דרכון
דרכוןצילום: Thinkstock

הוצאת דרכון פורטוגלי וספרדי – גם לקטינים

החל משנת 2015 יהודים ממוצא ספרדי אשר הוכיחו שהם צאצאים של מגורשי ספרד או פורטוגל יכולים לבקש אזרחות פורטוגלית ואיתה גם דרכון פורטוגלי – המקנים להם את הזכות לחיות, לעבוד או ללמוד בכל המדינות החברות באיחוד האירופי.

החוק המתיר זאת כלל עד לא מזמן רק בגירים, אולם החל מחודש אפריל של שנת 2017 – גם קטינים יכולים להגיש בקשה לאזרחות.

לתיקון זה יש משמעות מאוד חשובה בכל מה שקשור לקבלת דרכון פורטוגלי, שכן עד לפרסומו היה חשש שבני משפחה של אנשים שקיבלו אזרחות פורטוגלית או אזרחות ספרדית יוכלו לממש את זכותם להתגורר או לעבוד בארצות אירופה לבדם, ללא בני משפחתם. הוצאת התיקון פתרה את הבעיה, שכן עכשיו גם בני המשפחה של אותם מתאזרחים יוכלו לקבל אזרחות.

איך מוציאים אזרחות פורטוגלית או ספרדית לילדים?

למעשה, תהליך קבלת אזרחות ודרכון פורטוגליים וספרדיים עבור קטינים הוא זהה לתהליך שצריכים לעבור הבגירים. ראשית יש להוכיח קשר משפחתי למשפחות המגורשים, ואת זאת אפשר לעשות באמצעות פניה לקהילות היהודיות במדינה:

  • קבלת האינפורמציה מהקהילה היהודית במדינה – את האישור להוכחת הקשר המשפחתי למגורשים אפשר לקבל מהקהילות היהודיות הפועלות בספרד ובפורטוגל עד היום. קהילות אלה מנהלות באדיקות רשימות היסטוריות של משפחות היהודים ולהן יש את הסמכות להוציא אישור זכאות .

השלב הבא לאחר הוכחת הקשר המשפחתי – שלב שרלוונטי רק לקבלת אזרחות ספרדית, הוא הצגת שליטה בשפה. על מנת לקבל אזרחות ספרדית נדרשים המבקשים להוכיח שליטה מלאה בשפה הספרדית כמו גם לעבור ראיון אצל נוטריון ספרדי.

חשוב לציין כי על מנת לקבל דרכון פורטוגלי אין צורך בכך, ומספיקה הוכחת הקשר המשפחתי והזיקה התרבותית.

לאחר הוכחת הקשר המשפחתי וקבלת כל המסמכים התומכים בכך, יש לדאוג למלא מספר טפסים אשר צריך לצרף לבקשה:

  • תעודת יושר
  • תעודת לידה
  • תעודת נישואין
  • תעודת שינוי שם
  • צילום דרכון ישראלי של המבקש

כל המסמכים הללו צריכים להיות מתורגמים לשפה המקומית ולהיות בעלי אישור אפוסטיל וחתומים על ידי נוטריון. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב שחלק מהמסמכים הם בעלי תוקף מסוים. על מנת שיתקבלו ויאושרו על ידי הרשויות בספרד ובפורטוגל – הם חייבים להיות בתוקף.

לאחר הגשת הבקשה היא נבחנת על ידי הרשויות. התהליך יכול להימשך כשנה, ולאחריה מקבלים תשובה אם אפשר או אי אפשר לקבל אזרחות. על מנת להגדיל את הסיכויים לקבלת תשובה חיובית, כדאי מאוד לבצע את התהליך בסיועו של עורך דין מקומי.

עורך דין מקומי המתמחה בתחום של הוצאת אזרחות. בדרך זו אפשר למנוע חוסר הבנה של הכתוב בטפסים השונים או שליחה של הבקשה ללא טופס מסוים, ולהיות בטוחים שהבקשה מוגשת בדיוק על פי החוק. קחו בחשבון שהתהליך לוקח זמן והתאזרו בסבלנות ובהרבה תקווה שבתוך כשנה – גם לכם ולילדים שלכם תהיה אזרחות.