הכותל המערבי
הכותל המערביצילום: רויטרס

חצי שנה אחרי שארגון אונסק"ו קיבל החלטה המנתקת בין הזיקה של העם היהודי להר הבית - היום (חמישי) הוא צפוי לקבל החלטה נוספת בנושא - שהפעם מערערת גם על הקשר של היהדות לכותל המערבי, שריד בית המקדש.

בכינוס שעורך הוועד המנהל של אונסק"ו, מקדמם הפלסטינים בתמיכה של מדינות ערביות רבות הצעת החלטה שטוענת שהר הבית, שמוזכר רק בשם 'חראם א-שריף' ולא בשמו היהודי - קדוש למוסלמים בלבד.

גם רחבת הכותל מוזכרת בשמה הערבי ובשולי ההחלטה גם בשמה העברי שמודגש בגרשיים לעומת השם המוסלמי - ומבהיר, לדעת דיפלומטים ישראלים כי יש ניסיון להביא לכך שהזירה הבינלאומית לא תכיר גם בקדושת הכותל עבור העם היהודי.

כדי לנסות ולהראות שההחלטה מאוזנת, כללו הפלסטינים פיסקה בכך שהם מכירים שירושלים, באופן כללי, קדושה לשלוש הדתות על פי הסדר הבא: האיסלאם, הנצרות והיהדות.

בפעם הקודמת שהתקבלה החלטה כזו, היא ספגה גינוי ישראלי חריף - כולל שיחות נזעמות ממשרד החוץ למדינות אירופיות שתמכו בהחלטה.

מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד כתב אז כי "כיום ישראל מגינה על חופש הדת לכל בני הדתות: יהדות, נצרות ואיסלאם - נגד מי שמנסים להבעיר את המזרח התיכון. בזמן בו המוסלמים הקיצוניים משמידים אתרים היסטוריים בסוריה ובעיראק - ההחלטה שעומד לאמץ אונסק"ו היא בלתי מתקבלת על הדעת ומנותקת מהמציאות".

גם הפעם נעשה מאמץ לסכל את ההחלטה ולפנות לכמה שיותר מתוך 58 המדינות החברות בגוף שיתכנס היום, אבל נכון לעכשיו נראה שהמאמצים הגדולים לא יסייעו והמדינות הערביות ידחפו לקבל את ההחלטה, שאמנם לא תהיה לה השפעה על הנעשה בשטח, אבל עלולה לפגוע בישראל בעתיד.