גולשים באינטרנט בטוח
גולשים באינטרנט בטוחצילום: אינטרנט רימון

ביום חמישי האחרון השיקה חברת אינטרנט רימון טכנולוגיה חדשה המבקשת למנוע את האטת הגלישה בעקבות הפיקוח על התכנים.

ביקשנו לנצל את ההזדמנות הזו כדי להבין כיצד פועלת המערכת שמאחורי טכנולוגיית הסינון, ולשם כך שוחחנו עם גיל גבריאל, מנהל השיווק בחברה.

בראשית הדברים סיפר גבריאל כי הצורך בטכנולוגיה חדשה נולד מתוך מגמה לעמוד בסטנדרטים של איכות ומהירות גלישה מתקדמים בהתאם לדרישת הלקוחות. "אנחנו מסתכלים לאן הולך האינטרנט בעשור הבא", אומר גבריאל.

לדבריו, "כבר היום מועלים לרשת למעלה משני מיליארד תמונות ביום וכדי לצפות בכל הסרטים שיש בסרטי יוטיוב צריך להקדיש לכך אלף שנה. אין צוות ואין טכנולוגיה שיכולים לסרוק את כל החומר הזה. התחזיות אומרות שעד שנת 2020, עוד ארבע שנים, מספר המכשירים שגולשים על הרשת ישלש את עצמו והגלישה תהיה מהירה יותר ויותר, אנחנו רוצים להיות מוגנים ובלי שיפגע בחוויית הגלישה ואיכות הגלישה".

כשזו המטרה ששמה לעצמה החברה התקבלה ההחלטה לפתח את הטכנולוגיה שתעמוד בסטנדרט המורכב של הגנה לצד מהירות.

גבריאל ממשיך ומסביר כי הטכנולוגיה החדשה יודעת לקחת תמונות וסרטונים ובזמן אמת לפרק את התמונה והסרטון עד רמת הפיקסלים, ומכאן לנתח למעשה מה רואים שם.

בדבריו משווה גבריאל את הניתוח הויזואלי לזה המתרחש במוחו של אדם, "לימדנו את מחשבי ההגנה שלנו לראות כמו שילד לומד לראות בשנות חייו הראשונות. אם בעבר ביקשנו להשוות את התמונות לתמונה לא צנועה ולדעת לפי הבדלים סטטיסטיים אם זו תמונה צנועה או לא. היום המחשב הוא מוח חי נושם ולומד ויודע לזהות תמונות סרטונים ומצבים משתנים כדי לדעת מה נמצא לנגד עיניו".

גבריאל מסביר כי בטכנולוגיה החדשה ניתן לנתח תנועה של פיקסלים בתמונה או בסרטון ולזהות על פי ניתוח זה מהו תוכנה של התמונה, לתת לתוכן שם וזהות ובהמשך להכריע אם המראה עומד בסטנדרט הנדרש בתוך שבריר שנייה.

גיל גבריאל
גיל גבריאלצילום: אינטרנט רימון

על עלויות פיתוחה של טכנולוגיה שכזו מספר גבריאל כי החברה שלו היא "אחת מספקי האינטרנט היחידים בארץ ובעולם שמשקיעה מאות אלפי שקלים מדי חודש רק בתחזוקת המערכות כדי שיתאימו לכל אפליקציה ופיתוח שיוצאים לשוק. גם הפיתוח הזה עלה לא מעט גם מבחינת שעות עבודת המהנדסים וגם מבחינת כספי ההשקעה של החברה במערכות השונות".

"בסיס האינטרנט היום הוא מהירות הגלישה, ומבחינת הציבור זה צריך ללכת יד ביד עם ההגנה. הלקוחות לא רוצים להתפשר בעניין הזה ואנחנו מסכימים איתם. אני שמח על הצלחת המהנדסים לפצח את יעד של הגנה מהירה יותר מהעין האנושית. כיום כשרוצים לראות סרטון ביוטיוב מקליקים על הסרטון והוא זורם מהאתר של יוטיוב לשרתי הספק ומשם למחשב או לסמאטפון של הגולש, ובשבריר השניה הזה שבו הסרטון עובר את הספק בדרך למחשב שלנו, במיליארדית השניה המערכת רואה את הסרטון רגע לפניך ומקבלת החלטה אם זה מתאים או לא מתאים למידת הצניעות שמתאימה לך. אם כן, זה מגיע אליך ואתה רואה אותו ואם ביקשת מאיתנו להגן עליך מתוכן כזה, נעצור את ההגעה של הסרטון ונציג לך את דף ההגנה של רימון".

לדברי גבריאל רמת הדיוק של המערכת היא של 99.3 אחוזים, רמה שאין לה אח ורע, כלשונו.

בעקבות הדברים נשאל גבריאל אם פיתוחה של המערכת נועד אך ורק לשימושי הגנה מבעיות צניעות או שמא יש לה השלכות או שימושים אחרים במסגרות אחרות שאינן "דתיות". לדבריו המענה שנותנת הטכנולוגיה החדשה אינה נוגעת בהכרח רק לאפיק הדתי. "במקרה זה אני לא רואה את זה כמשהו 'דוסי', אלא כסוגיה הורית. אני לא מגדיר את עצמי כ'דוס', אבל כאב לתאומים בני 11 אני יודע שכשהם חוזרים מבית הספר וגולשים בבית אני בראש שקט. לגבי שימושים נוספים? אני בטוח שיכולים להיות שימושים כאלה. יש התעניינות בנושא הזה ואני לא יכול לפרט על כך ונצטרך לבחון את הדברים".

ב'רימון' שודרגו אוטומטית כל הלקוחות למערכת החדשה חינם והתקווה היא שמחיקת החשש מפגיעה מהירות הגלישה תוביל להצטרפותם של לקוחות נוספים לחברה.

לקראת סיומה של השיחה נשאל גבריאל אם אותה עין אנושית הסוקרת, ולו בשלבים הראשונים של פיתוח הטכנולוגיה, את החומר על מנת לקבוע את הסטנדרטים של האסור והמותר בהיבט הצניעות של סרטונים ותמונות, האם אותה עין אנושית אינה נאלצת לעבור על איסור כדי לסלול דרך בטוחה וצנועה עבור האחרים.

גבריאל משיב ואומר כי אכן קיימת עין אנושית הבוחנת פרומיל של החומר, שהרי כאמור את היקף החומר המועלה לרשת לא ניתן להקיף באופן אנושי אלא רק בדרך ממוחשבת, ולשם אותו מבט אנושי קיימת קבוצת נשים גויות באוקראינה והן המבצעות את הבקרה על המערכת ועל קבלת ההחלטות שלה, על פי מפרט מדוקדק של מותר ואסור לכל רמת סינון שהחברה מאפשרת ללקוחותיה.