נפתלי בנט
נפתלי בנטPhoto by Noam Revkin Fenton/FLASH90

ועד ראשי האוניברסיטאות יוצא נגד היוזמה של שר החינוך נפתלי בנט לקביעת קוד אתי של חברי הסגל האקדמי, בהתאם לקוד אתי שניסח הפרופסור אסא כשר.

על פי הדיווח ב''הארץ'', ראשי האוניברסיטאות אמרו כי הקוד האתי "מפקיע מן המוסדות להשכלה גבוהה את החופש לקבוע את כללי ההתנהלות וההתנהגות של חברי הסגלים האקדמיים, ובכך היא מפרה באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי כפי שזו מבוטאת בסעיף 15 לחוק המועצה להשכלה גבוהה".

עוד נמסר מוועד ראשי האוניברסיטאות כי "עיון מדוקדק בהצעת הקוד מראה כי אף שהוא מוגדר כ'קוד אתי של ההתנהלות הראויה בתחומי חפיפה בין פעילות אקדמית לפעילות פוליטית', רבים מסעיפיו עוסקים באופי כלל הפעילות האקדמית בתחומי המחקר וההוראה.

''בכך הופך הקוד לאוסף של כללים מוכתבים שלטונית על מכלול הפעילויות האקדמיות של חברי הסגל האקדמי בישראל. תוכנו של הקוד רק מגביר ומחזק את התנגדותנו העקרונית להצעת קוד אתי אחיד להתנהלות האקדמיה בישראל", הוסיפו.

פרופ' אסא כשר
פרופ' אסא כשרצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כאמור, השר בנט פנה לפני מספר חודשים לפרופסור אסא כשר, שחיבר את הקוד האתי של צה״ל, וביקש ממנו לכתוב קוד אתי להתנהלות ראויה בתחומי החפיפה שבין פעילות אקדמית לפעילות פוליטית. פרופסור כשר הגיש את המסמך שיובא לאישור המל״ג בקרוב.

על פי ההמלצות, כל מוסד יחוייב להקים יחידה אשר תפקח ותבקר את הפעילות הפוליטית במוסד. כל פניה שתגיע ליחידה הזו תחייב מענה לסטודנט שפנה, בניגוד למצב היום שבו סטודנט יכול להתלונן ואף אחד לא ישיב לו.

כמו כן, תיאסר התבטאויות של מרצים בנושאים פוליטיים במהלך שיעורים באקדמיה ולמעשה מרצים לא יוכלו לקדם את השקפת עולמם הפוליטית תוך כדי שיעורים.

אם מרצה בכל זאת ידבר על נושא פוליטי, סטודנט יוכל לפנות לגוף האוכף ואותו מרצה עלול לקבל ״הערה חינוכית״ מטעם המוסד. במידה ומרצה "יצפצף" על ההערה החינוכית - ישקלו נגדו צעדים משמעתיים.

עוד המליץ פרופ' כשר כי חבר סגל אקדמי לא ישתתף בחרם אקדמי על המוסדות להשכלה גבוהה ואף לא ישתתף בקריאה לזולתו לממש חרם כזה או לתמוך בו. בנוסף קליניקות ותכניות לימודים לא יוכלו לקיים שיתופי פעולה עם עמותות המזוהות פוליטית.

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג בירך את שר החינוך נפתלי בנט על גיבוש הקוד האתי באקדמיה.

"הקוד האתי שגיבש פרופ' כשר הוא צעד ראוי ונכון בדרך למטרה - הפסקת הפוליטיזציה באקדמיה. אנו סומכים ובטוחים ששר החינוך בנט ישכיל להעביר את הקוד האתי במל"ג, ידאג ליישום ואכיפת הקוד ויהיה מי שיחזיר את השפיות לאקדמיה", אמר פלג.

''זהו יום חג לציונות לסטודנטים, לאנשי הסגל האקדמי ולאזרחי ישראל. הציונות ניצחה ומרימה היום שוב את ראשה מחדש", הוסיף.