סופרמרקט
סופרמרקטצילום: אייסטוק

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופטות אסתר חיות ודפנה ברק-ארז קבעו פה אחד כי חוק העזר בתל אביב מידתי וכי יינתן היתר למרכולים לפתוח את שעריהם בשבת בעיר.

השופטות דחו עתירות שהגישו סוחרים מהעיר נגד המהלך.

"ההסדרה המיוחדת והנפרדת של יום השבת מבטאת את התרבות היהודית הלאומית (לצד ערכים סוציאליים חשובים). עם זאת, ההסדר כולל מרכיב דמוקרטי חשוב – של דמוקרטיה ברמה המקומית, המאפשרת להביא לידי ביטוי באופן מדויק יותר את המאפיינים השונים של האוכלוסייה בכל עיר ויישוב", כתבו השופטות בפסק הדין.

לקריאת פסק הדין לחצו כאן

השופטות ציינו בפסיקתם כי יש לפרסם את התיקון לחוק העזר העירוני בנושא שביקשה העירייה להוציא אל הפועל, ולא להמתין לשר הפנים אריה דרעי שיאשר אותו.

"אין מקום להוסיף ולהמתין ששר הפנים יחליט בעתיד אם יש לאשר את תיקון מס' 2 אם לאו, וזאת במועד לא ידוע שקצב לעצמו, אשר אין לו דבר וחצי דבר עם המועדים הקבועים בחוק, אף לא עם המועדים שנקבעו במסגרת ההסכמה הדיונית או במסגרת הודעתה האחרונה של המדינה", נכתב בפסק הדין.

השופטת אסתר חיות אף מתחה ביקורת על הממשלה שנמנעה מלהחליט בסוגיה. "נוכח ההימנעות הארוכה והנמשכת מזה כשנתיים וחצי של שרי הפנים הרלוונטיים (גדעון סער, סילבן שלום ואריה דרעי) ובשלב מסויים גם של הממשלה כולה, לקבל החלטה לגופו של עניין, אין מנוס אלא לראות בהימנעות זו משום החלטה לפסול ללא הנמקה את חוק עזר לתל אביב-יפו. החלטה בלתי מנומקת זו אינה יכולה לעמוד והיא בטלה", כתבה.

עוד מציינות השופטות בהחלטתן כי "התיקונים לחוק העזר אינם עומדים בסתירה לחוק שעות עבודה ומנוחה. האיסור על עבודה ביום המנוחה, המעוגן בחוק שעות עבודה ומנוחה – 11 שביסודו מונחות הן תכלית חברתית הן תכלית דתית-לאומית – עניינו הסדרת יחסי העבודה הפרטניים בתוך בתי העסק פנימה. להבדיל, התיקונים לחוק העזר מסדירים את פעילות בתי העסק ללא תלות בזהות העובד. כלומר, בעלי העסקים שפעילותם בשבת אושרה עודם כפופים להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה וחובה עליהם לקיימן".