אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

הויכוח הציבורי סביב שילוב נשים בתפקידי לחימה בצה"ל לא יורד מסדר היום, בעוד צה"ל רק הולך ומגביר מגמה זאת.

מסמך צבאי מעודכן שהגיע לידי ערוץ 7, חושף תמונה מדאיגה בכל הנוגע למחירים הפיזיולוגיים אותם משלמות הנשים המשובצות בתפקידי לחימה.

מדובר במסמך שחובר במפקדת יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, ושמו "פק"ל תו תקן מגדרי". הפצת המסמך ביחידות בהן משרתות נשים בתפקידי לחימה החלה לפני כחודשיים, והוא המסמך הרשמי המעודכן ביותר בתחום זה בצה"ל. יש להדגיש שמדובר במסמך שמטרתו לסייע בשילוב נשים בתפקידי לחימה, אך הקריאה בו מעלה, כאמור, תמונה מדאיגה מאוד.

המסמך שופך אור על הדרך שבה צה"ל משלב נשים במערך הלוחם, חרף ההשלכות הרפואיות החמורות שנגרמות לחיילות וחרף הפגיעה ברמה המבצעית של היחידות בהן משולבות נשים כלוחמות.

בהקדמה למסמך נאמר כי "נשים אינן שונות מגברים במוטיבציה, בפיקודיות, במנהיגות, ביכולות אישיות, בתפקוד מנטאלי וקוגנטיבי". השוני העיקרי, לפי המסמך, "הינו במבנה הגוף ובפיזיולוגיה, דבר הבא לידי ביטוי בשוני ביכולתן הגופנית של הנשים מזו של הגברים בהיבטים רבים, כאשר הבולטת ביניהן היא סיבולת לב ריאה, כוח (בעיקר של פלג הגוף העליון) ומהירות".

תחת הכותרת "מאפייני נשים ביחס לגברים" מציינים ביוהל"ם כי משקל הגוף, מסת השריר וכוח השריר נמוכים משמעותית אצל הנשים, ועל כן במהלך הכשרתן כלוחמות הן סובלות הרבה יותר מ"יכולת סחיבת משקלים נמוכה" ומ"ריבוי פציעות שריר-שלד".

מילת המפתח בכל הנוגע להתמודדות עם הבעיות הרפואיות הללו היא "התאמה": התאמת הפק"ל שסוחבת כל חיילת למשקל גופה, התאמת סרגל מאמץ כך שיהיה נמוך יותר ללוחמות מסרגל המאמץ של הלוחמים הגברים והתאמת תפקיד שמתאים לנתונים הפיזיים של הלוחמות. למעשה מדובר בהורדת רף ההישגים הנדרש ללחימה באופן דרסטי, עבור הלוחמות.

סיכון מוגבר של פגיעות חום

ביוהל"ם מציינים כי לנשים לוחמות יש צפיפות עצם נמוכה ויכולת אירובית נמוכה מאשר אצל גברים, וכמו כן לנשים "סף הזעה גבוה יותר ושיעור הזעה נמוך יותר".

המשמעויות לעובדה זו, כפי שמופיעות במסמך הצה"לי: "שיעור שברי מאמץ גבוה יותר, ביצועים אירוביים נמוכים יותר (ריצות ומסעות) וסיכון מוגבר של פגיעות חום".

הפתרון שנקבע בצבא למציאות זאת: "תזונה מתאימה, שינה מספקת, הקפדה על סרגל מאמצים, והתאמת דרישות התפקיד וסרגל האימון". כדי להימנע מפגיעות חום יש "להקפיד על הוראות מחלקת בטיחות ובקרת איכות ועל שעות שינה".

לוחמי ולוחמות קרקל
לוחמי ולוחמות קרקלפלאש 90

מתוך המסמך: פציעות נפוצות והמלצות רפואיות

1. שברי מאמץ

"'שברי מאמץ נפוצים בשני המינים במהלך ההכשרה, אך שכיחותם גבוהה יותר בנשים. לוחמות חשופות לשברי מאמץ יותר מלוחמים. בנוסף, ישנם סוגים ספציפיים של שברי מאמץ אשר נדירים מאוד בגברים, ונצפים לעיתים בנשים, כמו לדוגמא - עצמות האגן''.

בצה''ל מציינים כי שברי מאמץ אינם מביאים לתחלואה חמורה או להשלכות ארוכות טווח, להוציא שברי מאמץ של הירך אשר לעיתים מתקדמים לשבר מלא עם השלכות חמורות.

עם זאת, "תחלואה בשברי מאמץ מפריעה להכשרה, מביאה לאבדן רב של ימי אימון אצל הלוחמות, ובעיקר מלמדת כי מדובר ב'מסגרת לא בריאה' עם עומס רב מידי עם הלוחמות''. בצה''ל מדגישים כי ''שכיחות שברי מאמץ מושפעת מגורמים רבים, בהם תזונה (בעיקר סידן וויטמין D), סרגל המאמצים וכמות שעות השינה''.

הפתרון שנמצא ביוהל"ם לפציעה נפוצה זו: "יש להקפיד על שבע שעות שינה בלילה, תזונה מאוזנת + סרגל מאמצים". נציין כי הגברים הלוחמים מקבלים שש שעות שינה בלילה, ורק בגדודים המעורבים מתאפשרת שעת שינה נוספת.

2. כאב גב תחתון וכאבי ברכים

''כאב גב תחתון וכאבי ברכיים הם תלונה נפוצה אצל לוחמים ולוחמות. במרבית המקרית מדובר בכאב בלתי ספציפי שחולף עם הזמן. במיעוט המקרים, בירור מעלה בעיות אשר דורשות הורדת פרופיל והרחקת החיילת מתפקידי לחימה''.

בצה''ל מציינים כי רוב החיילות שנשרו מתהליך ההכשרה, כאב גב תחתון וכאבי ברכיים היו בין הגורמים שמנעו את השלמת ההכשרה.

הפתרון שנמצא ביוהל"ם לפציעה נפוצה זו: "רידוד נשיאת משקלים למינימום הנדרש, התאמת פק''לים כבדים ללוחמות המסוגלות לשאתם, ואימון גופני אשר שם דגש על חיזוק שרירי הליבה ושרירי רגליים".

3. אנמיה

''חסר דם נפוץ הרבה יותר בלוחמות מאשר בלוחמים. לרוב על רקע חסר ברזל בשל צריכה מופחתת בתזונה, ואיבוד במחזור החודשי''.

בצה''ל מציינים כי חסר דם גורם לירידה בכושר גופני-אירובי וכן מגביר את הסיכוי לשברי מאמץ. הפתרון שנמצא ביוהל"ם לפציעה נפוצה זו: ''יש לוודא ביצוע בדיקת דם לגילוי אנמיה וחסר ברזל בלוחמות בתחילת גיוסן וטיפול בהתאם''.

4. זיהום בדרכי השתן

''בשהייה בשטח, לוחמות רבות נמנעות מהתרוקנות או מלינות על היעדר זמן מספק לכך, וזאת בשילוב תנאי היגיינה לקויים, יעלו את הסיכון לזיהום מסוג זה''.

הפתרון שנמצא ביוהל"ם לתופעה בריאותית זו: ''שמירה על היגיינה ומתן נגישות מיטבית לשירותים יפחיתו זיהומים בדרכי השתן''.

במסמך שהגיע לידי ערוץ 7, מפרטת היוהל''ם ''מענה רפואי ייחודי ללוחמות'': שמירת תורים לרופאים מומחים לאורטופדיה ורפואת נשים ללוחמות במרפאות בימי א' וה', תגבור שעות פיזיותרפיה, בירור אנמיה טרם תחילת הטירונות והשלמת חסרים (ברזל) לפי צורך, "נוהל ניפוק גלולת ביחידה" - ביחידות עם לוחמות.

התפרעויות בחברון
התפרעויות בחברוןצילום: ISTOCK

תזונה מותאמת ללוחמות

בחדר האוכל בבסיסי הכשרה שבהם נמצאות לוחמות, ''בוצע תגבור בערכי הסידן, חלבון וברזל על ידי הכנסת פריטי מזון עתירים בערכים אלו'', כמו גבינות, דגים, ביצים וטחינה משומשום מלא.

תפריט התזונה ללוחמות מכיל 2300 קלוריות ליום בממוצע, כאשר לוחמים אוכלים בממוצע כ-3250 קלוריות ביום.

עוד נקבע כי ''כמות החלבון בתפריט ללוחמת צריכה להיות כ-72 גרם ליום (בהשוואה ל-91 גרם ליום בגברים). כמות הברזל הדרושה לנשים גבוהה ב-50% מהכמות הדרושה לגברים". בנוסף "יש לוודא כי לוחמות צמחוניות מקבלות מענה כנדרש מבחינת מקור חלבון חלופי, הכולל החלפת מוצרי בשר בדגים משומרים או גבינות, מוצרי סויה, טופו וקטניות בחדר האוכל".

אימון בגדוד המעורב ברדלס
אימון בגדוד המעורב ברדלסצילום: הדס פרוש, פלאש 90

תחת הכותרת ''בניית הלוחמת'' ישנם הוראות ברורות הנוגעות לתהליך ההכשרה של הלוחמות, המחייבות ''עבודה על פי תוכנית אימונים מאושרת המותאמת לסרגל המאמצים לחיילות".

כמו כן, ''בפלוגות מעורבות יש לעבוד על פי סרגל מאמצים שונים ללוחמות וללוחמים. יש לבצע אישור תוכנית אימון בדגש על הפלוגות המעורבות''.

בתהליך הכשרת הסגל, ''יש לתת דגש על ההבדלים הפיזיולוגיים בין גברים לנשים, בהיבט הפיזי של האימון''. בנוסף, יש לאפשר ללוחמות שבע שעות שינה נטו, לוודא הימצאות של פרטי לוגיסטיקה המתאימים ללוחמות כמו לבוש, וסט, אמל''ח ועוד.

המסמך גם קובע כי יש לבצע ''רידוד נשיאת משקלים'', ומפרט לדוגמא ''שימוש במ.ק 624, וארבע מחסניות באפוד במקום שש מחסניות''.

כמו כן נקבע כי משקל הנשיאה המרבי המותר ללוחמת הוא 33% ממשקל הגוף לעומת 40% אצל גברים לוחמים. ''יש לבצע מעקב הדוק אחר פציעות בפלוגות מעורבות תוך שיתוף פעולה בין חיל הרפואה, כושר גופני והמפקדים''.

מדובר צה''ל נמסר: "מדובר בפק״ל העוסק בנושאי בריאות, רפואה ואימונים נכונים ללוחמות בגדודים המעורבים. הפק״ל נכתב עבור צוות ההטמעה המגדרי שמורכב מגורמי רפואה, כושר קרבי, תזונה, מרכז ציוד ויוהל״ם אשר אמונים על הנגשת המידע לכלל המפקדים בשטח.

"נציין כי במהלך השנה האחרונה תוכננה ומומשה עבודת מטה רחבה בשילוב כלל הגורמים הרלוונטים במסגרתה הוקמה הכשרה אחודה לגדודים המעורבים, נבנה סרגל מאמצים מותאם ליכולות הפיזיולוגיות תוך שמירה על דרישות התפקיד, תוגבר המענה הרפואי בעזרת רפואת מומחים ופיזיותרפיה, נקבע ליווי תזונאי צמוד לגדודים המעורבים תוך שיפור מעטפת התזונה ונעשתה התאמה של הציוד הקרבי לנשים - כל זאת תוך שמירה על הרף המבצעי הנדרש מאותם הלוחמים והלוחמות מתוקף תפקידם וללא השוואה ללוחמים בגדודי החי״ר. כבר היום ניתן לראות בעקבות כך ירידה באחוז הפציעה וירידה בנשר על רקע רפואי".