הרבנות הראשית. ארכיון
הרבנות הראשית. ארכיוןצילום: פלאש 90

הרבנות בישראל זוכה לא פעם לביקורת, ולעיתים יש לכך סיבה טובה.

כמו חלקים אחרים של השירות הציבורי, הביורוקרטיה לפעמים מייגעת מאוד. סמינר אינטנסיבי בשירות לקוחות, כמו גם כמה עובדים דוברי אנגלית ושדרוג המחשוב במערכות הרבנות, היו מטיבים לנזקקים לשירותיה.

עם זאת, כרב בעמק הסיליקון אני יכול לספר לכם שפרט להגנה על צביונה היהודי של מדינת ישראל עצמה, הרבנות בישראל מעניקה לישראלים שירדו מהארץ מתנה שאין לה תחליף. זוהי ירושה שלא תסולא בפז, שמועילה לילדיהם יותר מאשר לעצמם: מתנת השמירה על הזהות היהודית.

ישראלים שגרים כאן בקליפורניה באים למשרדי כדי לבקש שאהיה הרב בחתונה שלהם, או, לצערי, שאכתוב להם את הגט. הם מביאים את בניהם לבית הכנסת שלנו לברית מילה ופדיון הבן. אם הם רציניים, הם קוראים לי יחד עם החברה הלא-יהודית שלהם כדי שאדבר איתם על גיור אמיתי.

למה מבין כל הרבנים בספר הטלפונים הם באים דווקא אליי? כי הם יודעים שכאשר הם יחזרו לישראל יהיו להם נישואין, גירושין או ברית מילה שיהיו מקובלים בעולם היהודי. הם יודעים שילדיהם יוכלו להתחתן עם כל אחד בקהילה היהודית. יתר על כן, הסטנדרטים של הרבנות הישראלית מגינים עליהם מלהיכשל בגיור דמה, גיטין פסולים וברית מילה שלא כהלכה, הזמינים כל כך כאן בקליפורניה.

יש הטוענים בקול רם כי למען הסולידריות היהודית יש לקבל את כל השיטות באותה מידה. ובכן, הקהילה היהודית באמריקה היא מקרה מבחן של מה שקורה כאשר אין תקן בסיסי. יש מספר גדל והולך של אמריקאים שמזהים עצמם כיהודים, אך אינם יהודים על פי ההלכה. זוהי תוצאה של כמה גורמים, כולל המצאה רפורמית של הכרה ביהדות מצד האב, ו"גיורים ליברליים" שאינם עומדים בסטנדרטים שנקבעו במשך מאות שנים של פסיקה יהודית.

למרבה הצער, אנשים אלה אינם נחשבים יהודים על ידי האורתודוקסיה האמריקנית, שהיא התנועה היהודית בעלת אחוז הצעירים הגבוה ביותר, ובעלת הצמיחה המהירה ביותר בארצות הברית. אנשים אלה מתרעמים על היותם חסרי זהות אישית, ולעיתים קרובות הם משוכנעים על ידי אנשי הדת הליברלים שלהם, להאשים את העקשנות של אחרים בשאלת מעמדם היהודי. אבל באמת האשם אינו באורתודוקסים ששמרו על תהליך גיור שתחילתו בתקופה הקדם-תלמודית, אלא באלה שיצרו הגדרות חדשות של זהות יהודית.

זו המציאות. ארגונים שמסייעים לזוגות לעקוף את הרבנות הישראלית עושים נזק אדיר ללקוחותיהם ולדורות הבאים. פרט לכך, הם אשר מפלגים את הקהילה היהודית בפעולות שלהם.

יש תקדים היסטורי שמוכיח את הנקודה הזאת. לפני כמעט אלפיים שנה, זמן קצר לפני חורבן הבית השני, נוצרה כת יהודית ששינתה את חוקי הגיור ואת הגדרת הזהות היהודית. בתוך חמישים שנה היה המעמד היהודי של חבריה מוטל בספק. אחרי מאה שנה נאלצה הקהילה היהודית המרכזית להחשיב את כולם כגויים. כיום כת זו ידועה בשם הנצרות.

ההנחיות וההגדרות הברורות של הרבנות הראשית לישראל הן מתנה לקהילה הישראלית. מודעות לחריפותן של הבעיות שתוארו לעיל מגינה על הזהות היהודית שלהם במשך דורות.

כדי שילדינו יוכלו להתחתן אלה עם אלה, עלינו להמשיך בהגדרה המקובלת של זהות יהודית. לאחר מכן, יחד, נוכל ליצור אחדות יהודית אמיתית.

הרב מנחם לוין הוא רב קהילת 'עם אחד' בקליפורניה