הפגנת מסתננים. ארכיון
הפגנת מסתננים. ארכיוןצילום: Tomer Neuberg/Flash90

בית הדין האירופאי לזכויות אדם, הערכאה המשפטית הגבוהה באירופה, דחה ערעור של מהגר אריתראי נגד פסק דין קודם של בית משפט פדראלי בשוויץ הקובע כי יש להרחיקו לאריתראה.

בית המשפט הפדראלי פסק כי טענתו שערק משרות צבאי באריתראה לאחר שנכלא, וכן שעזב את המדינה בניגוד לחוק, נמצאה כלא אמינה.

בית הדין האירופאי קבע כי החלטת בית המשפט הפדראלי הייתה מעמיקה ומבוססת ובתחומי סמכותו, ואין לבית הדין לערער על קביעתו. עוד קבע בית הדין כי אין כל עילה לטענה כי נשקפת למהגר סכנה אם יוחזר לאריתראה רק בגלל מצב זכויות האדם הכללי במדינה.

בנוסף נקבע כי לא רק שזו לא תהיה הפרה של אמנת האו"ם לפליטים, אלא שהוצאה לפועל של צו ההרחקה לא תפר את סעיף 3 לאמנה האירופאית האוסרת על עינויים. עם זאת, בית המשפט ייעץ לרשויות בשוויץ לא לבצע את צו ההרחקה עד שפסק הדין של בית המשפט הפדראלי יהיה סופי וחלוט.

פסק הדין מגיע בתזמון מעניין, שכן בליל שישי האחרון ערכה שגרירות אריתראה בישראל מסיבת עצמאות ענקית בהאנגר 1 בגני התערוכה בתל אביב, לציון 26 שנות עצמאות, ובהשתתפות אלפי מסתננים התומכים במשטר האריתראי.

בנוסף, תלויה ועומדת כיום עתירה של ארגונים לא ממשלתיים המסיעים למסתננים נגד "חוק הפיקדון" שקידם המרכז למדיניות הגירה ישראלית, המחייב מעסיקים להפקיד אחוז משכרם בחשבון בנק אותו יוכלו לפדות רק לאחר יציאתם מישראל. ייתכן כי לפסק הדין האירופאי תהיה השפעה גם על הפסיקה של שופטי בג"ץ.

יונתן יעקובוביץ מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית, אומר כי "מדובר בפסק דין משמעותי מאוד ובהתפתחות חיובית שמקרבת אותנו לסיום סאגת ההסתננות לישראל. בשנים האחרונות פרסמנו דו"חות של ממשלות דנמרק, שוויץ, נורווגיה, בריטניה והאיחוד האירופי הקובעים כי מי שישלים מס בשגרירות אריתראה על הכנסתו, יכול לחזור לאריתראה ללא חשש.

''חלק מהדו"חות אף ראיינו מסתננים אריתראים שעזבו את ישראל וחיים בבטחה באריתראה. על מדינת ישראל לבטל את מדיניות אי ההרחקה הכוללת של אזרחי אריתראה, לפעול להחזרת מסתננים שאין להם עילת מקלט בחזרה לארצם ולשים סוף לסבלם של תושבי דרום תל אביב וערים נוספות", הדגיש יעקובוביץ.