צעדת 'נשים עושות שלום'
צעדת 'נשים עושות שלום'צילום: הדס פרוש. פלאש 90

היום ייפתח מושב החורף של הכנסת ולקראת הפתיחה מתכננות נשות ארגונים שונים להפגין בהנהגתו של ארגון 'נשים עושות שלום' בדרישה לקידום תהליך מדיני.

תנועת 'נשים עושות שלום' מגדירה את עצמה ככזו שאינה דוגלת בפתרון מסוים אלא נכונה לשמוע ולהכיל מגוון פתרונות מדיניים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם תמי בן פורת, ממייסדות התנועה.

בדבריה מבקרת בן פורת את הגדרת הארגון שלה בערוץ 7 כארגון שמאל וקובעת כי מדובר בתלכיד של נשים מכל הקשת הפוליטית. בשיחתנו איתה ניסינו לברר עד כמה אכן פתוח הארגון למכלול פתרונות מדיניים.

בראשית הדברים סיפרה בן פורת על הצפוי בהפגנה והקריאה העולה ממנה: "אנחנו מבקשות מכל אחד מחברי הכנסת לשאול את עצמו מדי יום מה הוא עשה לקידום הסכם מדיני. אנחנו דוגלות בהסכם מדיני. הסכם מדיני הוא מקובל והוא הפתרון הרצוי גם על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון, ואנחנו דורשות שיעשו דבר וינסו לקדם את הנושא הזה".

"התנועה שלנו היא תנועה של נשים וכזו שפונה לציבור הנשים בכללותו, גם מצביעות ימין מובהקות. מגוחך בעיניי להגדיר אותנו כארגון שמאל קיצוני כפי ששמעתי שבערוץ 7 הארגון שלנו הוגדר. זה חוסר הבנה מוחלט של המסרים שלנו. המסר שלנו הוא פשוט - אנחנו מבקשות לראות התקדמות בהליך מדיני במעשים ולא בהצהרות. אנחנו מבינות שיש קשיים ולא מדובר במשימה קלה. כל צד אומר שהשני אינו פרטנר, אבל אני אומרת לנבחרים בחרנו בכם לא כדי לדבר ולא כדי שתאמרו שאי אפשר אלא כדי שתביאו את הסכסוך לפתרון. אנחנו לא רוצות לשלוח לא את האחים לא את הילדים ולא את הבעלים שלנו למלחמות".

בן פורת מציינת כי הביקורת אותה מעלה הארגון שלה מופנית לכל הקשת הפוליטית ולכל המפלגות, "שלא יספרו למה לא, אלא מה הם כן יכולים לעשות. כרגע אנחנו בקיפאון מוחלט בנושא שהוא בנפש כל אחד מאיתנו. זה לא רצון אישי שלי. יש רוב והסטטיסטיקות מראות שהציבור רוצה פתרון לא אלים לסכסוך, ואלו סטטיסטיקות שנכונות גם בצד הישראלי וגם בצד הפלשתיני".

לנוכח דבריה אודות נכונות לדון בכל הצעה מדינית נשאלה בן פורת אם היא נכונה לשמוע גם הצעות שעולות מהימין הישראלי, ובעיקר כאשר מובילה אותו תנועת נשים, תנועת 'נשים בירוק', פתרון החלת הריבונות. האם גם פתרון שכזה ראוי לדיון בעיניהן? מסתבר שלא, ובן פורת מסבירה: "כל פתרון שמקובל על הצד השני והוא לא חד צדדי מקובל עלינו. אם הצד השני מוכן לו זה בסדר. אנחנו לא הולכות בקו של הנשים הימניות ובצורה מפורשת לא ממליצות על מתווה מקובל או לא עלינו. כל מה שאנחנו אומרות זה שבו והסכימו ביניכן".

בן פורת שבה ונשאלה מדוע אינה נכונה לדון אודות פתרון הריבונות שאמנם החל עם תנועת 'נשים בירוק' אך כיום נשמע בקול רם על ידי שורה ארוכה של שרים, חברי כנסת ומדינאים. היא משיבה ואומרת: "השאלה היא האם היום הפלשתינאים יהיו מוכנים לאחד מהפתרונות הללו. להציע פתרון שלא מקובל על הצד החלש זו לא בעיה".

ומה באשר לפרטנר? בן פורת אינה מקבלת את הקביעה לפיה הפרטנר הפלשתיני אינו מוכן להתקדם אל סופו של הסכסוך גם כאשר עמדו מולו אישים כמו שמעון פרס, אהוד ברק ואהוד אולמרט על שלל הצעותיהם המפליגות. לדבריה הטענה לסרבנות פלשתינית נובעת מפרשנות של העובדות והקשבה לצד הפלשתיני תגלה פרשנות אחרת לחלוטין לעובדות.

"זו פרשנות של מערכת עובדתית סביב ניסיונות חוזרים ונשנים של הצד הישראלי והצד הפלשתיני פוצץ את המו"צ – יש פרשנויות שונות. ברור שהצד הפלשתיני רואה את הדברים בצורה שונה. הצד הפלשתינאי מצהיר שוב ושוב שהוא רוצה הסכם מדיני וגם הם טוענים שאין פרטנר. השאלה האמיתית היא מה הפתרון העומד לפנינו. אנחנו טוענות שאנחנו לא מוכנות להשלים עם ההצהרה שנועדנו לחיות על חרבנו ורוצות לראות מאמץ גדול יותר. השאלה שצריך להפנות לציבור היא - נניח שיהיה הסכם על השולחן, תצטרף אליו או שעמדתך היא שבכל מקרה מקובל עליך רק סיפוח שטחים?".

אם דבריה של בן פורת השוללים דיון אודות אופציית הריבונות נשמעים ככאלה המהווים כמעט תמונת ראי לאותה סרבנות ימין שהיא מבקרת, הרי שהיא עצמה לא מקבלת את הטענה. כשנשאלה אם יתכן ובגלל גישתה זו יש המגדירים את ארגונה כארגון שמאל, היא משיבה: "כל הסכם שמקובל על שני הצדדים נאמץ אותו בשמחה ובששון. למיטב ידיעתי על הפלשתינאים לא מקובל סיפוח שטחים, ולכן העלאת פתרונות שנכונים רק לצד אחד לא יביא לפתרון הבעיה. ניתן לעשות הרבה דברים באופן חד צדדי אבל אני לא חושבת שככה פותרים בעיות.

ומה בדבר הכרעת הבוחר הרואה בנתניהו מועמדו הכמעט יחיד לכהונת ראש ממשלה, על אף שהאיש מוגדר כמי שמעקר את התהליך המדיני? אולי בכך מתבטא במלואו רצון הבוחר להקפאת מהלכים מדיניים ועיסוק בענייני פנים? בן פורת אינה רואה את הדברים כך, ואומרת: "העובדה היא שהצהרות נתניהו וליברמן ברורות. אם פיהם וליבם אינם שווים איני יודעת. אני מאמינה שאם הם אומרים שהם רוצים מהלך מדיני אז הם מעוניינים בכך וגם רוב העם מעוניין בכך. העובדה שהליכוד בשלטון הרבה זמן רק מוכיחה את הטענה הכללית שהרצון להסכם מדיני חוצה את גבולות הימין מרכז ושמאל".

על כוונותיהן הפוליטיות של חברות הארגון שלה, אומרת בן פורת כי ההחלטה שהתקבלה בארגון היא שלא יהיה מדובר בתנועה פוליטית. "אנחנו לא רואות את עצמנו משחקות במגרש המפלגתי. אנחנו תנועה א-מפלגתית שפונה לכל המפלגות, גם למפלגות הימין".