הכותל המערבי
הכותל המערביצילום: אריה מינקוב

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את פרויקט "מעלית הכותל".

ההחלטה הגיעה אחרי 13 שנה של הצהרות שלא הגיעו לכדי החלטה של ממש. התוכנית המדוברת הינה לביצוע מיידי וכבר ניתנו כל ההיתרים הנדרשים.

לחצו כאן לתכנית המלאה

במסגרת התכנית, שעלותה נאמדת בכ-50 מיליון שקלים, ייבנו מעלית מיוחדת ומעברים תת קרקעיים שיאפשרו לבעלי מוגבלויות להגיע בקלות מהרובע היהודי אל רחבת הכותל המערבי.

הפרוייקט ההנדסי המורכב יאפשר גם לנכים, למוגבלים ולקשישים להגיע בקלות ובביטחה עד לרחבת הכותל המערבי ולרובע היהודי.

את מרבית סכום ההשקעה בפרויקט גייסו משרדי הממשלה ובראשם משרד הבינוי והשיכון ומשרד התיירות. סיבת ההשקעה היא החשיבות ההיסטורית העמוקה של הרובע היהודי ושל הכותל המערבי, והצורך בחיבור הרובע היהודי והכותל והנגשתם לציבור הרחב בכלל, לציבור הנכים והמוגבלים בפרט וכן לעודד תיירים להגיע למקום.

על פי התוכנית, פיר המעלית יגיע לעומק של כ-26 מ"ר, תחילתו במפלס הרובע היהודי ברח' משגב לדך והוא ירד עד למפלס הכותל. במקביל, תיחפר מנהרה להולכי רגל באורך של כ-65 מ"ר, שתחבר בין היציאה מהמעלית לרחבת הכותל בנקודת הבידוק הביטחוני.

לדברי השר גלנט, "המוסר היהודי מתחיל בכותל המערבי – לב ליבו של העם היהודי. על כל שנה בה ירושלים משוחררת, מדינת ישראל משקיעה מיליון שקלים. 50 שנה - 50 מיליון. בשבוע שעבר גם הנשיא טראמפ הבהיר את הקשר שלא ניתן לניתוק בין הכותל לעם היהודי. ממשלת ישראל אמרה היום בקול ברור וצלול: עיני העם היהודי היו נשואות לירושלים ולכותל המערבי במשך 2,000 שנות גלות. כעת, מדינת ישראל לא רק מצהירה על שייכותו הכותל אליה, היא גם משקיעה בכך משאבים".

עוד בתוכנית ההנגשה: בניית קומת כניסה בשטח של כ- 1,023 מ"ר. קומת הכניסה תשמש בתחילה כשדרת חנויות, בגודל של 158 מ"ר, שירותים ציבוריים ומעברים. בעתיד, עם הקמת תחנת רכבת תת קרקעית לכותל, יותקנו בה מדרגות נעות שיובילו אל תחנת הרכבת. כחלק מהפרויקט, תיבנה גם קומה עליונה, מעל קומת הכניסה, ייבנו חדרי שירות ואולם רב תכליתי, אשר ישמש לפעילויות ולכנסים. הפרויקט יבוצע באמצעות החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי של משרד הבינוי והשיכון.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר כי "לצד חגיגות 50 שנה לאיחוד ירושלים אנו מקדמים פרויקט לאומי שיסיר את חסם הנגישות עבור אוכלוסיות שהתקשו לבקר במקומות המקודשים לעם היהודי עד כה. קרנות הביטוח הלאומי ישתתפו במימון בניית מעלית שתאפשר לנכים וקשישים גישה מלאה ונוחה לכותל המערבי, כחלק משורת מהלכים להנגשת העיר העתיקה".

סגן שר הבינוי והשיכון, ז'קי לוי הוסיף "גאה מאוד להיות שותף ולהוביל תכנית מבורכת ומתבקשת שתסייע לבעלי מוגבלויות וקשישים להגיע למקומות הקדושים בכותל המערבי. תודה לשותפים היקרים לפרויקט. השרים גלנט ולוין, שלפני שהם שרים חברתיים נפלאים, הם בני אדם מדהימים שעובדים קשה ומספקים תוצאות. צדק חברתי מובילים במעשים ולא בדיבורים. יישר כח".