הרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו
הרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף והרב דוד לאופלאש 90

במכתב שנשלח לרבנים הראשיים לישראל הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, קורא הרב דוד אייגנר מארגון 'חותם' להתערבות של הרבנות הראשית במניעת תקנה המחייבת סירוס ועיקור של בעלי חיים ביתיים.

התקנה, שאושרה בוועדת החינוך בכנסת, בראשותו של ח"כ יעקב מרגי מש"ס, בשבוע שעבר, מחייבת הן את משקי הבית הפרטיים המקבלים כלב או חתול לרשותם, והן את העיריות המוסרות חיות אלה לאימוץ, לסרס ולעקר את בעלי החיים דבר המנוגד ואסור על פי ההלכה.

במכתב מסביר הרב אייגנר, כי בתורה נאסר סירוס של בעלי חיים באופן של עקירת אברי ההולדה. לעומת זאת, סירוס באמצעים הורמונליים של דיכוי החשק לא נאסר כלל. עם זאת, האופן הנהוג במדינת ישראל הוא הסירוס הפיזי, כך שמשמעות התקנות הן חיוב אזרחים לעבור על איסור תורה מוחלט.

ארגון 'חותם' מציין כי פעל לאורך הדרך על מנת למנוע את העברת התקנות, בין השאר על ידי הצגת חוות דעת בוועדה והצעת דרכים אלטרנטיביות לפתרון בעיית ההתרבות של חיות משוטטות. לאחר שפעולות אלו לא צלחו, והתקנות עברו בוועדה, פונה הארגון לרבניים הראשיים בבקשה שיתערבו וינסו להניא את ראש הועדה, ח"כ מרגי, מהחלת תקנות אלה.

"אנו סבורים ששליחי הציבור בכנסת, המייצגים נאמנות למסורת ישראל, לא די להם בכך שימנעו מהצבעות בנושאים שאינם עולים בקנה אחד עם ההלכה היהודית, אלא אף יביעו בתוקף את עמדת ההלכה ויפעלו ככל יכולתם לסכל החלטות שמשמעותם פגיעה בתורת ישראל והדחת אזרחי המדינה לפעול בניגוד למצוות התורה", כתב הרב אייגנר במכתבו.

בסופו של המכתב פנה הרב אייגנר בבקשה לרבנים, "אנו בטוחים שחשיבותה של שמירת ההלכה בחוק הישראלי ובקרב אזרחי ישראל עומדת לנגד עיניו של כבוד הרב, ונודה לו אם יוכל לפעול בנושא אצל חה"כ מרגי, על מנת שיוביל מהלך המבטל את קבלת התקנות הבעייתיות הנ"ל".

יצויין, כי התקנות נוסחו על ידי משרד החקלאות בראשות השר אורי אריאל, גם הוא ממפלגה דתית, והובאו לדיון מאוחר יותר בועדת החינוך ברשות ח"כ מרגי.

עם הביקורת הקשה על החלק העוסק בסירוס בתקנה, מבקשים בארגון להביע תמיכה בחלק העוסק במתן חיסונים לבעלי חיים, "אנו מברכים על החלק בתקנות העוסק בחיסונים, מדובר בתקנות שמועילות לבריאות הציבור. עם זאת התקנות המוצעות בעניין סירוס ועיקור מחייבות את אזרחי ישראל ואת הרשויות המקומיות לעבור על איסור תורה ממש. מדובר בכפייה חילונית של ממש, לא יתכן כי במדינת ישראל, המדינה היהודית, יחויבו אזרחים לפעול כנגד אמונתם".