רופאים בפעולה
רופאים בפעולהאילוסטרציה: פלאש 90

הילדה בת ה־6, שסבלה משיתוק לאחר שנפלה ונחבלה בצווארה - הצליחה לאחרונה לקום מכיסא הגלגלים וחזרה ללכת בכוחות עצמה.

הילדה, חייכנית ומלאת חיים הסובלת מתסמונת דאון, נפלה לפני כשנה וכתוצאה מכך לקתה בשיתוק בידיים וברגליים והתניידה באמצעות כיסא גלגלים. כך דווח בעיתון "ישראל היום".

ניתוח גב מורכב ומציל חיים שעברה בבית החולים הדסה עין כרם הצליח לשנות את מצבה. "היא היתה בסכנת חיים כשהגיעה לטיפול אצלנו בהדסה", תיאר ד"ר ג'וש שרודר, אורתופד בכיר בהדסה.

"הקיבוע שלה חובר לגולגולת ולבית החזה בברגים. במשך הזמן היא הפסיקה ללכת בשל לחץ שהלך וגבר על עמוד השדרה, וגם החלה לאבד תפקוד בשתי ידיה". לדבריו, "היה לנו ברור שעליה לעבור ניתוח דחוף. יצרתי קשר מיידי עם מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בהדסה, ד"ר ליאון קפלן, כדי לקבוע תוכנית לניתוח המורכב".

צוות מומחים החליט שהניתוח יתבצע בגישה משולבת, קדמית ואחורית דרך הצוואר, על ידי ד"ר שרודר, ד"ר ליאון קפלן, נוירוכירורג הילדים ד"ר מוני בניפלא, מומחה אף־אוזן־גרון ילדים ד"ר מנחם גרוס וצוות מרדימים בכיר.

"ניתוח כזה בוצע בארץ לאחרונה ב־1998 על ידי פרופ' קפלן בעצמו, היחיד שעושה זאת בארץ", הדגיש ד"ר שרודר, "בניתוח ביצענו כריתה קדמית של החלק העליון של עמוד השדרה. בהמשך אף שיחררנו את הקיבוע הישן, כדי לשחרר את החוליות האחוריות, וייצבנו אותה בקיבוע חדש. ניתוח בעמוד שדרה כל כך צר הוא מסוכן ורגיש, ונדרשה עבודה מדויקת ועדינה".

לדברי ד"ר שרודר, "מדובר במקרה נדיר ביותר. רק בזכות היכולות של צוות רב־תחומי היה ניתן לפתור אותו. הילדה הולכת היום ואף חיזקה את הליכתה בביה"ח השיקומי אלי"ן. ידיה מתפקדות בשלמות, היא מוכיחה שהכל אפשרי מבחינתה".

אביה סיפר, "קיבלנו ילדה חדשה. אני מודה בראש ובראשונה לבורא עולם שהינחה את ידי הרופאים, ובראשם ג'וש שרודר, להביא את המזור לילדה שלנו". עוד הוסיף כי "הם הצליחו לבצע את הלא ייאמן. בעזרת השם ובעזרת הרופאים, הילדה שלי הולכת על רגליה וזו חוויה שלא נשכח".