אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: נתי שוחט. פלאש 90

בג"ץ החליט ביום חמישי האחרון להוציא צו זמני המונע מחברת החשמל לנתק חשמל מהרשות הפלשתינית בשל חוב ששוב הולך ומצטבר ומגיע לכמאתיים מיליון שקלים.

החוב הפלשתיני מתנקז לחברת החשמל המזרח ירושלמית שרוכשת חשמל מחברת החשמל הישראלית ומעבירה אותו לרשות הפלשתינית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עורכת הדין ענת קליין, ראש תחום אנרגיה במשרד גרוס, אחת ממייצגי חברת החשמל המזרח ירושלמית בדיונים.

בדבריה מסבירה עו"ד קליין את השתלשלות האירועים מאז ההסכם שהתקבל בין ישראל והרש"פ אודות תשלום חובה של הרשות שנאמד בגובה של כשני מיליארד שקלים. מאז התקבל ההסכם ההוא שכלל הפחתה של למעלה מחמש מאות מיליון שקלים מהחוב, הורדה של תשלום מתוך מיסי הרש"פ ופריסת שארית החוב לתשלומים, החל מצטבר חוב נוסף הנאמד בכמאתיים מיליון שקלים ובעקבותיו ביקשה חברת החשמל הישראלית לנתק את החשמל מחברת החשמל המזרח ירושלמית, ואולם בית המשפט הטיל כאמור צו מניעה זמני נגד המהלך.

"הקושי הוא שמדובר בניתוק קולקטיבי שכולל גם כאלה שמשלמים", אומרת קליין ומסבירה את עיקר העתירה שהגישה בשם החברה המזרח ירושלמית, ולפיה אין סמכות לנתק חשמל ממי שמוגדר כספקים של חשמל ולא כצרכן המסוים, שנמצא בסוף הליך קבלת קו החשמל.

"המעמד של חברת החשמל המזרח ירושלמית היא של מחלק חשמל. היא מחזיקה ברשיונות לחלוקה ברש"פ. הרש"פ לקחה אחריות על החוב אבל לא מבצעת את האקט של חלוקת החשמל. אין סמכות לחברת החשמל לנתק גוף שהוא מחלק", אומרת קליין.

היא מספרת כי חברת החשמל קבעה תוך כדי דיוני בג"ץ רגולציה שמאפשרת לה לנתק חשמל גם מספקים ולא רק מהצרכן הפרטי וכעת היא טוענת שיש לה סמכות לנתק לבעל חוב, ואולם חברת החשמל המזרח ירושלמית העלתה בפני בית המשפט את אמירת המדינה ולפיה הזרמת החשמל כרוכה באינטרסים של יחסי חוץ, כיוון שכך יש לקיים סוג אחר של דיונים בטרם ניתוק החשמל.

"חברת החשמל היא חברה ממשלתית שנדרשת לפעול על פי שיקולים מסחריים. למדינת ישראל יש כובע הרגולטור ויש לה שיקולים של חוץ וביטחון. חברת החשמל המזרח ירושלמית היא חברה ישראלית עם רישיון ישראלי ורגולציה לפעולה במינהל האזרחי והרש"פ", מציגה קליין את רקע הדברים שהובילה לעתירה שדרשה שלא להשאיר את ענייני ניתוק החשמל, מהלך בעל השלכות של מדיניות חוץ וביטחון, בידי גורם ששיקוליו מסחריים כלכליים בלבד, וציינה כי לשם ביצוע מהלך שכזה צריכה חברת החשמל ליידע על כוונותיה את הגורמים המוסמכים ובהם שר האנרגיה.

"אם צריך לנתק חשמל צריך לקבל אישור של הדרג המדיני וגורמי החוץ, הגורמים שאומרים שחייבים להיות מודעים להשלכות הניתוק".

כאשר נשאלה אם להערכתה ייתכן ויגיע מצב בו חברת החשמל שהיא חברה ממשלתית תיאלץ לעתור לבג"ץ נגד המדינה שכן בשל שיקולי הביטחון והחוץ היא אינה יכולה לגבות חובות מהרש"פ, השיבה קליין כי אכן תרחיש כזה אפשרי בעתיד ובג"ץ יצטרך לשקול את האיזונים והאינטרסים השונים.

בדבריה מעירה עו"ד קליין כי החובות שהלכו ותפחו נובעים בין השאר מעיוותים הנגרמים מהמציאות המורכבת, הן ברגולציה של חברת החשמל והן בשל הקושי של חברת החשמל המזרח ירושלמית לגבות את חובותיה ללא סיוע של גורמי הביטחון הישראליים, כאשר היא נכנסת למחנות פליטים ולשכונות פלשתיניות לשם כך.

"יש אלפי תביעות של חברת החשמל המזרח ירושלמית מול לקוחות. כשהחברה מגיעה לנתק היא נתקלת באלימות. הרבה פעמים ביקשה סיוע של כוחות הביטחון הישראליים אבל נענתה בסירוב. מלאכת הגבייה המורכבת נעשית בחברה פרטית מסחרית ללא גיבוי אבטחתי", היא מספרת.