דובר צה"ל לא מחובר לעובדות בשטח. שירותים משותפים בבסיס צאלים לפני שתוקנו
דובר צה"ל לא מחובר לעובדות בשטח. שירותים משותפים בבסיס צאלים לפני שתוקנוללא קרדיט צילום

שאול, חייל מילואים, הגיע לאימון במחנה ג'וליס לפני ארבעה חודשים. כאשר נכנס למבנה השירותים כדי להתפנות, הוא נדהם לגלות חיילת צעירה שיוצאת במבוכה מאותו מבנה שירותים בדיוק.

"הזדעזעתי להיכנס לשירותים ולראות מוצרים אישיים של נשים", הוא מספר, "כשיצאתי, ראיתי חיילת צעירה מבוהלת, שסיפרה לי שכבר כמה שעות היא מתאפקת". המציאות בבסיס, מסביר שאול, היא שקיימים שני מבני שירותים, אולם שניהם מיועדים לנשים וגברים כאחד. "אני לא מבין למה כאשר יש שני מבנים זה ליד זה, שניהם צריכים להיות משותפים ולא נפרדים, כמקובל בכל המקומות הציבוריים", הוא קובל. גם אבי, חייל מילואים ששירת לפני חמישה חודשים בבסיס צאלים בדרום, מספר ל'בשבע' כי בכניסה לבסיס ניצב מבנה שירותים אחד ובו תאים לגברים ונשים, ששני המינים משתמשים בהם כאחד.

בעיית השירותים המשותפים בבסיסי צה"ל צפה כבר לפני כמה חודשים, בתוך הסערה שהתחוללה סביב פקודת השירות המשותף. הפקודה חשפה למעשה כי בצה"ל, שבו תהליך עירוב המינים נמצא במגמה הולכת וגוברת, קיומם של מבני שירותים משותפים הוא עובדה בשטח, ומספרם הולך ועולה עם הזמן. מסמך צה"לי בנושא, שהגיע לידי 'בשבע', חושף את היקפם הנרחב של השירותים המשותפים בכל הפיקודים בצה"ל, אולם מגלה גם כי הרמטכ"ל הורה על הפרדת מבני השירותים המשותפים עד סוף השנה האזרחית, בעלות של מיליוני שקלים.

השירותים המשותפים קיימים בצה"ל במשך שנים, בשני אופנים: מבנה של תא אחד, שאותו אפשר לנעול עם מפתח, או מתחם של כמה תאים שביניהם קיימת מחיצה, שאינה תמיד אטומה לגמרי מלמטה או מלמעלה, וגם מתחם הכיורים בו משותף.

כאמור, בעקבות ביקורת גורפת של רבנים מכל גוני הקשת בציונות הדתית על פקודת השירות המשותף, שפורסמה לפני כשנה, נערכה פגישה בין הרבנים לרמטכ"ל גדי איזנקוט, בנוכחות הרב הצבאי הראשי וראש אכ"א מוטי אלמוז. אחד הנושאים הבוערים שהועלו באותה פגישה היה סוגיית השירותים המשותפים. לאחר הפגישה נשלחה הנחיה לקצינים באכ"א וברבנות הצבאית לאתר את מספר השירותים המשותפים ביחידותיהם ולדווח על כך.

דבר קיומם של השירותים המשותפים פורסם בשעתו גם בכלי התקשורת. בתגובה הוציא דובר צה"ל הודעות הרגעה שבהן קבע ש"לא מדובר בתופעה גורפת. מקרים חריגים שיובאו לידיעתנו ייבדקו ויטופלו בהתאם לצורך". אולם מתברר שמבדיקה שערך צה"ל עצמו, שתוצאותיה התפרסמו כאמור לאחרונה במסמך רשמי, קביעתו של דובר צה"ל מנותקת מהמציאות בשטח. מהמסמך עולה כי בצה"ל קיימים לא פחות מ‑843 מבני שירותים משותפים, אשר פזורים בכל הפיקודים בצה"ל.

המסמך המדובר, שגובש בתום עבודת מטה צה"לית שארכה כמה חודשים, מגלה גם כי התקבלה החלטת רמטכ"ל על הפרדת כל השירותים המשותפים עד סוף שנת 2017. על פי המסמך, עלות הפרדתם נאמדת ב‑25,110,000 שקלים.

על פי הנתונים, בפיקוד מרכז לבדו נמצאו 204 מבני שירותים משותפים, והסכום שיוקצה להפרדתם מוערך בכ‑5 מיליון שקלים. בחיל האוויר נמצאו 171 שירותים משותפים והסכום שיוקצה להפרדתם מוערך בהיקף דומה.

איזנקוט: "לא ידעתי"

עד שהשינוי המובטח יתרחש, מתברר כי השטח בתחום הזה מנותק מלשון הפקודה. בסעיף השירותים המשותפים בפקודת השירות המשותף נכתב: "המקלחות במגורים הנפרדים ומחוצה להם יופרדו לפי המינים, ויותקנו בהן דלתות או וילונות לכל תא רחצה הן לחיילים והן לחיילות". בהמשך שם נקבע שבמקרים חריגים גורם מוסמך אחראי לאשר חריגה לתקופה שלא תעלה על שנה. תנאי נוסף מחייב אפשרות לנעילת השירותים והמקלחות המשותפים עם שעות נפרדות. כלומר, בפקודה כתוב שהדבר יאושר רק במקרים חריגים. בשטח, כך נראה, לא הייתה שום אכיפה של הפקודה.

רס"רים בצה"ל מספרים ל'בשבע' שלא הייתה שום הנחיה מגורם צבאי בכיר שהורתה לפרק את השירותים המשותפים. ככל הנראה, המציאות הזאת נבעה מכך שצה"ל עשה מהפכה בשנים האחרונות בעניין שילוב החיילות והלוחמות, אך לא דאג לתשתיות מתאימות למצב החדש שנוצר, הן בתחום הסדיר והן בתחום המילואים, שגם אליהם מתייצבות יותר ויותר חיילות.

בדיון שהתקיים לאחרונה בוועדת חוץ וביטחון בנושא זה, אמר הרמטכ"ל גדי אינזקוט כי בכוונתו לתקן מתוך כל מכלול הטענות על השירות המשותף, בעיקר את בעיית השירותים המשותפים. "המדיניות היא מכבדת", אמר הרמטכ"ל, "אם נעשות טעויות פה ושם, ודאי שנתקן. עד לפני שנה כלל לא הייתי מודע שיש בכלל שירותים משותפים לבנים ולבנות בצה"ל, אך מרגע שהתוודעתי לכך נתתי פקודה ועד סוף דצמבר 2017 לא יהיו כאלה כלל. בשל דיונים פנימיים שלנו, ולא בשל לחצים כאלה ואחרים, עשינו עידון מסוים לפקודה".

הרב חיים ברוך, עד לאחרונה ראש מכינת 'עוצם', נכח באותה פגישה עם הרמטכ"ל. בתגובה להחלטה החדשה הוא אומר כי "הפרדת השירותים המשותפים הוא מהלך מאוד מבורך, וגם מאוד קל. אולם השירותים הם רק סימפטום, שיפה מאוד שמתקנים אותו, בעיקר למען הבנות שירגישו בנוח איפה שהן נמצאות. יש עוד דרך ארוכה להסדיר את השירות המשותף של הבנים והבנות בשירות הקרבי והלא קרבי בצה"ל. פקודת השירות המשותף היא לא הדרך הנכונה".

הרב עמיחי אליהו, מנכ"ל עמותת צו 1, אומר על החלטת הרמטכ"ל: "אנו שמחים לראות שבפיקוד העליון נדרשו לבעיית השירותים המשותפים. בזמנו היקר הרמטכ"ל צריך לעסוק בביטחון מדינת ישראל וביצירת מוטיבציה לבאים בשערי צה"ל, וכן לדאוג לטפל בשורש ובמקור שגורם לסחרור המערכת הצה"לית. אל להם למפקדי הצבא להחליף את החתירה לניצחון בערכים מבולבלים וחסרי זהות".

ביקשנו לברר עם דובר צה"ל איך ומתי נוצרה המציאות של ריבוי שירותים משותפים, מה כמות השירותים שיש בצה"ל בסך הכול, האם הנחיית הרמטכ"ל תעוגן בפקודת השירות המשותף ומי הסמכות שמחליטה באיזה בסיס יתאפשר להקים שירותים משותפים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: ״כדי לאפשר מענה מיטבי לכלל האוכלוסיות המשרתות בצה״ל ולאור הנחיית הרמטכ״ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, בוצע מיפוי רחב של כלל השירותים ביחידות הצבא. לאור ממצאי המיפוי, נבנתה באט״ל תוכנית הדרגתית לטיפול בשירותים המשותפים בהיקף של כ‑20 מיליון ש״ח, אשר מתבצעת בימים אלו. נדגיש כי בכל בנייה חדשה שמתקיימת בצה״ל, מתבצעת הפרדה מלאה במכלולי השירותים".