אסון התאומים
אסון התאומיםצילום: רויטרס

החל מזמן קצר לאחר אסון התאומים, שאירע היום לפני 15 שנה, החלו נפוצות ברחבי העולם תיאוריות קונספירציה הקושרות את ישראל לאסון ואף מאשימות אותה בביצועו. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, על התופעה, היקפיה וההתמודדות איתה.

בראשית דבריה מציינת נוריאל כי כבר בשנת 2003, כאשר החלו אותן תיאוריות להתפתח התחזקה התחושה שמדובר בראשיתה של תעשייה שלמה שעוד תפרנס כלי תקשורת, דוברים וקובעי דעת קהל, ואכן מהר מאוד התברר כי תיאוריות ברוח זו קונות להן שביתה ברחבי העולם.

לדבריה של נוריאל התיאוריות מגיעות מכיוונים שונים ומקבלים קווי אופי שונים ומגוונים, ולמעשה מדבור בתיאוריות שנשמעו גם בעקבות פיגועים גדולים אחרים ברחבי העולם, עד לפיגועים האחרונים בצרפת שגם בהם נטען כי ידה של ישראל וידו של המוסד הישראלי בתכנון וביצוע הפיגועים הללו.

בדבריה מציגה נוריאל מספר דוגמאות והראשונה שבהן היא דבריו של כריסטופר בולין, כתב ב'אמריקן פרי פרס', כלי תקשורת הנוטה מטבעות לתיאוריות אנטישמיות, ולטענתו ישראל ביקשה להוביל למהלך כולל נגד הערבים ולשם כך הפעילה את זרועותיה הארוכות כדי לבצע את אסון התאומים.

מובילי תיאוריות קונספירציה מסוגו של בולין מתבססים בין השאר על השאלה מדוע לא הגיעו באותו יום יהודים רבים לעבודתם במרכז הסחר העולמי. נוריאל מעירה ומציינת כי גם אחרי הפיגוע האחרון בצרפת נטען כי יהודים רבים לא הגיעו באותו יום שישי לעבודתם ובכך נמנעה פגיעה גם בקהילה היהודית, טענה שכמובן חיזקה את מפיצי תיאוריות הקונספירציה נגד היהודים וישראל.

אנדרטת קק"ל לפיגועי ה-11 בספטמבר
אנדרטת קק"ל לפיגועי ה-11 בספטמברצילום: יואב ארי דודקביץ / פלאש 90

עוד היא מזכירה את טענותיו של איש המארניס לשעבר, האנטישמי קן אוקיס, בתיאוריות קונספירציה לפיהן יהודים ניאו קונסרבטיביים מייצרים שיתוף פעולה עם הממשל האמריקאי על מנת שיחד יוכלו לשלוט על העולם. את היהודים הוא מגדיר כפסיכופטים המבקשים לקדם מלחמה עד כדי מלחמת עולם שלישית.

לדבריה טענות מסוג זה מזכירות את הטענות העולות מפרסומים אנטישמיים קלאסיים קדומים כדוגמת הפרוטוקולים של זקני ציון המבקשים לטעון כי העם היהודי מוביל לסכסוכים בין מדינות ועמים על מנת להשיג רווח לבניו שלו.

"בעידן המדיה החברתית הדברים מסוכנים כפליים. כל דבר כזה שמוסרט ב'יוטיוב' עובר מהר מאוד וקהלים רחבים צורכים את הדברים הללו מיידית, ובנוסף יש קהלים נוספים שמקבלים את החומר מחברים והדבר משפיע על השיח", אומרת נוריאל הקובעת כי הדברים מגיעים גם לשוליים הסהרוריים אבל גם לגורמים אקדמיים רציניים ובכך השיח הציבורי משתנה לאפיקים שכאלה, אפיקים שהשלכותיהם הן הכפשות כלפי העם היהודי ברחבי העולם.

"אם יש לסחורה הזו קונים אנחנו צריכים למסמס אותה. אנחנו צריכים להיות שם כדי להגיד את האמת. אנחנו צריכים להצביע על הדברים. זה מאודת משמעותי וחשוב. זה מכתים את היהודים באירוע של מגה טרור", היא אומרת וקובעת כי הטענות אינן נשארות בשיח התקשורת המוסלמית אלא גם בעומק העולם המערבי.

מוסיפה נוריאל ומספרת כי לא רק באירועי טרור מאשימים הקונספירטורים את ישראל, אלא גם בצונאמי שאירע לפני מספר שנים. "כשהיה הצונאמי, באחד העיתונים המצריים הייתה תיאוריה שהצונאמי הוא תוצאה של ניסוי ישראלי-הודי במימי האוקיאנוס, ניסוי שנועד כדי לייצר את הצונאמי".

בעקבות הדברים נשאלה אם לטעמה על ההנהגה המדינית להתייחס לתיאוריות הללו ולהגיב להן, או שמא עדיף להתעלם ולא לתת להן במה. נוריאל משיבה ואומרת כי היא עצמה לא תייעץ לפוליטיקאים כיצד לנהוג, אך ארגונה שלה רואה לעצמו כיעד את הוצאת התיאוריות הללו מהשיח הציבורי בשל השלכותיו של שיח זה כמסית נגד יהודים ומפתח שנאה כלפיהם.

ברוח זו מתמודדים אנשי העמותה שלה הן בזירה החינוכית, במגמה להרגיל בני נוער להתייחס לעובדות ולא לשמועות קונספירטיביות מגמתיות, ובמקביל במציאת דרכים להוצאת השיח הזה מהציבוריות הכללית.