הכותל המערבי
הכותל המערביצילום: קובי פינקלר

הממשלה החליטה בישיבתה היום (ראשון) כי 'מתווה הכותל' יוקפא ולא יקודם, וכל בקשה לחדשו תחייב החלטת ממשלה נוספת.

המתווה שאושר בממשלה וכעת הוקפא כולל הקמה של רחבת תפילה גדולה ומשמעותית מדרום לגשר המוגרבים, אשר תהפוך לחלק אינטגרלי ממתחם הכותל, ובה תתאפשר תפילה מעורבת, גברים ונשים, על פי דרכם של הזרמים הרפורמי והקוטנסרבטיבי.

ראש הממשלה נתניהו הנחה את השר צחי הנגבי ומזכיר הממשלה ברוורמן לנסות ולגבש מתווה חדש.
במקביל יקודמו עבודות להכשרת הרחבה הדרומית.

משמעות ההחלטה היא ביטול דה-פקטו של מתווה הכותל והשארת המצב ברחבת הכותל כפי שהוא, ללא כל שינוי.

ההחלטה שהתקבלה בממשלה תקשה על העותרים נגד מתווה הכותל, זאת מאחר שעיקרה של העתירה עומד על דרישה מהממשלה לממש את החלטתה.

ראש הממשלה קיבל את עמדת ראשי המפלגות החרדיות על שמירת הסטטוס-קו ברחבת הכותל. הממשלה הצביעה היום על כך שמתווה הכותל לא יקודם, וכל שינוי במקום יחייב החלטת ממשלה חדשה. השרים שטייניץ וליברמן הצביעו נגד ההחלטה. לא היו נמנעים.

ראשי המפלגות החרדיות ברכו על ההחלטה ואמרו כי היא משקפת את רצון רוב העם המעוניין לשמור על קדושת הכותל ומעמדו, כפי שהיה מימים ימימה.

נשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו אמר בתגובה: "החלטת הממשלה שחילקה את הכותל המערבי, שהוא ליבו של העם היהודי - הייתה שגויה מיסודה וטוב שהיא נעצרה".

"הכותל המערבי איננו עומד לחלוקה, עם ישראל לאורך כל השנים הגיע בהמוניו מכל רחבי העולם לכותל המערבי וימשיך כך כאיש אחד בלב אחר כמנהג המקום לפי ההלכה והמסורת". הרב הראשי שיבח את הנציגים שפעלו לעצירת המתווה והודה לממשלה על ההחלטה.

השר אורי אריאל בירך על החלטת הממשלה "לפני כשנה וחצי התרעתי כי שינוי בסדרי התפילה בכותל יפגע בחברה הישראלית ובקודשי ישראל ואפעל לשינויה ואני שמח שהממשלה אישרה היום את ההחלטה שמחזירה את המצב בכותל לקדמותו. בכך הצלחנו למנוע פילוג מיותר בעם היהודי ופגיעה במרקם החברתי והדתי בחברה הישראלית ובעם היהודי", אמר השר אריאל.

‏"שמח על החלטת הממשלה בסוגיית מתווה הכותל", אמר בתגובה ח"כ דוד אמסלם, "אחינו הרפורמים, זכויותיכם הם בדיוק כמו זכויותיי, גברים בעזרת גברים, נשים בעזרת נשים ותאמינו יש לנו הרבה על מה להתפלל".