מה הקשר בין המטריקס לקבלה?

לא רבים יודעים אבל הסרט שובר הקופות מטריקס שנוצר בשנת 1999 נתפס עד היום על ידי מיליונים בעולם כיצירת מופת בעלת ערך פילוסופי רוחני עמוק.

ישנם גם רבים שמחברים בין סיפור הסרט לבין מדרשים בתורת הסוד היהודית הגנוזה בספר הזוהר.

"מה שאתה רואה במטריקס זה שמישהו לקח את המדיה הקולנועית והוא השתמש בזה בעוצמות מאוד חזקות כדי להסביר כל מיני עניינים שקשורים למסתורין של החיים, והמסתורין של החיים זה כמובן יורד למדרגה של להבין את הסוד של מה שמתרחש פה בעולם", אומר הרב גדעון הולנד.

הרב הולנד והרב דורון רוזיליאו, שני חברים ותיקים חוזרים בתשובה, עם ותק של ארבעים שנות יהדות, הקימו לאחרונה אתר חדש ללימודי יהדות ובחרו להתחיל עם סדרת שיחות על המטריקס וההשראה העמוקה ששואב הסרט מספר הזוהר.

"מדובר כביכול בסרט פעולה עם הרבה אקשן, קראטה ובתוך הסיפור הזה הוא הגניב בדיוק את הסיפור של איך הזוהר מספר את הגאולה - מה יהיה בה" מסביר הרב הולנד.

הרב רוזיליו והרב הולנד
הרב רוזיליו והרב הולנדצילום: ערוץ אורות

הרב רוזיליו מספר על 'המהפכה' שהובילה ליצירת הלימוד המיוחד דרך הסרט: "יש לי תלמיד בשיעור, כבר לפני שנים אמר לי 'הרב אתה חייב לראות את מטריקס' ואמרתי לו 'אייל תעשה לי טובה' הוא אמר לי 'לא לא אתה לא מבין', כשראיתי הבנתי למה אייל התכוון. זאת אומרת יש כאן באמת מערכת ולכן יש גם פריקים של מטריקס, כן יש מועדון הפריקים של המטריקס בכל העולם. זאת אומרת שמה? אנשים שראו את הסרט הזה יותר משלוש, וארבע, ועשר פעמים, כי הם בעצם מרגישים שיש כאן איזה תעלומה בלתי פתורה. ומבחינתינו, משיח זה לא קטע דתי פרופר, משיח זה גאולה, משיח זה גאולה פרטית וכללית של כל היקום, והדבר הזה, העולם צועד לקראת זה, אילמלא התפיסה הזאת, העולם צועד לקראת כליה".

העיסוק בקבלה, תורת הסוד היהודית אינה מובנת מאליה בעולם החרדי ממנו מגיעים השניים ולמרות זאת, הם מאמינים שזאת היא הדרך הנכונה להגיע לציבור רחב ולפתוח את ליבו להיכרות עם יהדות אחרת ומסקרנת שמחברת בין אומנות לתורה.

"זוהר הקדוש עם סרט הוליוודי, זה על פניו הזוי אבל זה מה שעושה את הדבר מרתק ומאוד מאוד מעניין", אומר הרב רוזיליו בחיוך.