ביל דה בלאזיו
ביל דה בלאזיוReuters

ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאזיו, אמר שיילחם בתנועת החרם נגד ישראל (BDS) וכי בכוונתו להתעמת עם "אנשים התומכים ב-BDS... המכנים את עצמם 'פרוגרסיביים'".

לדבריו דווקא ההגנה על ישראל מפני תנועת ה-BDS תואמת את ערכי ה"פרוגרסיבים".

דה בלאזיו הוא דמוקרט הידוע כ"פרוגרסיבי" בעצמו – כלומר, איש שמאל מובהק. אתר ה-JewishInsider דיווח כי הוא אמר את הדברים בבית הכנסת "המפטון" בלונג איילנד, ניו יורק.

דה בלאזיו אמר כי תנועת ה-BDS "שואפת לחתור תחת הכלכלה של מדינת ישראל ולהקשות על קיומה של ישראל – ולפיכך, היא כופרת בעצם הרעיון לפיו העם היהודי זקוק למולדת, בעולם שעודנו מסוכן ולא מסודר.

"בארה"ב, או בכל מדינה אחרת, אתה יכול לחלוק על מדיניותה של ממשלה מסוימת בנקודת זמן מסוימת, אבל זה לא אומר שאתה לא מאמין באותו עם או בזכותו להתקיים, או באידיאלים עליהם נוסד", הבהיר.

"ישראל, בזמנים טובים ורעים, זמנים קשים ופחות קשים, היתה מגדלור" עבור העולם. הוא ציין את "המעשים הטובים" המרובים של מדינת היהודים, ואת העובדה שכאשר מתרחשים אסונות בעולם, "ישראל היא אחת הראשונות שבאות לשם להגן על הנזקקים, בלי קשר לרקע שלהם ובלי קשר לאמונתם".

דה בלאזיו גם טען שיחסי השחורים והיהודים בשכונת קראון הייטס בברוקלין השתפרו מאוד מאז המהומות שם לפני 25 שנה. המצב אינו מושלם והמתחים קיימים, אמר, אבל היה "מאמץ מדהים, מתמשך ונחרץ, של הקהילה השחורה והקהילה היהודית, למצוא זה את זה, לעבוד זה עם זה, להקשיב אלה לאלה".

זקוק לקולות היהודים

דה בלאזיו קיבל 53% מקולות היהודים בבחירות לראשות העירייה ב-2013, בהן נבחר לראשונה. אולם בסקר שנערך בסוף 2015 צנחה תמיכת היהודים בו ל-28% בלבד. ה-Jewish Week ציין אז שאחד מתוך כל חמישה מצביעים בבחירות היה יהודי, וכי דה בלאזיו הבין שעליו לשפר את מעמדו אצלם במהירות אם ברצונו להיבחר שוב ב-2017.

היהודים – כמו מצביעים אחרים מקבוצות אחרות – היו סבורים שהוא כשל בהתמודדות עם גל מחוסרי הבית בעיר, ושאין לו תכונות חזקות של מנהיג.

באוקטובר האחרון ביקר דה בלאזיו בישראל, כמנהגם של ראש עיריית ניו יורק מזה שנים ארוכות. ביחד עם ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הוא ביקר פצועים מגל הפיגועים ששטף אז את ישראל. ואולם, שלא כמו ראשי עיריית ניו יורק אחרים, דה בלאזיו הקדיש זמן גם למפגש עם תלמידים יהודיים וערביים בבית ספר "יד ביד" בירושלים – מעשה שנתפס כתואם את האג'נדה ה"פרוגרסיבית".