עטרת כהנים - בית הכנסת בכפר התימנים

לקראת ציון 50 שנים לאיחודה של ירושלים, ערוץ 7 בשיתוף "עטרת כהנים" מגישים פרויקט מיוחד משותף שמתמקד בהתחדשות ההתיישבות היהודית במזרח ירושלים, בעיר העתיקה ובכפר השילוח.

היום אנו מבקרים בבית הכנסת המחודש בכפר התימנים, לומדים על סיפור בית הכנסת ושומעים על ההתרגשות הגדולה כשחלוצי כפר השילוח חזרו לבית הכנסת שחיכה למתפללים לאחר שהקהילה התימנית עזבה בעקבות התפרעויות.

יסוד בית הכנסת

בשנתם הראשונה גרו העולים מתימן במערות אשר בפאתי כפר השילוח, בסוכות ובמבנים ארעיים בקרבת שער יפו. באותה שנה החלה להתארגן אגודת "עזרת נידחים" כדי לבנות את בתיהם הראשונים בכפר השילוח.

חדר לתפילה היה מהדברים הראשונים אשר דאגו לעצמם העולים. בשנת תרמ"ו (1906) הסתיימה בנייתם של בתים נוספים וביניהם שלושה חדרים אשר הוקדשו מאוחר יותר לבית הכנסת של כפר התימנים. בית הכנסת אשר היה מתחת לשלוש הכיפות נקרא בפי תושבי הכפר "בית הכנסת הגדול".

בית הכנסת היה מרכז חיי הרוח והחברה של הציבור היהודי. הוא הצטיין בפשטותו ובמראהו העממי; לא היו בו מן ההידור והראווה החיצונים, המשרים על המבקר הוד ומורא. כל ריהוטו היה "היכל" פשוט לספרי תורה ולספרי קודש ו"תיבה" קטנה מיטלטלת להעמדת ספר תורה בשעת קריאת התורה.

פרעות תרפ"ט ותרצ"ח

בימי מאורעות תרפ"ט (1929) פינו תושבי כפר השילוח היהודים את בתיהם. הם אכסנו בבית הכנסת הגדול את חפציהם, והעמידו שומר במקום

לאחר המאורעות חזרו רק כשלושים משפחות אל הכפר (מתוך כ-144 משפחות שהיו בתחילת המאה העשרים). במאורעות תרצ"ח גרשו הבריטים את כל היהודים מבתיהם בכפר השילוח. הבתים ובתי הכנסת ננטשו והעדה העמידה שומר לשמור על הרכוש, אך בביקור שערכו אנשי הועד הלאומי בשנת תרצ"ט בכפר גילו את בית הכנסת הגדול פרוץ ומחולל, ובתוכו ספרי קודש קרועים ומחוללים, ספר תורה קרוע מלוכלך בצואה, והרס וחורבן בכל מקום.

חלוצי כפר השילוח חוזריפ לבית הכנסת

היום בית הכנסת משמש כמרכז הקהילה היהודית בכפר השילוח, וקול תורה ותפילה חוזרים להישמע בבית הכנסת המקורי של הקהילה התימנית אשר עלתה לארץ ישראל בעליית "אעלה בתמר" מתוך תחושת ציונות גדולה וצפייה לביאת המשיח והתיישבה בכפר השילוח.

חלקו הצפוני של בית הכנסת משמש מדי יום את תושבי כפר התימנים המתחדש לתפילה ולימוד תורה, אך חלקו הדרומי של בית הכנסת זקוק לשיפוץ מקיף ויסודי כדי להרחיב את מקום התפילה ולשמש כמרכז רוחני למורשת יהודי תימן בכפר השילוח.

לפרטים נוספים על פעילות "עטרת כהנים" והצטרפות לפרויקט ההתיישבות בירושלים - לחצו כאן