הפרייה (אילוסטרציה)
הפרייה (אילוסטרציה)iStock

מחקר חדש בהובלה ישראלית מאשר ירידה של כמעט 60% בספירת הזרע הממוצעת של הגבר המערבי לאורך 38 שנה. המחקר התפרסם בכתב העת Human Reproduction Update.

מחקרים בדבר ירידה בפוריות הגבר מתפרסמים מזה תקופה ארוכה, אך לדברי אתר Israel21c, מדובר במטא-אנליזה השיטתית הראשונה של אלפי מחקרים שונים שבדקו את הנושא, אשר נערכה בהובלת ד"ר חגי לוין מהאוניברסיטה העברית. לוין שיתף פעולה עם ד"ר שאנה סוואן מבית הספר לרפואה בבית החולים מאונט סייניי בניו יורק, וחוקרים אחרים מברזיל, דנמרק, ישראל, ספרד וארה"ב.

על פי הממצאים, מדובר בירידה תלולה בבריאות הגברים בתחום הפריון, שיש לה גם השלכות חמורות בתחומים אחרים: בשנים האחרונות התברר כי גברים עם איכות זרע ירודה עלולים להיות בסיכון מוגבר למגוון של מחלות.

"בהניתן חשיבות ספירות הזרע לפוריות הגברית ובריאות האנושית", אמר לוין, "מחקר זו הוא קריאת השכמה דחופה עבור חוקרים ורשויות בריאות מכל העולם, לחקור את הסיבות לצניחה המתמשכת בספירת הזרע, מתוך מטרה מניעתית עולמית".

החוקרים עברו על 7,500 מחקרים והשוו בין מחקרים שנערכו בין השנים 1973 ל-2011. הם מצאו כי בשנים אלו חלה ירידה של 52.4% בריכוז הזרע, וירידה של 59.3% בספירת זרע טוטאלית עבור גברים מצפון אמריקה, אירופה, אוסטרליה וניו זילנד. הם מצאו שקצב ירידת הזרע לא פחת עם השנים.

לעומת זאת, לא נמצאה ירידה משמעותית בפוריות הגברים במחקרים שנערכו בדרום אמריקה, אסיה ואפריקה.

"הירידה בספירת הזרע עוררה דאגה רבה מאז שדווחה לראשונה, לפני 25 שנה", אמרה סוואן. "מחקר חד משמעי זה מראה, בפעם הראשונה, שהירידה הזו חזקה ושהיא נמשכת. העובדה שהירידה נצפית במדינות המערב מרמזת באופן חזק שכימיקלים מסחריים ממלאים תפקיד סיבתי בנטייה זו".