האפיפיור פרנציסקוס
האפיפיור פרנציסקוסצילום: רויטרס

במפגש השנתי של משלחת הרבנות הראשית לישראל עם האפיפיור שהתקיימה היום (חמישי) בוותיקן נחתם הסכם הבנות בין-דתי הקורא להבנה הדדית, לכבוד ולחיזוק הדיאלוג והקשר בין היהדות לנצרות.

הוועידה הנערכת מידי שנה זאת הפעם ה- 15, התכנסה היום במלאת חמישים שנה ל"נוסטרה איטאטה", הסכם היסטורי המסדיר את יחסיה של הכנסייה הקתולית עם היהודים, המגנה בחריפות "שנאה, רדיפות וגילויי אנטישמיות המכוונים נגד יהודים בכל עת ועל ידי כל אדם".

במפגש נחתם מסמך היסטורי שגובש בין שני נציגי הדתות, שבו מביעים היהודים והנוצרים כאחד הצהרות על ערכי יסוד משותפות.

"על אף ההבדלים התיאולוגיים בין דתותינו, שבלתי ניתנים לפישור, היום אנו רואים בקתולים שותפים, בעלי ברית קרובים, במסע לעולם טוב יותר, עם שלום, צדק חברתי וביטחון", נכתב במסמך.

בסיום הוועדה המשותפת נחתמה ההצהרה והוקראו בין היתר הדברים הבאים: "אנו מחרימים חד משמעית כל פגיעה בכל אדם באשר הוא בשל אמונתו או דתו, וכן בפגיעה ו/או חילול מקום קדוש או בית תפילה של כל דת".

על המסמך חתם מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל הרב משה דגן, ובנוסף חתמו נציגי הסתדרות הרבנים של רבני דאמריקה (RCA). מטעם הרבנות הראשית לישראל השתתפו במשלחת גם חבר מועצת הרבנות הרב רצון ערוסי, הרב דוד רוזן ומנכ"ל הרבנות לשעבר עודד וינר.

נציגי המשלחות הדגישו שעל אף השוני וההבדלים הגדולים באמונות בין שתי הדתות, כולם מצווים על ידי הבורא למנוע שפיכות דמים ופגיעה בבני אדם. בסיום של ההצהרה בירך האפיפיור על דברים אלה ואיחל לנוכחים ולעם היהודי שנה טובה.