תיעוד חדש מזירת הפיגוע בהר הבית

הותר לפרסום כי במסגרת חקירת שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל נעצר לחקירה, אמג'ד מחמד אחמד ג'בארין, ערבי ישראלי תושב אום אל פחם בחשד למעורבותו בפיגוע הירי בהר הבית שבו נרצחו שני שוטרים.

ממצאי חקירת הפיגוע העלו כי מדובר בהתארגנות מקומית של מחבלים, אשר התגבשה במסגד "אלמלסאא" באום אל פחם, שבו שימש ג'בארין כאחראי ניקיון וכמואזין המסגד.

ממצאי החקירה הצביעו גם על זיקה ברורה בין מסגד "אלמלסאא" לבין הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית אשר הוכרזה כהתאחדות בלתי מותרת ונחשבת כיום לארגון טרור.

כמו כן אותרו קשרים בין המחבלים לבין התנועה האיסלאמית, בין בתמיכה ברעיונות שהופצו על ידי התנועה ובין בחברות בהתארגנויות שלהן זיקה ברורה לתנא"ס .

כך, למשל, ג'בארין פעל בעבר במסגרת ארגון "המראבטון", אשר הוכרז גם הוא כהתאחדות בלתי מותרת על רקע פעילות כנגד ביטחון המדינה במתחם הר הבית, ובזיקה ישירה לתנועה ולארגון הטרור חמאס.

עוד יצוין כי השיח ראאד צאלח, ראש התנועה האיסלאמית, נשא דברים בהלוויתם הלילית של שלושת המחבלים באום אל פחם, דברים בגינם הוא נחקר בימים אלה בגין חשד להסתה.

במסגרת חקירת הפיגוע נעצר ונחקר ע״י שב״כ ג'בארין. בחקירתו של המחבל, אשר היה מקורב למפגעים, עלה כי המפגעים שוחחו טרם הפיגוע אודות כוונתם לבצע פיגוע ירי ואף הוצע לו להצטרף אליהם לביצוע הפיגוע לפחות בשתי הזדמנויות.

כמו כן עלה בחקירה כי המפגעים הסתירו את הנשקים מסוג קארל גוסטב עימם ביצעו את הפיגוע בארון בתוך אותו מסגד "אלמלסאא".

ממצאי החקירה לימדו, כי כהכנה לקראת הפיגוע ביצעו המפגעים מספר אימוני ירי בכלי הנשק שהיו ברשותם באזור הררי הסמוך לאום אל פחם, וזאת בסיועו של אמג'ד, אשר אף נטל חלק באימון הירי באחת ההזדמנויות.

אמג'ד אף סייע למפגעים והסיע אותם בליל הפיגוע מהמסגד לנקודת האיסוף לעלייה להר הבית, כאשר הם חמושים, תוך שהוא מודע לכך כי המפגעים מצויים בדרכם לבצע פיגוע. לאחר מכן אף העביר את חפצי המפגעים אשר נמסרו לו טרם הפיגוע למקום מסתור.

בגין מעורבותו המשמעותית בהוצאת הפיגוע אל הפועל מיוחסות לאמג'ד בכתב האישום שהוגש כנגדו ע״י פרקליטות מחוז חיפה, בין היתר, עבירות של סיוע לרצח ופעולה בנשק למטרת טרור.