שקד: מרגישה שכבלו את ידי

ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת קיימה היום (ראשון) דיון ציבורי מיוחד בסוגיית ה"סניוריטי", לפיה מתמנה נשיא בית המשפט העליון לתפקידו באופן אוטומטי על פי הותק.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, טענה בפתח דבריה כי שרת המשפטים הבטיחה לה שתתמוך במינוי השופטת אסתר חיות לנשיאת בית המשפט העליון.

נאור ציינה עוד כי היא מקווה שהמינוי של חיות לנשיאה יאושר פה אחד, "העיתוי לעיסוק בשיטת הסניוריטי אינו מתאים. את הדיון שאנחנו מקיימים היום יש לראות כדיון עקרוני מנותק מעניינים פרסונליים".

"כל המשנה ידו על התחתונה", הוסיפה נאור, "מי שאומר היום 'לא' לשיטת הסניוריטי עלול לגלות בעתיד כי הוא אמר 'לא' למועמד המועדף עליו".

שרת המשפטים איילת שקד הבהירה בפתח דבריה כי הדיון איננו לגופו של אדם אלא לגופו של עניין. "השופטת חיות היא שופטת מצוינת, היא המועמדת היחידה העומדת בפני הועדה לבחירת שופטים ואני מניחה שהיא תיבחר לנשיאת בית המשפט העליון", אמרה שקד.

שקד טענה כי מדובר בפגיעה בשיקול דעתה של הועדה, "אני מרגישה שכבלו את ידי. אין שום מערכת אחרת שבה שיטת הסניוריטי פועלת, לא מערכת פרטית ולא מערכת ציבורית".

"שופטי בית המשפט העליון ישרים כמו סרגל. אני לא מעלה בדעתי שום שופט שיטה פסק דין מתוך רצון להיבחר לנשיא בית המשפט העליון. גם בדמוקרטיות החזקות בעולם הנשיאים לא מתמנים לפי הסניוריטי ואני לא חושבת שהשופטים שם מטים פסקי דין כדי להיבחר", הוסיפה שקד.

המשנה לנשיאה, השופט סלים ג'ובראן, התייחס לסוגיית הסניוריטי ואמר, "אנחנו בבית המשפט העליון כמו משפחה. אנחנו נמצאים שם לפעמים יותר מאשר המשפחה שלנו. השיטה של הסניורטי טובה ואין טעם לשנות אותה. העיתוי של קיום הדיון הזה לא במקום. אפשר היה למנות את חיות ורק אחרי זה לעשות את הדיון".

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, תקף בישיבת הועדה את שיטת הסניוריטי, וטען כי היא מבטאת סטנדרט שונה בין כל מוסדות המדינה ובין בית המשפט העליון.

"הפגיעה הכי גדולה בבית המשפט העליון היא הסטנדרט הכפול. כדי לחזק את בית המשפט העליון צריך להחיל על בית המשפט העליון את הכללים שחלים על כל יתר המוסדות במדינה".

"באופן בסיסי זה מנוגד לחוקי המדינה", הוסיף פרידמן. "בסופו של דבר כמו במינויים הזמניים לבית המשפט העליון גם כאן אם יעשו הצעדים הנדרשים יחול גם כאן השינוי".

קיום הדיון בוועדה מהווה חלק מפשרה שהושגה בין שרת המשפטים איילת שקד ובין נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור.

על פי הפשרה הדיון הציבורי העקרוני בסוגיית הסניוריטי יתקיים בועדת החוקה ולא בוועדה לבחירת שופטים, אולם ישתתפו בו שרת המשפטים איילת שקד ונשיאת ביהמ"ש העליון מרים נאור.

לדיון הוזמנו שורה ארוכה של דוברים מכובדים מתחום המשפט מקרב אנשי האקדמיה, מערכת המשפט וארגונים העוסקים בתחום הביקורת על מערכת המשפט.

בין המוזמנים, נשיא בית המשפט העליון בדימוס השופט אהרן ברק, שרי המשפטים לשעבר דן מרידור, פרופ' דניאל פרידמן, ד"ר יוסי ביילין, השר צחי הנגבי; עו"ד איל ינון היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אפי נווה ראש לשכת עורכי הדין; פרופ' מרדכי קרמניצר, פרופ' סוזי נבות, פרופ' אבי בל, פרופ' יוג'ין קנטרוביץ, פרופ' אברהם דיסקין, ד"ר יהושע שגב, ועו"ד שמחה רוטמן היועץ המשפטי לתנועה למשילות ודמוקרטיה.