עימות חריף בקואליציה

דיון סוער נערך הבוקר (שלישי) בישיבת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת זאת בעקבות דרישתם של חברי הבית היהודי לשלול משר הביטחון אפשרות לפגוע בישיבות ובראשי ישיבה שמתבטאים נגד פקודות צה"ל.

דרישת הח"כים הדתיים באה בעקבות הניסיונות של שר הביטחון ליברמן לנצל את מעמדו ולפגוע במכינה בעלי בעקבות דבריו של הרב יגאל לוינשטיין נגד ציבור הלהט"בים ונגד פקודת השירות המשותף.

אנשי משרד הביטחון דרשו בדיון לאפשר לשר הביטחון בכל עת לשלול ישיבות שרבניהם יקראו לאלימות, יסיתו נגד חיילי צה"ל או יקראו לסירוב פקודה.

חבר הכנסת מוטי יוגב הבהיר בדיון כי הוא מתנגד כקצין בכיר לסירוב פקודה אך ''עלינו לפעול נגד הניסיון מצד שר הביטחון להתעמר בישיבות ההסדר וברבנים ככל העולה על רוחו''.

הישג לציונות הדתית: ח"כ שולי מועלם רפאלי

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי תקפה את נציגי משרד הביטחון, ''האם אמירה של רבנים נגד השירות המשותף היא סירוב פקודה? עד כמה רחוק אתם לוקחים את זה? אני מסרבת לקבל את הניסיונות שלכם לטייח את זה כי בדיון הקודם אתם בעצמכם אמרתם שזה אכן יחשב לסירוב פקודה.

''משרד הביטחון מבקש פה סמכויות מוגזמות ואני לא מוכנה להסכים לפגיעה הבלתי מידתית שאתם מנסים ליצור כאן", הבהירה מועלם.

בסופו של הדיון, ובזכות מאבקה של ח''כ מועלם, הוחלט ששר הביטחון לא יוכל להיות פוסק יחיד בשאלת סגירת ישיבות ולמעשה רבנים לא יופלו לרעה בסוגיית חופש הביטוי. רק אם הנהגת ישיבת הסדר תקרא לאלימות כלפי חיילי צה''ל או תתנגד לשירות צבאי ככלל, יהיה סמכות לשר הביטחון לשלול מהישיבה את מעמד ההסדר.

דיון סוער בוועדת חוץ וביטחון

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר בדיון ''זה ועדת חוץ וביטחון ולא ועדת חינוך. אנחנו שוכחים שהאלטרנטיבה של מה שקורה כאן הוא ביטחון מדינת ישראל. מה שקורה בדיון הזה הוא איך להגן על ראשי ישיבות שקוראים לסרבנות ואיך לתת למי שלא משרת יותר ימים לנסוע לחו"ל מאשר זה שמשרת.

''הדיון פה הוא על החופשות, על דרכי ההשתמטות, על הנסיעות לחו"ל. על ההפליה של בני הישיבות מול החיילים אין כל התייחסות. ביטן נכנס לכאן כדי לוודא שאין כאן ייצוג לחיילים משרתים. כואב לי להגיד שמה שעושים כאן בשעתיים האחרונות זה כדי לוודא שיש את התנאים הטובים לאלו שלא משרתים", תקף שטרן, לשעבר ראש אכ''א.