מתמודדי התנ"ך בלימוד המשותף
מתמודדי התנ"ך בלימוד המשותףצילום: בית טובי העיר

דריכות בבית טובי העיר שבירושלים. היום (שלישי) יתקיים במקום חידון התנ"ך הראשון לגיל השלישי. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מי שארגן ויזם את האירוע, מנכ"ל בית טובי העיר, עמנואל גלוברמן.

על המניע שהוביל אותו ליוזמה הוא אומר: "אני מחפש תמיד דברים שיוכלו לעזור לנו להזיז את העולם של המבוגרים יותר אל המרכז. אנחנו חיים בגישה מעוותת ביחס לזקנים שנדחקים אל השוליים. לעומת זאת אנחנו טוענים שיש להם מקום חשוב במרכז ואנשים מבוגרים לא בהכרח נמצאים בירידה בכל תחום ותחום ויש הרבה דברים שיכולים לעשות טוב מאוד.

''חשבתי שאם חידון תנ"ך מתאים לילדים ולגילאי 20-40, אין סיבה שלא יתאים לגיל השלישי", מסביר גלוברמן.

על מבנה החידון ואופי השאלות שבו הוא אומר כי "המבנה דומה לחידונים אחרים. הבאנו לטובת העניין כמומחה את נריה פנחס, מי שאחראי על חידון התנ"ך העולמי, כדי שיהיה אחראי גם על החידון שלנו. אני מאוד מעריך את נריה שמגיע מזווית קצת אחרת.

''אני מגיע מכיוון בני הגיל השלישי והוא מגיע מכיוון התנ"ך ורואה את החידון כאמצעי לקרב אנשים ללימוד התנ"ך, ובין יתר הדברים שהוא עשה הוא דאג לכך שבכל שבוע תהיה אצלנו קהילה לומדת, גם אנשים מבית טובי העיר וגם משתתפי החידון לומדים יחד תנ"ך בתדרוך שלו. זה דבר מופלא לראות".

השאלות, מספר גלוברמן, בעלות אופי דומה לזה שבחידוני התנ"ך ה"צעירים יותר". גם בהם מעורבת ויזואליה מרשימה, ולדבריו מדובר בחלק מתפיסת העולם שאינה רואה באדם המבוגר מיש תחומי העניין שלו שונים במהותם מזה של הצעירים.

לאירוע הוזמנו לבד מבני משפחותיהם של מתמודדי הגמר גם בני משפחותיהם של המתמודדים שהחלו את שלביו הראשונים של החידון, ומדובר בכ-30-40 מתמודדים. ומה באשר לפרס, מסתבר שיש פרס והוא לא מבוטל כלל ועיקר. "אני מקווה שהדבר המרכזי שהם מקבלים הוא הרגשת הסיפוק שהם עומדים באתגר בהצלחה. בנוסף אנחנו נותנים פרסים כספיים – 18,000 שקלים לפרס הראשון", מספר גלוברמן.

באשר לעתיד הוא אומר כי לפי שעה החידון יועד למתמודדים מקרב תושבי ירושלים, ועל פי הצלחתו יוחלט אם להרחיב אותו לכלל תושבי הדיור המוגן בארץ ואולי אף מחוצה לה.