הרב חיים דרוקמן
הרב חיים דרוקמןצילום: אלירן אהרון

בראיון לערוץ 7 מתייחס ראש ישיבות בני עקיבא, הרב חיים דרוקמן, לדבריה של שרת המשפטים, איילת שקד, אודות דחיקתם של ערכי היהדות הציונות והישראליות מפני זכויות הפרט בפרשנותן המערבית-ליבראלית - על ידי מערכת המשפט.

בראשית דבריו מתייחס הרב דרוקמן לקריאות שהוטחו בשרה במהלך נאומה שנישא בכנס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין. "הייתי המום מהצעקות שהיו בזמן נאומה של השרה. האנשים הללו לא מסוגלים לשמוע את האמת הלאומית הציונית, אפילו לשמוע הם לא יכולים?" שואל הרב.

על תוכן דבריה של שקד אומר הרב דרוקמן: "הדברים הללו כל כך חיוניים היום. הם צריכים לעמוד במרכז העבודה החינוכית שלנו, ובוודאי במשפט. עלינו להעמיד את הצרכים של הכלל בראש מעיינינו, את עם ישראל את ארץ ישראל ולא את צורכי הפרט, עם כל חשיבותם. בוודאי שצריך לדאוג לפרט, אבל צורכי הכלל קודמים".

דוגמא לחשיבות שיש לתת לערכי הכלל על פני ערכי הפרט מוצא הרב דרוקמן גם בקריאה ליהודי התפוצות לעלות ארצה. "אנחנו קוראים לאחינו מהתפוצות לעלות לארץ למרות שטוב להם שם. אנחנו אומרים להם שגם אם יוותרו על נוחיות ועל בית מרווח שיעלו לארץ. כך נבנתה הארץ. אם כל אחד היה דואג לצרכיו הפרטיים הארץ הייתה נבנית? רק מתוך תפיסה אמתית כזו נבנתה הארץ וזכינו לקיבוץ גלויות מופלא ולשחרור הארץ ובראשה ירושלים".

בדבריו מדגיש הרב כי אין בכוונתו לזלזל בערכי הפרט וזכויותיו אלא להציב את המדרג המתבקש בין הערכים השונים. "אני לא בא לבטל את צורכי הפרט, אבל צריך לדעת מה קודם, למה ובשביל מה אנחנו חיים ומה ענייננו פה. לכאורה צורכי הפרט שולחים אותנו להתפזר לכל עבר ובכך חיסלנו את מדינת ישראל, ואולי גם את עם ישראל. אולי יותר נוח שלא לחיות כיהודים".

מוסיף הרב דרוקמן ואומר: "אני מאוד משבח את שרת המשפטים שהיא העלתה על הפרק דברים יסודיים ביותר ששייכים לעצם קיומינו. צריך לדאוג לעצם קיומינו ועתידנו. מה פירוש להיות ליברלית? היא הביאה את תומס מן ממדינת אוטופיה שאמר לחשין בחלום שאנחנו לא אוטופיה אלא עדיין צריכים לדאוג לקיומינו". על כך מוסיך הרב דרוקמן ומזכיר את דברי הסיום של נאום השרה וחשיבותם. "השרה אמרה בסוף דבריה שלא רק בגלל שאין לנו ברירה אחרת, אלא במובן האמתי יהדותנו לאומיותינו וציוניותינו הם תרומתנו לאנושות כולה, כך שאין סתירה בין לאומיותינו לאנושיות כולה. שובנו לארץ היא המפתח לטוב האמתי לעולם כולו, לשלום לאומות. אנחנו מאמינים שכאשר עם ישראל יתקדם בארצו נגיע לקיומה של נבואת ישעיהו של וכיתתו חרבותם לאיתים".

לנוכח כל אלה נשאל הרב דרוקמן אם האופן בו מעלה השרה שקד דברים ערכיים שלא נשמעו בזירה הציבורית מזה שנים רבות, ולנוכח התנהלותה במערכת המשפט הזוכה להערכה גם מקרב מתנגדיה, היא יכולה להוביל את מפלגת הציונות הדתית ולעמוד בראשה. "אני לא עוסק בזה עכשיו. היא ממלאת תפקיד חשוב ונכבד והיא תמשיך להוביל", משיב הרב.

נאום שרת המשפטים שקד בטקס פתיחת שנת המשפטContact Global Broadcast Services