סכנה למפלגה. הבית היהודי
סכנה למפלגה. הבית היהודיצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

מפלגת הבית היהודי היא סגנית שיאנית החובות מבין המפלגות בישראל, ושיאנית בלתי מעורערת בסכום החוב יחסית לגודל המפלגה, כך עולה מדו"ח הביקורת על המפלגות שפרסם היום מבקר המדינה.

מצבת החובות של המפלגה, שלה בכנסת 8 נציגים (או בעצם 6) לסוף תקופת הביקורת, 31.3.2015, עומדת על 31.5 מיליון שקלים.

לשם השוואה, מצבת החובות של הליכוד, שיאנית החובות, עמדה באותו תאריך על 32.8 מיליון שקלים, רק שלליכוד יש הרבה הרבה יותר מנדטים. מפלגת העבודה רשמה באותו תאריך חוב של 8.5 מיליון שקל בלבד.

הבית היהודי אחראית לבדה על יותר מרבע מחובות כל המפלגות בישראל. אם מחשבים רק את המפלגות שלהן נציגים בכנסת ה-20, הרי שמדובר בקרוב לשליש מהחוב הכולל של כל המפלגות. מספר הח"כים של הבית היהודי, כזכור, הוא אפילו לא עשירית מסך חברי הכנסת.

חשוב להבין כי ה"נכסים" של מפלגה הם משני סוגים. הסוג הראשון הוא נכסים בעלי שווי כספי, בדרך כלל נדל"ן. הסוג השני, הכי משמעותי, הוא חברי כנסת מכהנים.

המימון שמפלגות מקבלות מהמדינה, שהוא ההכנסה הכי משמעותית וקבועה של המפלגה, נגזר ממספר הח"כים המכהנים מטעם המפלגה. לכן גם את החוב צריך למדוד ביחס למספר הח"כים המכהנים. וכשמודדים את זה ככה אז המצב של הבית היהודי רע ומר.

עוד נתון, 11 מיליון שקל מתוך החוב צברה מפלגת הבית היהודי בתוך שנתיים וחודשיים. נכון, בתקופה הזו היו גם בחירות לכנסת וגם בחירות לרשויות המקומיות, ועדיין, 11 מיליון בתוך שנתיים וחודשיים. אפילו בליכוד לא "הצליחו" לצבור כל כך הרבה חוב בזמן הזה, והם בהחלט עשו מאמץ...

קשה שלא להתרשם שמשהו לא סביר בהתנהלות הכספית של הבית היהודי. המפלגה מתנהלת בצורה בעייתית מאוד, שמשליכה על יחסיה עם עובדים, ספקים, פעילים, ובעצם כל דבר. במציאות הזו קשה לדעת אם ההחלטות שמתקבלות מתקבלות ממניעים פוליטיים או ממניעים כלכליים, כפי שהערנו בעבר בנוגע לסיבות שבגללן יצאה המפלגה למפקד המחודש.

אם מפלגת הבית היהודי שואפת להיות מפלגת שלטון, הדרך לא עוברת בצבירת חוב של מפלגת שלטון. בדיוק ההיפך. הבית היהודי חייבת למצוא דרכים להתגבר על הסיטואציה שלתוכה היא נקלעה, אחרת החוב יאיים באופן מהותי על יכולתה להמשיך ולפעול.