הרב ישראל רוזן
הרב ישראל רוזןצילום: אלירן אהרון

הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומת העוסק בפיתוח ומתן פתרונות טכנולוגיים למשימות חירום בשבת, נדרש להתייחס להיבט התורני הלכתי של המתח בין שמירת השבת לצרכיה הכלכליים של מדינה מערבית כדוגמתה של ישראל.

בעוד פרשת העבודות ברכבת בשבת עשויה להוביל למשבר קואליציוני, נשאל הרב רוזן כיצד, אם בכלל, ניתן לתמרן בין ערכי השבת לרצונה של המדינה למזער נזקים כלכליים ולבצע עבודות דווקא ביום השבת.

הרב רוזן משיב כי בסופו של יום לא ניתן לראות בסוגיה הכלכלית עילה שבגינה נכון וניתן לחלל את השבת, כפי שהדברים מתרחשים במקרים של פיקוח נפש, שהרי איש אינו מתכוון למחוק את השבת בשל שיקולים כלכליים.

"כל הנושא הזה של התחשבות במצבים חיוניים זה בעיקר במה שקשור לביטחון ורפואה ודברים נוספים בכיוון הזה. כל מה שקשור לעולם הכלכלי - אפשר לומר שבעקיפי-עקיפין זה נוגע לפיקוח נפש כי תחבורה נוגעת לתאונות דרכים, אבל זה אבסורד והנושא הוא כלכלי - יש לשבת מחיר כלכלי וזה חלק מהגדרתה של השבת".

"ההתמודדות עם סוגית הבעיות הכלכליות במדינה החלה עוד לפני קום המדינה, בתחומי הרפתות והמשק. נושאים אלו הם כלכליים ולא ביטחוניים או רפואיים. הייתה בעיה ששומרי שבת לא יכלו להחזיק רפת רווחית, והתמודדו עם העניין בשימוש עם נוכרים ובהמשך עם טכנולוגיה. כשאנחנו חוזרים לסוגיות לאומיות כמו המשחן, קבלת המטוסים וכעת הרכבת, יש לדברים הללו מחיר, וכשם שמשלמים מחיר על נושאים סוציאליים אחרים יש גם לשבת מחיר גבוה", אומר הרב רוזן.

הוא מציין כי הוא מודע לכך שאם ישודרגו פסי הרכבת בימות החול המחיר הכלכלי יהיה גבוה, ובפרט אם תפוזר העבודה על פני כמה ימים בשעות 2 עד 4 לפנות בוקר, שבהן התחבורה איטית יותר.

"יש מקום להשתמש באופן ממלכתי במושג של גויים של שבת. יש כאן הרבה עובדים זרים, ולגבי הניהול, אם הם יהיו יהודים, ניתן למצוא מענה טכנולוגי כפי שמצאו במכון צומת במקרים של הפסד גדול. ניתן למצוא מענה טכנולוגי למציאות של מנהלי תפעול יהודים כשמתחתם פועלים גויים".

עוד מוסיף הרב רוזן ואומר כי "אפשר היה למצוא ברמה הממלכתית נוכרים לשורה ארוכה של פעולות חיוניות וקומץ יהודים יזדקקו לפתרונות הלכתיים שיאפשרו פיקוח. יש לזה מחיר והשבת שווה את המחיר".

עם זאת, באשר לאפשרות לפיה תשכיר המדינה את שירותיה של חברה קבלנית ממדינה זרה כזו או אחרת לטובת עבודות בשבת, אומר הרב רוזן כי אפשרות זו זוכה להתנגדות תקיפה של ועדי עובדים החוששים שמא מציאות כזו תגרום לכך שחברות קבלניות זרות תקבלנה עדיפות משמעותית גם בימות החול ורגליהם של עובדים ישראלים יידחקו. "אלו ויכוחים היסטוריים ישנים, ולצערי המצב הוא שגם במקומות שבהם ניתן היה לפעול עם גויים בשבת ועדי עובדים דורשים שיהודים יעבדו גם בתחומי התעשייה כי עובדי השבת מרוויחים יותר, ולמה לתת את הפריווילגיה הזו לגויים".

מזכיר הרב רוזן ואומר כי "כל הרפתות בשבת חולבים שם חלב כשר כשהחולבים אינם יהודים אבל מרכז הענף או מנהל הרפת הוא יהודי שנמצא במקום ומשגיח או מפקח אבל אינו חולב בעצמו. אלו פתרונות ביניים שלעיתים הם דחוקים אבל יש לחשוב בכיוון הזה".

ולאחר האמירות ההלכתיות הללו התבקש הרב רוזן בכובעו כדמות משפיעה ומובילה בציונות הדתית, להשיב לשאלת הצורך להפיל קואליציה על שאלות מעין אלו. תשובתו האישית של הרב רוזן היא שלילית. לטעמו במציאות שבה כל המסחר פועל בשבת יהיה זה אבסורד קיצוני להפיל ממשלה על סוגיה מעין זו.

"אמנם יש הבחנה בין פעילות פרטית שאינה של המדינה לבין שיפוץ הרכבת של המדינה, אבל כשכל המסחר פועל בשבת והשבת נעשית מרמס למסחר בידור ולתעשיית הקולנוע והמופעים, והדבר הפך הפקר לגמרי, כשלצערינו הרב מזמן הרמנו ידיים והשבת שינתה את דמותה לחלוטין, אז להיתפס על תיקון או שדרוג ברכבת כי זה נעשה באיזו חסות המדינה, לא על זה לשבור קואליציה". לדבריו אם על כך שוברים קואליציה יהיה מי שיגיד שגם על שירת נשים בצה"ל או עזרה צה"לית למועדון של מסתננים יש לשבור קואליציה. "אי אפשר על כל דבר לשבור קואליציה".