אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

על פי נתונים שפורסמו באחרונה חלה ירידה במספר מקרי ההתאבדות בישראל, בעיקר בקרב בני נוער.

על תפקידו של רב הקהילה בבלימת התופעה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם הרב שלמה סובול, מייסד מרכז רבני ברקאי, המתעתד לקיים כנס רבנים בסוגיה זו תחת הכותרת 'ובחרת בחיים'.

מהו, אם כן, תפקידו של רב, אל מול תופעת האובדנות? "לרב יש כמה וכמה תפקידים בעניין", משיב הרב סובול. "התפקיד הראשון הוא בהתנהלות ובקשר שלו למנוע את המחשבות הללו. רב צריך לעסוק בקדושת החיים, חשיבות החיים, הצבת מטרות ויעדים בחיים וקישור אדם לריבונו של עולם, זאת עוד בטרם הטיפול במקרים עצמם".

"כשמגיעים למקרי האובדנות יש לרב כמה מעגלים שהוא יכול להיות יעיל ולעסוק בהצלת נפשות - הרב צריך לדעת את הנתונים על אובדנות. אמנם יש ב"ה ירידה במקרי האובדנות, אבל עדיין יש מאות מקרים ועוד פי כמה מקרים של ניסיונות של אובדנות של אנשים שניצלו, יש אלפים כאלה.

"כשהרב יודע את הנתונים הוא מבין שגם בקהילה שלו, בהנחה שהיא קהילה רגילה, יש מקרים כאלה, אם מבינים שיש כמה אלפי מקרי ניסיונות וכמה מאות שמצליחים, אז בוודאי שגם בקהילה שלו יש מקרים כאלה, ובהתאם עליו לעשות ככל יכולתו לעזור".

בסוגריים מעיר הרב סובול כי הירידה עליה דווח באחרונה במקרים אלה אינה מקרית, אלא נובעת מהתגייסות של כמה גורמים לטובת העניין, והוא מזכיר את חלקם: "היחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות שאנשיה פועלים בבתי ספר ועוד, הצבא פועל נגד אובדנות ומגיע לירידה במספרים, קהל נוסף שמועד לאובדנות הם מבוגרים בודדים וחולים סופניים, וכשלקחו את הנושא ברצינות ומיפו את המועדים לדבר בוצעו תכניות למניעה והגיעו לתוצאות".

באשר לאופן בו יוכל רב קהילה לסייע בסוגיה מזכיר הרב סובול שני אפיקים שבהם מתוודע רב למצוקה בקהילתו. האחת היא כאשר פונים אל הרב ומציגים את הבעיות. "ברוב הפעמים הרב ישמע את הבעיה וינסה לסייע. בהכשרות של רבנים לומדים גם לשאול שאלות רלוונטיות שיזהו אצל הפונה אם יש אצלו מחשבות על אובדנות.

"כיום המחקר הוכיח ששאלות כאלה מצילות חיים ולא מעוררות מחשבה אצל מי שהמחשבות הללו אינן קיימות, כפי שסברו בעבר. מכאן הרב מעביר את הפונה לגורמים המוסמכים. צריך לשאול שאלות נכונות ולא להשתיק, ובהתאם להתייחס ברצינות למקרים שנשמעים כחשודים".

אפיק נוסף של חשיפת רב לבעיות בקהילתו היא עצם המפגש היומיומי עם הקהילה והיכולת מתוך כד לזהות שינויים שמתרחשים, לדוגמא "אדם שמגיע לתפילה ופתאום הפסיק, אפשר לפנות אליו ולראות, אולי קיבל עבודה חדשה שמצריכה תפילה במקום אחר אבל אולי מדובר בסימפטום לאבדן רצון בחיים".

עוד מזכיר הרב סובול את הסיוע למעגל המשפחתי. "במקרה של אובדנות או של בן נוער שמתבטא על כך ישנו מעגל הסביבה של המשפחה שגם להם יכול הרב לתת מעטפת של חיזוק והדרכה. זהו יתרון של הרב לכאורה על פני פסיכולוגים. הוא לא בא במקומם אלא נותן ערך מוסף בזיהוי וליווי, משום שהוא נמצא איתם באופן קבוע ויכול לזהות".

לדברי הרב סובול בשנים האחרונות "הגורמים השונים יותר ויותר מכירים את חשיבות תפקיד הרבנים", וברוח זו היו התגובות לעצם התארגנותו של הכנס המתקרב. "יש ברב קהילה איכויות שיכולות לסייע בהרבה תחומים, לא במקום איש המקצוע אלא בשיתוף".

סוגיה נוספת שגם בה יש לדון היא המנעד העדין שבו מוצא הרב את עצמו מתמרן בין הצורך לחזק את משפחתו של מי שהתאבד באיזכור מעשיו הטובים ומנגד להביע עמדה חד משמעית נגד המעשה, בעיקר לנוכח מעגלי החברים הסובבים את המשפחה במציאות קשה שכזו. הרב סובול מציין שמדובר למעשה באמת המציאותית המלווה את האדם, שילוב של יחס חיובי לאלמנטים החיוביים ויחס תקיף ושולל למעשים הפוכים לכך.