מוסלמים מתפללים בשערי הר הבית
מוסלמים מתפללים בשערי הר הביתצילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ (הליכוד), חבר הקבינט המדיני ביטחוני, מבהיר הבוקר (שישי) כי בניגוד לדיווחים, שרי הקבינט החליטו להשאיר את המגנומטרים בשערי הר הבית ולא הפקידו את ההחלטה בנושא לידי המשטרה.

״הר הבית בידינו. על ריבונות לא מתפשרים. מדינת ישראל אחראית לשמירת החוק והסדר במתחם הר הבית", אמר כץ.

''בניגוד למה שפורסם: הקבינט הביטחוני-מדיני החליט להמשיך ולהפעיל את כל האמצעים עליהם הוחלט בעקבות הפיגוע השפל, כולל השימוש בגלאי מתכות .משטרת ישראל אחראית ליישום מדיניות זו", הבהיר שר התחבורה.

כאמור, בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה הלילה במשך ארבע שעות, הוחלט להסמיך את המשטרה לקבל כל החלטה "על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים, תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי" בהר הבית.

"ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית וחופש הגישה למקומות הקדושים. ישראל מחויבת לשמור על הביטחון של כל המתפללים והמבקרים בהר הבית", נמסר.

המשטרה הודיעה הבוקר על הגבלת הכניסה לעיר העתיקה ולהר הבית לגברים מעל גיל 50 ועל סגירת רחוב סולטאן סולימאן ואגן העיר העתיקה לכניסת כלי רכב. עוד הוחלט כי נשים יוכלו להיכנס ללא הגבלת גיל. בתוך כך תוגברה אוגדת יהודה ושומרון של צה"ל בשתי פלוגות לוחמים.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת אמר כי "ההחלטה של מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב יורם הלוי להצבת המגנומטרים בהר הבית היא החלטה אמיצה, מכיוון שבשעה הזו בשבוע שעבר כבר נרצחו שני שוטרים בהר. זו לקיחת אחריות כדי לוודא שאירועים כאלו לא יתחרשו שוב".

לדבריו ''אסור להתקפל בגלל איומים ולתת לטרור להשיג הישגים. גם אם נכונו לנו אתגרים ביטחוניים היום ובהמשך, זו ההחלטה הנכונה, עלינו לגבות את המשטרה ולעמוד מאחוריה. אני מחזק את ידי מפקד מחוז ירושלים במשטרה על המנהיגות שגילה בהובלת ההחלטה ואת הקבינט בגיבוי שנתן לה''.

ברקת הדגיש כי ''לא מדובר בנושא פוליטי, אלא בנושא מקצועי ביטחוני. אף אחד לא קורא תיגר על הסטטוס קוו בהר הבית ואני קורא לכל התושבים המוסלמים להרגיע את הרוחות, לא לנהוג באלימות ולהישמע להוראות המשטרה. מי שבא להתפלל - אהלן וסהלן, מי שבא לעסוק בטרור ופרובוקציות ייתקל ביד קשה".

עשרות נפצעו אמש בעימותים שפרצו בין מאות מתפרעים מוסלמים לכוחות המשטרה בשער האריות בכניסה להר הבית. המתפרעים ידו בקבוקי מים ואבנים על שוטרים ליד שער האריות. השוטרים הגיבו בירי רימוני הלם.

כמה עשרות מפגינים נפגעו קל וטופלו במקום. מהמשטרה נמסר כי חמישה שוטרים נפגעו באורח קל במהלך פיזור מפרי הסדר בכביש מעלה מוטה גור.