המטענים שאותרו בתיק המחבל
המטענים שאותרו בתיק המחבלצילום: דוברות משטרת ישראל

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד המחבל עלי אבו חסן, סטודנט בן 20 תושב בית אולא, אשר תכנן לבצע פיגוע קשה בירושלים כנקמה על הביקורים של תיירים ויהודים בהר הבית.

אבו חסן מואשם בניסיון רצח, ייצור נשק, נשיאת נשק, החזקת סכין וכניסה לישראל שלא כדין.

על פי כתב האישום, במהלך חג הרמדאן בקיץ 2016 לאחר שראה באתרי החדשות באינטרנט ובפייסבוק כניסת יהודים למתחם הר הבית וכחלק גל הטרור, גמלה בליבו ההחלטה ליטול חלק ''במאבק הלאומי והדתי על דרך של ביצוע פיגוע כלפי יהודים במטרה להורגם ואף להיות שהיד''.

המחבל, סטודנט להנדסה אזרחית באוניברסיטה בחברון, החליט לבצע פיגוע בדמות פיצוץ מטען במטרה לגרום לרצח ופציעות רבות של יהודים.

במהלך הימים האחרונים של חודש הרמדאן ערך המחבל צוואה אותה כתב בתוך מחברת ובה כתב לבני משפחתו על כוונתו לצאת לפיגוע וכן רשם את חובתיו לאחרים.

לשם ביצוע הפיגוע חיפש הנאשם ב"יוטיוב" סרטוני הדרכה להכנת מטענים, ומצא סרטון באמצעותו למד כיצד יש להרכיב את המטען.

מחבל עם מטען חבלה בלב ירושלים
תחנת הרכבת הקלה בה נתפס המחבל

לפני כשלושה שבועות, ביום 14.7.16 בשעות הבוקר המוקדמות מילא המחבל את ארבעת הצינורות הארוכים בתערובת שהכין והכניס אותם לתיק גב, עוד הניח הנאשם בתיק שני סכינים אותם לקח מביתו.

המחבל נטל את התיק והציוד וכן בגדים להחלפה, ג'קט ומכונת גילוח ויצא מביתו. בשעות אחר הצהריים, כתב המחבל בדף הפייסבוק שלו כי "אף אחד לא מבצע דבר נגד כניסת היהודים לאל-אקצא ולכן הם יעשו זאת באופן תדיר" והוסיף "אם אתה לא תגן על מסגד אל-אקצא, מי יעשה זאת?".

יומיים לאחר מכן יצא המחבל מביתו כשברשותו התיק, המטענים וכן סרטי הדבקה, חוטי ברזל, דבק מהיר, כובע משקפי שמש, מכונת גילוח, מצתים וכן שקית עם בגדים. המחבל נכנס לישראל דרך פירצה בגדר הביטחון, כשאין ברשותו אישור שהיה בישראל, והתמקם בחורשה הסמוכה לצור באהר. בסמוך לשעה 16:00 הלך המחבל לתפילה במסגד סמוך.

בשעות הערב חזר המחבל לחורשה, החליף בגדים ולבש מכנסי ברמודה שחורים, גופיה מנדפת זיעה בצבע לבן ועליה כיתוב בעברית, ג'קט ספורט בצבע תכלת.

המחבל גילח את זקנו כך שנותר עם "זקן צרפתי" והכל במטרה להיראות כיהודי וכדי שלא יעורר חשד. המחבל הסתובב ברחובות שכונת ארמון הנציב ולאחר מכן חזר לחורשה.

ביום 17.7.16 סמוך לשעה 07:30 עלה המחבל על אוטובוס בשכונת ארמון הנציב, הבחין כי באוטובוס מספר רב של ילדים והחליט לרדת מהאוטובוס באיזור הומה אדם כדי לבצע שם את הפיגוע.

הוא ירד מהאוטובוס ברחוב קינג ג'ורג' והלך לאורך הרחוב וברחוב יפו עד לרחוב הרב קוק. המחבל הבחין במסעדה ושקל לבצע בה את הפיגוע אך ראה כי היא ריקה מאנשים והמשיך בדרכו.

המחבל חזר לתחנת הרכבת הקלה "יפו מרכז" שם התלבט כיצד לבצע את הפיגוע האם לעלות בעצמו על הרכבת ושם להצית וליידות את מטעני הצינור או לנסות להצית ולזרוק את מטעני הצינור בשעה שדלתות הרכבת נפתחות.

עוד המחבל עומד בתחנת הרכבת הקלה "יפו מרכז" ניגש אליו מאבטח הרכבת הקלה לאחר שעורר את חשדו. המאבטח תשאל את המחבל, חיפש על גופו ואחר כך חיפש בתיקו שם איתר את המטענים.

הפרקליטות הגישה לבית המשפט בקשה לעצור את המחבל עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו.

כתב האישום המלא