אורית סטרוק
אורית סטרוקצילום: הדס פרוש, פלאש 90

חוק ההסדרה שעבר במליאת הכנסת ויכנס לספר החוקים של מדינת ישראל - את מה הוא מסדיר?

לכאורה התשובה כתובה בסעיף הראשון של החוק: "מטרת חוק זה היא להסדיר את ההתיישבות ביהודה ושומרון ולאפשר את המשך פיתוחה וביסוסה".

החוק יסדיר את מעמדם החוקי של כארבעת אלפים מבנים בעשרות ישובים ביהודה ושומרון, ויסיר מעליהם את להט החרב המתהפכת של גירוש, עקירה וחורבן כמו זה שאנו חווים בימים אלה בעמונה.

אבל האמת היא שחוק ההסדרה מסדיר לא רק את ההתיישבות. הוא מחזיר את הסדר הנכון בכל הנוגע להחלטות על עתיד יהודה ושומרון. החלטות כאלה צריכות להתקבל בממשלה ובכנסת. ע"י נבחרי הציבור ובהתאם למחוייבותם לבוחר.

לא ע"י ארגוני שמאל המתוקצבים ומופעלים באמצעות כסף אירופי ומשתמשים שימוש ציני ופוליטי בבג"צ ובמותג "זכויות אדם" כדי לכפות על מדינת ישראל את עמדתם באופן לא דמוקרטי. חוק ההסדרה מחזיר אותנו לסדר הנכון גם בהיבט הזה.

חוק ההסדרה מתחיל להסדיר גם את מערכת היחסים העקומה בינינו ובין הרשות הפלשתינית.

כי החוק הזה הוא התשובה הישראלית הראשונה לחוק הפלסטיני האנטישמי שאוסר על מכירת קרקעות ליהודים וקובע על "עבירה" זו גזר דין מוות (קודם זובור ואח"כ גזנגה).

כל מבקרי חוק ההסדרה יפי-הנפש ממלאים פיהם מים בנוגע לחוק האנטישמי ההוא. אפילו שופטי בג"צ - כמו השופט רובינשטיין בהחלטתו מאתמול- כבר הצביעו עליו כבעיה שמייצרת "כשל-שוק", וגוררת אותנו לפסקי דין של הרס אכזרי חסר תכלית.

ישראל לא תהיה עוד ילד הכאפות של אבו מאזן וחבר מרעיו. מול החוקים האנטישמיים שלהם - גם לנו יש חוק. ציוני. צודק. שעומד בסטנדרטים של זכויות יסוד. כולל זכות הקנין. אבל לא מאפשר שימוש ציני פוליטי ואכזרי בזכויות אלה

חוק ההסדרה מתחיל להסדיר גם את מערכת היחסים בין המדינה לאזרחיה. תושבי יהודה ושומרון לא יהיו עוד אזרחים סוג ג ו ד. כאלה שמצביעים לכנסת, אבל כפופים למערכת החוקים של אלוף הפיקוד ויועמ"ש יו"ש.

יתרה מכך: יפסק המצב האבסורדי של אזרחים הנאלצים לשאת על גבם את מחדלי הממשלה. אחרי ששני דו''חות מקצועיים - דו"ח ששון ודו"ח לוי- הצביעו על כך שמחדלי ממשלות ישראל הם שיצרו את המצב הבלתי נסבל של אלפי מבנים בסכנת הריסה - מי שצריך לשאת באחריות ולפתור את הבעיה זו הממשלה.
לא התושבים. גם את מערכת היחסים הזו, בין הממשלה לאזרחיה - מסדיר חוק ההסדרה

חוק ההסדרה מסדיר גם את יחסינו עם התושבים הערבים בארצנו. החוק קובע שאנו מכבדים את זכויותיהם כבני אדם. וכבעלי זכות קניין. לכן החוק מציע להם פיצוי בהיקף סביר כמקובל במקרים של הפקעות קרקע בארץ ובעולם, ואף מאפשר להם לבחור במסלול פיצוי שיתאים לצרכים שלהם.

בניגוד לארגוני השמאל ולפסיקות בג"צ, שלא הביאו שום תועלת לבעלי הקרקעות הערבים, כי מבחינתם היעד היה הרס, גירוש וחורבן - אנחנו מתייחסים לשכנינו הערבים ולזכויות הקנין שלהם במישור הפרטי במלוא הכבוד. כמתחייב מחוקי היסוד של מדינת ישראל. במישור הלאומי אנחנו מבהירים להם: זאת הארץ שלנו. ואנחנו כאן כדי להישאר

ההצבעה על החוק בעיתוי הנוכחי מסדירה נכון יותר גם את יחסי ישראל והעולם. ההצבעה היום מבהירה שאין צורך להמתין להסכמות כאלה ואחרות מעבר לים. איננו כובשים בארצנו. לא נתנצל. ולא נבקש רשות לקבל החלטות שכל עם וכל ממשלה מקבלים כהליך שבשגרה. זו לא רק זכותנו. זו חובתנו. להיות עם חפשי בארצנו.