סרגל מאמצים מופחת. לוחמות בגדוד המעורב קרקל
סרגל מאמצים מופחת. לוחמות בגדוד המעורב קרקלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שילוב נשים בתפקידי לחימה בצה"ל לא החל לאחרונה. הצעדים הראשונים בתחום זה נעשו כבר בראשית שנות האלפיים.

אולם, דו"ח שערכו חוקרי 'מרכז ליבה', וחלקים ממנו הגיעו לידי ערוץ 7 מגלה דפוס חוזר של התעלמות ממסקנותיהם של מחקרים שנערכו בתוך צה"ל בנושא זה, ונועדו לבחון את היתכנות שילובן של נשים כלוחמות ביחידות שונות.

כבר בראשית התקופה, בשנים 1999-2000 נערך מחקר ראשון בנושא, על ידי היחידה לפיזיולוגיה צבאית במכון לחקר רפואת הלוחם במפקדת קצין רפואה ראשי (מקרפ"ר) בשיתוף פעולה עם אנשי מחלקת כושר קרבי בצה"ל בנושא "בחינת פציעות אימון יתר במהלך טירונות".

מהמחקר עלה כי בקרב נשים שיעור הנפגעות מפציעות אימון יתר (בעיקר שברי מאמץ) עמד על 50 אחוזים, זאת בהשוואה לשיעור של 8 אחוזים בלבד בקרב גברים.

לקריאת פרק מתוך הדו"ח המלא לחץ כאן

מחקר נוסף שנערך בשנת 2000 בחן את היתכנות שילובן של נשים כלוחמות ביחידת החילוץ של חיל האוויר 669. מסקנת המחקר היתה ברורה: גוף האשה אינו מסוגל לעמוד בעומסים הפיסיולוגיים הנוצרים במהלך שירותו של לוחם ב-669 .מחקרים רבים, בצה"ל ובעולם, הראו שבעת מאמצים פיסיים, כמו אלה הנדרשים מלוחמי היחידה, נשים עלולות להיפגע באופן בלתי הפיך.

מחקר שנערך לאורך מספר שנים על לוחמים ולוחמות בגדוד המעורב קרקל, שסרגלי המאמצים בו הותאמו במיוחד לעובדה שמשרתות בו גם לוחמות, גילה כי גם בהתאם להקלות של סרגל מאמץ מיוחד שנבנה לגדוד המעורב – 12% מהנשים סבלו משברי מאמץ, לעומת 0% מהגברים. עוד עלה מהמחקר כי הלוחמים המתאמנים לפי סרגל המאמץ המותאם, משיגים כושר גופני נמוך מהנדרש ביחידות קרביות בצה"ל. ככלל, יש להפחית את הדרישות הפיזיות מאוכלוסיית הלוחמות בכ-30 אחוזים לעומת הבנים (אימוני סיבולת לב-ריאה ומשא כבד).

הדו"ח מונה עוד מספר מחקרים, אשר המסקנות של כולם מוליכות לכיוון השולל שילוב נשים כלוחמות ביחידות השדה. אולם, למרות הקו העקבי העולה מהמחקרים, הקו הרשמי של צה"ל, אותו מובילות הקצינות המשמשות בתפקיד היוהל"ן (יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים. היום יוהל"ם - יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר) מרחיב יותר ויותר את שילובן של נשים בתפקידי לחימה מגוונים.

דוגמה לאבסורד שנוצר מביאים עורכי המחקר מסיפור שילוב הפרמדיקיות בגדודי החי"ר. בחטיבת כפיר פתחו את קורס הפרמדיקים החל מ-2009 לחיילות. בוגרות הקורס שולבו כפרמדיקיות בגדודים, המצטרפות לפעילות המבצעית בשטחי יהודה ושומרון כחלק אורגני מהגדוד. בלחימה בעומק השטח, הדבר עשוי להוות בעיה.

פרמדיקית הוצבה ב-2006 בחטיבת החרמון ולא היתה כשירה לנשיאת משקלים בתנועה רגלית עם גדוד חי"ר. בחורף 2007–2008 הוצבה פרמדיקית בגדוד 202 של הצנחנים שביצע תעסוקה בהר דוב ובשל בעיות כושר נשיאה ושהייה בשטח לא השתתפה כנדרש במארבים שביצעו הפלוגות המבצעיות. במקומה יצא הרופא הגדודי, והיא השתתפה רק במשימות עורפיות. שילוב של 50 אחוזים נשים בקורס פרמדיקים יצר בעיה בלתי פתירה למערך הקרבי בסדיר ומילואים, על אף שאין בעיה של מועמדים גברים לתפקיד זה.

בתוך כך בימים אלו נבחן מחדש שילוב לוחמות ביחידת החילוץ 669 בחיל האוויר, זאת למרות המחקר שאותו ציינו לעיל. הכיצד? לצה"ל הפתרונים.

הדוגמה האקטואלית ביותר המוצגת בדו"ח להתעלמות ממחקרים בדרך לשילוב נשים כלוחמות היא סיפור הלוחמות בחיל השריון. האפשרות לשילוב לוחמות בחיל השריון נבדקה בראשית שנות ה-2000 ונפסלה על הסף. למעלה מעשור אחר כך, בשנת 2015, נערך בצה"ל מחקר נוסף שגם מסקנותיו שללו אפשרות זו. למרות זאת בימים אלו נבחנת בצה"ל מחדש האפשרות לשלב לוחמות בחיל השריון.