ציון קינן.
ציון קינן.פלאש 90

פרקליטות מחוז ת"א, על דעת פרקליט המדינה, החליטה לסיים את הליך הבדיקה בעניינו של מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, ציון קינן, ולא לעבור לחקירה פלילית.

הבדיקה הפלילית נפתחה בעקבות פרסומים שהעלו חשד לפיו קינן פגע מינית בעובדת הכפופה לו, בעת שכיהן בתפקיד בכיר בבנק הפועלים. לפי הפרסומים, הטענות הועלו ע"י העובדת במסגרת מו"מ שניהלה עם הבנק על תנאי פרישתה.

הבנק פתח בהליך בירור לפי התקנות למניעת הטרדה מינית, ומינה את נשיא בית הדין הארצי לעבודה לשעבר, השופט בדימוס סטיב אדלר, כדי לבדוק הטענות. על פי הפרסומים, בעקבות טענות העובדת ולאחר הבירור קיבלה העובדת פיצויי פרישה מוגדלים, וזאת על פי החשד, כמעין "דמי שתיקה".

בנובמבר 2016 פתחה משטרת ישראל בבדיקה, במסגרתה נאספו חומרים ומסמכים מהבנק, נגבו הודעות מגורמים מעורבים, ונעשו ניסיונות לגבות הודעה מהעובדת, שמצידה סירבה לשתף פעולה או להתלונן.

תוצרי הבדיקה והמלצת המשטרה לפיה אין מקום למעבר לחקירה פלילית הועברו לעיון פרקליטות מחוז ת"א שהצטרפה לעמדת המשטרה.

על-פי החשד, האירוע הנטען התרחש בעת נסיעת עבודה לקזחסטן בדצמבר 2006, ובמהלך הנסיעה, כך נטען, תקף קינן לכאורה מינית את העובדת, באופן שעשוי היה לגבש מספר עבירות מין אפשריות. מאחר שהעבירה בוצעה לכאורה בחו"ל, הרי שמדובר ב"עבירת חוץ", שכדי שניתן יהיה להעמיד לדין בגינה בישראל, נדרש קיומם של מספר תנאים ובראשם תנאי "הפליליות הכפולה", דהיינו, שמדובר בעבירה גם לפי דיני המדינה בה היא נעברה, וכן שלא חל סייג לאחריות הפלילית לפי דיני המדינה הזרה.

בחינת הדין הקזחי העלתה, כי העבירה החמורה ביותר המתאימה לטענות שנטענו, התיישנה לפי החוק הקזחי זה מכבר, בחלוף 5 שנים ממועד האירוע, ומובן כי עבירות חלופיות קלות יותר התיישנו אף קודם לכן.

משכך, גם אם היו ראיות מספיקות להוכחת העבירה, הרי שלא ניתן היה להעמיד לדין בגינה בישראל שכן לא מתקיימת דרישת הפליליות הכפולה.

בנוסף הודיעה הפרקליטות, כי ''גם אילולא התיישנו העבירות, הרי שישנם לא מעט קשיים ראייתיים בתיק, ובראשם העובדה כי העובדת סירבה לשתף פעולה עם המשטרה. יתירה מזו, גם אם העובדת היתה משתפת פעולה, ספק אם ניתן היה לבסס סיכוי סביר להרשעה בעבירת מין, עקב בעיות ראייתיות שונות שעלו מהבדיקה''.

נציין כי במהלך הבדיקה הגיע מידע ולפיו קינן ביצע מעשה מיני באישה נוספת. המשטרה פנתה לאישה זו וגם היא סירבה לשתף פעולה. בנסיבות אלה המליצה כאמור המשטרה שלא לעבור לחקירה פלילית מלאה והמלצתה התקבלה על ידי הפרקליטות.