השרה שקד בכנס INSS

שרת המשפטים איילת שקד נשאה הערב (שלישי) דברים בכנס הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון (INSS) והציגה את תכניתה הביטחונית - "תכנית איתנות לאומית".

השרה פתחה בעקיצה לדברי ראש הממשלה והתייחסה לדו"ח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן: "שמעתי שהיה מי שדיבר אתמול בכנסת על 'שליפות מהמותן', אני כאן כדי להציג בפניכם היום תכנית אסטרטגית סדורה שגיבשנו בחודשים האחרונים - תכנית 'איתנות לאומית'. תוכנית שעלינו לקדם בעת הזאת למען ביצור ביטחון ישראל לטווח הארוך ודו"ח מבקר המדינה הוא עוד עדות לצורך בשינוי מהותי בתפיסה ובהתנהלות הביטחונית של ישראל".

"מגמות השינוי, שתיארתי אך בתמצית, נושאות בחובן הזדמנויות וסכנות. אני מבקשת להתמקד היום בהזדמנויות. יש כאן הזדמנות לחשב מדיניות מחדש על מנת למקסם את טובת האינטרסים הלאומים של מדינת ישראל", ציינה שקד.

השרה ברכה את נשיא ארה"ב הנכנס ונשיא ארה"ב היוצא, וכן את השגריר היוצא ואת השגריר הנכנס ואמרה כי אין ספק שמקומו של השגריר החדש בבירת ישראל- ירושלים. "שינוי מיקום השגרירות יהיה הביטוי והעדות הטובה ביותר לשינוי הגישה האמריקאית ולמעשה לקיום החוק האמריקאי. אני פונה מכאן למדינות העולם – זו גם השעה עבורכם: להעביר את השגרירויות לירושלים".

שקד הוסיפה, "אני מרשה לעצמי להדליף מדיוני הקבינט. השר אריה דרעי אמר בקבינט שכל מדינה שתעביר את השגרירות לירושלים, הוא ייתן לה פטור מארנונה".

בהמשך פירטה שקד את חמשת הצעדים שהיא מציעה:

1. ''הצעד הראשון הוא לתקן ולמזער את הנזקים המדיניים שנוצרו בשנים האחרונות בזירה הבינלאומית. יש להביא לשינוי החלטות עבר מוטעות ועוינות.

במגעים עם ממשל טראמפ עלינו להעביר מסרים ברורים על הצורך בבחינה מחודשת של הסכם הגרעין המסוכן,התנערות מהצהרות בלתי רלוונטיות כגון נאום מזכיר המדינה היוצא והצהרות ועידת פריס והחלטה האומללה האחרונה של מועצת הביטחון.

כל ההחלטות הללו לא קירבו אותנו במילימטר לשלום ולביטחון. למעשה הן העניקו תמריץ ותגמול מדיני חמור ומסוכן למגמת הטרור העולמי וההסתה הפלסטינית.

2. לצד ביטול נזקי העבר נדרש צעד נוסף. בונה עתיד. בזירה הבינלאומית עלינו לדרוש ולקדם הכרה בגבולות ישראל בצפון וברמת הגולן והכרה בירושלים כבירת ישראל. כדי לממש זאת על ממשלת ישראל להגדיר יעד דיפלומטי ברור: העברת כמה שיותר שגרירויות לירושלים. העברת השגרירות האמריקאית יכולה להיות סנונית ראשונה של השינוי לחיזוק בירת ישראל.

אלו שני הצעדים הראשונים בזירה הבינלאומית. שלושת הצעדים הנוספים בתוכנית איתנות הלאומית לישראל תלויים רק בנו ומתמקדים בחיזוק ירושלים וההתיישבות. פעם הייתה כאן תוכנית איוולת בשם: 'עזה ויריחו תחילה'. ניסינו את הדרך הזו והיא עלתה לנו בדם. ניסינו לצערי גם הקפאות, נסיגות, ועידות, פשרות וזה עלה לנו בעוד דם וטילים. עכשיו הגיע הזמן לדרך החדשה:מעלה אדומים וגוש עציון תחילה.

3. מדברים על 'סיפוח' מעלה אדומים. בקרוב נעלה את החוק לדיון והצבעה בוועדת השרים לחקיקה, אבל המילה סיפוח מוטעית מיסודה. זה לא ספח שאנו מצרפים- זה לב הארץ. העיר מעלה אדומים היא חלק בלתי נפרד מישראל. אין זה סיפוח כי אם איחוד מחודש ורשמי למציאות שקיימת כיום, הייתה קיימת בעבר, ותהיה תמיד.

4. הצעד הנוסף מתמקד בגוש עציון. אפילו לאלו הטוענים נגד נוכחותנו ביהודה ושומרון אין כל פתחון פה לדבר על גוש עציון. יישובי הגוש הוקמו הרבה לפני שמישהו דיבר על קוי 67. הם נוסדו כבר לפני כ100 שנה בימים שהוקמה המושבה הרצליה ונחרבו על ידי אספסוף אכזר במלחמת העצמאות.

כעת עלינו להחיל שם את החוק הישראלי וליצור רצף תחבורתי ובהמשך גם רצף טריטוריאלי בין גוש עציון ובין ירושלים. היעד צריך להיות: הכפלת מספר התושבים בגוש עציון בשנים הקרובות. יש לנו כבר תכניות בנייה ליישום, כמו למשל אלפי יחידות בבסיס החטיבה המרחבית, הרחבת אפרת ועוד.

החלת הריבונות במעלה אדומים וגוש עציון תחילה, ובנייה שם תתבצע עם מגמה ברורה ומוצהרת של חיבור עתידי לירושלים.

עיר הבירה שלנו זקוקה למעטפת ביטחון אורבנית הכוללת את פיתוח מעלה אדומים ממזרח, גוש עציון ואפרת מדרום, ויישובי בנימין מצפון. אלו יצרו את אזור 'ירושלים רבתי' ויחזקו את מעמד בירת ישראל כלפי פנים וכלפי חוץ.

5. הצעד החמישי בתכניתי, איתנות לאומית, הוא חיזוק ההתיישבות באזורים נוספים של ישראל. הגיע הזמן לתנופת בנייה כוללת. בנייה אינה צריכה להיות תשובה או תגובה לטרור. אנחנו בונים כי אנחנו בונים. כי זו זכותנו וזו חובתנו, כי זו ציונות. כי אנחנו כאן כדי להישאר''.

השרה סיימה את דבריה ואמרה: "כדי לבצע את תכנית חמשת הצעדים לאיתנות לאומית אין צורך בהכרח בעימות עם מדינות העולם. בימים אלו יש לנו יכולת לגבש הבנות חדשות עם גופים ומדינות שמבינים את המגמה החדשה.

"לצד שיתוף פעולה הדוק עם ממשל טראמפ החדש עלינו לקדם את הידוק הקשרים עם רוסיה, אפריקה, הודו וסין ומדינות המפרץ. ולפני הכל, עלינו לומר לעולם מה אנו רוצים ומה אנו מתכננים, עלינו להוביל ולא להיות מובלים".