שֵָרֵן השכל
שֵָרֵן השכלצילום: איריס לויט

התחלה / לפני 33 שנים. נולדה בטורונטו שבקנדה למשפחה של שלוש בנות. "אני הסנדוויץ'".

ארצה עלינו / המשפחה חזרה לישראל כשהייתה בת שנה. "גדלתי פה. מחשיבה את עצמי צברית לכל דבר".

הורים / אמיר השכל, בן 68, יליד ישראל, מתגורר בקנדה, כיום נהג לימוזינה. פביאן בן עזרא, בת 65, ילידת מרוקו. "הוריי מהווים בשבילי מודל לחיקוי והם מעורבים מאוד בחיים שלי".

שֵרן / למי שמתבלבל, השם בעל הצליל הצרפתי נהגה עם צירה ברי"ש. "השם מעט בעייתי וכמעט כולם לא מצליחים להגות אותו כראוי. עיתונאים ושדרני רדיו שואלים אותי בכל פעם כיצד הוגים נכון את השם כדי שלא יעשו טעות בשידור. גם בכנסת מתבלבלים לא פעם, אבל יש בזה קסם מסוים".

פעילה / גדלה בכפר סבא. כבר כנערה צעירה הייתה פעילה במועצת התלמידים, הדריכה בתנועת הצופים והתנדבה בעמותה המחלקת סלי מזון לנזקקים. "הייתי עוד ילדה, ודרך הפעילות נחשפתי למצוקות שמשפחות מתמודדות איתן".

שלום עכשיו / בנערותה הייתה בסניף המקומי של תנועת שלום עכשיו. "זה היה בגיל 12 בערך, גיל שאת רק מתחילה לבנות תפיסת עולם. לא הייתי מחשיבה את זה כפעילה אמיתית. יותר בקטע של פעילות חברתית".

תיאטרון / למדה בתיכון כצנלסון במגמת תיאטרון, ובתיכון אנקורי ברעננה במגמת קולנוע. "תמיד נמשכתי לאומנות ויצירה".

גירושין / כשהייתה בת 17 הוריה פירקו את החבילה. "זה היה תהליך ארוך של גירושין וכן, זה השאיר בי חותם".

צבא / את שירותה הצבאי ("תקופה מאוד מעצבת בחיים שלי") עשתה במג"ב באזור ירושלים במהלך האינתיפאדה השנייה.

אחות / לאחר השירות הצבאי הפליגה אל מעבר לים ללימודי ביולוגיה בארצות הברית. משם נסעה לאוסטרליה והוכשרה כאחות וטרינרית. "למדתי בקולג' שלוש שנים. טבע ובעלי חיים תמיד היו קרובים לליבי".

בעלי חיים / האהבה לחיות בערה בה כבר מגיל צעיר. "בתור ילדה היו לנו בבית אפרוחים, אוגרים, כלבים ומה לא". בעקבות אהבתה לחיות הפכה לצמחונית מגיל 14, והיא טבעונית מזה שלוש שנים.

תנו לחיות לחיות / באוסטרליה עבדה בבית חולים לחיות, התנדבה בעמותה להצלת חיות בר, ועבדה בפרויקטים לחילוץ חיות בר פצועות, שיקומן והחזרתן לטבע.

חוזרת לארץ / אחרי שש שנים באוסטרליה גברו הגעגועים והיא שבה ארצה. "תמיד ידעתי שאחזור. מתוך מקום של הכרה בנס האדיר שיש לנו מדינה משלנו, ושמדובר בזכות גדולה וגם חובה להיות חלק מזה. פשוט ארזתי הכול וחזרתי הביתה".

אקדמיה / בעלת תואר ביחסים בינלאומיים ומדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה. בנוסף לכך, בוגרת תוכנית המצטיינים במכללה למדינאות. "זה נתן לי המון ידע והכשרה לעבודה בכנסת".

דיבייט / בשנת 2014 זכתה באליפות ישראל בדיבייט ואף השתתפה בתחרויות דיבייט באירופה. למי שלא מכיר, מדובר בתחרות הבעת דעה בנושאים שונים. "זה משפר את כישורי הרטוריקה, הנאום ומיומנויות התקשורת הבינאישית".

דיבייט בכנסת / לפני כחודש פתחה את מועדון הדיבייט הראשון בכנסת ישראל המיועד לחברי הכנסת. "לצערי השיח כיום בכנסת רדוד ולא ענייני. אנחנו רוצים להעלות את רמת השיח והדיון. דרך הדיבייט חברי הכנסת יוכלו ליצור שיח מעמיק ואיכותי".

הליכוד / "האמת שאף פעם לא הייתי פעילה פוליטית לפני כן". לתנועה הגיעה בעקבות הרצון לקדם את הטיפול בחיות בר. כתוצאה מהמחאה החברתית ונושאים שעלו בשיח הציבורי, הפכה אט אט ליותר פעילה בליכוד בכלל ובסניף המקומי בפרט.

מנטור / בגיל 28 התנדבה בלשכתו של חבר הכנסת לשעבר מיקי איתן, שהפך בעבורה למנטור פוליטי. "למדתי מקרוב מה זאת הפוליטיקה ואיך היא עובדת מבפנים. ככה נשאבתי לתוך העולם הזה".

המקום ה-31 / בבחירות האחרונות נבחרה בפריימריז של הליכוד למקום ה‑31 ברשימת המפלגה לכנסת, אבל הליכוד זכה לבסוף ב‑30 מנדטים והיא נותרה בחוץ.

לכנסת / כאשר מונה חבר הכנסת דני דנון לשגריר ישראל באו"ם התפנה כיסאו והיא הפכה לחברת כנסת צעירה במשכן.

חברת כנסת / מזה שנתיים. "שינוי ענקי בחיים. בעצם את מוותרת על החיים האישיים שלך. את עובדת 24/7 למען האזרחים בתוך הכנסת ומחוצה לה. זה מאתגר מאוד אבל זכות גדולה".

החתונה / נישאה לפני שנה לבן זוגה אייל הרפז. למקרה שתהיתם, האוכל בחתונה היה טבעוני.

החצי השני / אייל, עוסק באבטחת מידע. "הכרתי אותו עוד בתיכון. אדם מדהים. בלעדיו לא הייתי מצליחה לשרוד את מה שעברתי בשנתיים האחרונות. הוא משענת ומחזק אותי גם ברגעים קשים וגם בשמחים".

הנשיכה / באירוע שנערך לפני כשנה במעון ראש הממשלה ננשכה על ידי קאיה, הכלבה של משפחת נתניהו. "כשאני רואה בעלי חיים אני אוטומטית ניגשת לחבק. קאיה היא כלבה מבוגרת מאוד. כנראה נגעתי לה בנקודה כואבת והיא נשכה אותי ביד".

להסגר / "מבחינתי זה לא היה סיפור כזה גדול, אבל לצערי על פי החוק קאיה נאלצה להיכנס להסגר, כי כלב שנשך אדם צריך להיכנס להסגר כדי לוודא שאין לו כלבת. מדובר בחוק מיושן ולא רלוונטי, והפוקוס שקיבל המקרה העניק לי פלטפורמה לשינוי החקיקה".

ההצעה / "הצעת החוק לתיקון פקודת הכלבת סוברת כי בעלי החיים סובלים מאוד בהסגר העירוני. הצעת החוק החדשה שעברה בקריאה ראשונה תאפשר לבעלים להציג מכתב מרופא וטרינר הקובע כי בעל החיים חוסן כראוי במהלך השנה שקדמה לאירוע, וכך תהיה אפשרות לשהות בהסגר ביתי בלבד".

די לפקס / "בשבועיים האחרונים עברו בקריאה ראשונה הצעות חוק נוספות שלי, כמו חוק הפקסים שמחייב לראשונה גופים ציבוריים, משרדי ממשלה, בנקים ועוד לקבל פנייה והמצאת מסכמים באמצעות דואר אלקטרוני. זהו חוק שמקל על הציבור וגם שומר על איכות הסביבה".

רופאים עולים / הצעת חוק נוספת של שרן היא חוק הרופאים שמאפשר לעולים חדשים שהם רופאים בעלי ניסיון מוכח לקבל רישיון לעסוק ברפואה בישראל, ולא לעבור שוב התמחות ומבחנים נוספים. "העול הביורוקרטי הזה הרתיע עולים רבים מלעלות לישראל וגרם לחלק מהעולים לחזור לארץ מוצאם. זוהי בשורה גדולה בשבילם".

לטפל באונר"א / לאחרונה השיקה שדולה חדשה בראשותה לרפורמה בארגון אונר"א של האו"ם. "אונר"א מנציח את הסכסוך הישראלי-פלשתיני וכשל בתפקידו המקורי. אין סיבה שלפליטים פלשתינים יהיה ארגון שאחראי רק להם, בעוד שבמסגרת האו״ם פועל ארגון נוסף לכלל הפליטים בעולם".

אם זה לא היה המסלול / "אם לא הייתי פוליטיקאית כנראה שהייתה לי חווה בנגב שבה הייתי מטפלת בחיות בר פצועות, ואחרי שיקום הייתי משחררת אותן חזרה לטבע".

גן חיות / "הבית שלי באוסטרליה היה תמיד מלא חיות בר שזקוקות לטיפול, תוכים, ינשופים ואפילו נחשים ארסיים. הבית היה נראה קצת כמו גן חיות".

רפורמה / "אם היה אפשר לסגור את אונר"א זה היה הכי טוב. במציאות הנוכחית נפעל לדחוף לרפורמה נרחבת בתוך הארגון ולניטור הכספים, כדי לוודא שבמקום להנציח את מעמד הפליטות הארגון ידאג לשיפור חייהם של הפליטים".

במגרש הביתי

בוקר טוב / מתעוררת בשש בבוקר. מתחילה את היום בראיונות לרדיו או לטלוויזיה. בימים של כנסת מגיעה מוקדם לדיונים בוועדות, פגישות בלשכה וקידום חקיקה. מגיעה הביתה מאוחר בלילה לאחר דיונים והצבעות במליאה. "בימים שאין כנסת אני חורשת את הארץ ונפגשת עם אנשי השטח". לא הולכת לישון לפני אחת או שתיים בלילה.

דיסק ברכב / מאזינה למגוון רחב של סגנונות מוזיקליים, החל ממוזיקת ג'אז ובלוז ועד למוזיקה אלקטרונית. אבל הכי אוהבת מוזיקה ישראלית, ובעיקר את להקת כוורת, אריק איינשטיין ושלום חנוך.

השבת שלי / "בשישי בערב אני מדליקה נרות שבת ונערכת לקידוש ולארוחת השבת המשפחתית. לפעמים במהלך השבת בעלי ואני יוצאים למסלולי הליכה בטבע. אני גם נהנית לבלות בבית בנחת עם ספר טוב".

קדימה אוכל / "אני טבעונית, ולכן המאכלים בבית צריכים לעבור התאמה. לדוגמה, את הקוסקוס של אמא שאמור להתבשל עם עוף, אני מבשלת רק עם ירקות". אוהבת לבשל, בעיקר אוכל מרוקאי. "הבישול הוא מעין מדיטציה בשבילי".

דמות מופת / זאב ז'בוטינסקי ומנחם בגין. "שניהם מהווים בשבילי אבות רוחניים, ואני נשענת על חזונם בעבודתי. מאמינה בהשקפת עולמם הליברלית - חירות לאומית, חירות אישית וחירות כלכלית".

כשתהיי גדולה / "כמו עד היום, מקווה שמה שיעניין אותי בעתיד אני אעשה ברצינות עד הסוף".

לתגובות: [email protected]