יאיר נתניהו בבית הרב
יאיר נתניהו בבית הרבצילום: בית הרב קוק

לפני ימים אחדים ביקר יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בבית הרב קוק שבירושלים על מנת ללמוד מקרוב על הקשר בין הרב קוק לסבא רבא שלו, הרב נתן מיליקובסקי.

נתניהו הבן הגיע לבית הרב בשעת ערב, סמוך לשעה תשע בערב. מהרכב שחנה סמוך לכיכר ציון יצאו הוא והמאבטחים לבית הרב, שם פגש את הרב יוחנן פריד, אוריה לוברבום ויאיר דן מבית הרב קוק.

יאיר דן מספר על המפגש: "השיחה נסובה סביב ההיסטוריה של הרב בבית הוותיק שבקרוב יהיה בן 100 שנים. הרב יוחנן פריד סיפר ליאיר על היחסים בין הרב קוק למלך ירדן המלך פייסל, סיפור שיכול להיות אקטואלי בימים אלה כאשר ממלכת ירדן ומדינת ישראל מחליפות מהלומות ביניהן. הרב קוק הוזמן על ידי הבריטים לקבל את פני המלך פייסל בהגיעו לירושלים, הרב שראה שמועד הביקור חל ביום השבת שלח מברק בידי שליח למלך בעצמו, ובו הוא מפליג בתיאורים של כבוד "אני שיפולי גלימתו צר לי שאיני יכול להגיע ביום השבת לקבל את פניו", וביום ראשון ירד המלך מהכרכרה בחצר הבית וביקש לכבד את הרב " אם הרב לא יכול להגיע בגלל קיום מצוות אלוהיו אגיע אני אליו".

פרק נוסף עליו נסובה השיחה בין הרב פריד ליאיר נתניהו היה הקשר בין הרב קוק לנשיא ארה"ב. אנשי בית הרב הציגו בפני נתניהו הצעיר את המסמך ממנו עולה כי מבחינת הנשיא האמריקאי הרב קוק הוא נציג היהודים בארץ ישראל ובשל כך אושרה לו ויזה לארה"ב. "את הויזה הזו ניצל הרב קוק בשנת 1924 לצורך הפלגה לארה"ב ושם הוזמן לבית הלבן לפגישה עם הנשיא קולידג'", מספר יאיר דן ומציין כי "את התיעוד לפגישה מצאו בבית הרב בסוכנות הידיעות jta , שם פורטה השיחה בין הנשיא לרב שהודה לקולידג' על חקיקת חוק שמכיר בארץ ישראל כבית לאומי לעם היהודי על פי הצהרת בלפור".

לאחר מכן התמקדה השיחה ברב מילקובסקי, הסבא רבא של יאיר נתניהו, מי ששינה את שמו ל'נתניהו' כשמונה למנהל בית הספר בראש פינה.

"הרב פריד הציג תעודה שנתן הרב מיליקובסקי לאחד מתלמידיו ובה חתימתו כנתניהו", מספר דן ומצטט את הרב פריד שפנה לאורח ואמר: "הסבא רבא שלך היה בקשר הדוק עם הרב קוק עוד בצעירותו בוולוז'ין כאשר למדו יחד, כאשר הרב קוק יצא למסע המושבות בגליל יצא לקראתו מראש פינה הרב מיליקובסקי על מנת לשבת וללמוד איתו. בירושלים רתם סבא שלך את הרב קוק למאבק על שחרורם של חברי האצ"ל שהואשמו ברצח ארלוזורוב, ואכן הם הצליחו לגרום לשחרורם. ז'בוטינסקי כתב לסבך שכעת, בזכות הרב קוק, הוא מרגיש שהארץ ראויה להיקרא קדושה".

הרב פריד הציג צילום של כתבה מעיתון שבה הופיע מכתבו המדובר של ז'בוטינסקי לרב מילקובסקי.

את הביקור חתם הרב פריד כאשר סיפר לאורח על הספדו של הרב קוק את הרב נתן נתניהו מיליקוסבקי כאשר נפטר ממש מחוץ לבית שבו התקיים הביקור. יאיר נתניהו התרגש מאד כאשר מצא בדברי ההספד של הרב קוק תיאור על כישוריו של הסבא רבא שלו, שיש בהם דמיון לתכונות של אביו "קסם בפיו ובשפתיו" "נואם בחסד עליון" ותיאורים דומים.

עם הרב פריד. יאיר נתניהו
עם הרב פריד. יאיר נתניהוצילום: בית הרב קוק