאגה אמיתית לגבי הילדים שלכם. למה אתם לא מכירים בזה שהדאגה שלנו לילדים שלנו היא אותנטית לא פחות.

''לא לריב אנחנו צריכים. הרי הנושא הזה של לימודי המתמטיקה והאנגלית להבדיל מהשוויון בנטל ולהבדיל מנושאים אחרים שעלו פה, נוגע למעט אנשים בציבור שלכם. וגם מי שלא יהיה לו לימודי ליב"ה באופן רשמי, אתם תעשו כל מאמץ ללמד אותו מתמטיקה ואנגלית כי גם אתם יודעים שאי אפשר במאה ה-21 להתפרנס ככה. ואתם הרי לא רוצים למנוע אנשים לא מההיי-טק ולא מהפרנסה", הוסיף.

כזכור, בממשלה הקודמת הצליח יו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד להוביל חקיקה הדורשת לחייב את המוסדות החרדים ללמד אנגלית, מדעים ומתמטיקה בהיקף של 10 שעות שבועיות כתנאי לקבלת תקציבים למוסדות אלו.

החוק אמור היה להיכנס לתוקף כבר בפתח השנה הבאה, אולם כחלק מההסכם הקואליציוני בין הסיעות החרדיות לליכוד הוחלט על ביטולו. ההערכה במערכת הפוליטית היא שהחוק יאושר בקריאה שניה ושלישית כבר בשבוע הבא עוד בטרם תצא הכנסת לפגרת הקיץ.