יום טוב ואיזנקוט
יום טוב ואיזנקוטצילום: דובר צה"ל

יום טוב חזן החל את שירותו הצבאי בגדוד "ברק", שם המשיך ברצף תפקידים עד לתפקידו כרס"ר הגדוד.

לאחר סיום תפקידו כרס"ר, יצא לקורס קצינים והתקדם בשרשרת הפיקוד במגוון תפקידים בחטיבה ואף הועלה לדרגת סא"ל ומונה לסמח"ט ב' של החטיבה.

את דרגות האל"ם קיבל יום טוב כאות הוקרה על פועלו בחטיבה. בשנת 87' השתחרר משירות קבע, תוך שהוא ממשיך לשרת כסמח"ט ב' במילואים ובהמשך מונה למפקד אתר ההנצחה של החטיבה.

"במפגש היום גיליתי שיום טוב התגייס בערך כשאני נולדתי. הכרתי אותו מהשבוע הראשון שלי בצה"ל, כטירון בחטיבת גולני, ועד ימיי כמח"ט", סיפר הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, במפגש.

"גם בשלב בו יום טוב פרש ועבר לנהל את אתר ההנצחה, מבחינתנו הוא היה בגולני", אמר רא"ל איזנקוט. "יום טוב והאתר זה מקום שעוברים בו לא רק במפגשים עם המשפחות השכולות, ולא רק בטקסים, אלא כל פעם שרוצים עצה טובה וניסיון".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

יום טוב חזן סיפר במפגש את סיפור בחירת כומתת החטיבה: "מפקדי החטיבה בעבר עבדו מול המערכת העליונה, במטרה להחליף את צבעה של חטיבת גולני מצבע כומתת הזית של בה"ד 4, לכל צבע אחר שיאפיין את חטיבות החי"ר הלוחמות, וזה לא הצליח לצאת לפועל".

"כשסיימנו אימון חורף, הסעתי את ראש הממשלה בזמנו פרס ז"ל למסדר", הוא נזכר, "מוטה גור ז"ל ישב על ידי ופרס ישב מאחוריי והם התייעצו ביניהם לגבי מה לתת לחטיבה. באותו הרגע עצרתי את הג'יפ, אמרתי להם 'מפקדים, זאת ההזדמנות שהחטיבה כל כך רצתה לקבל - החלפת הכומתה'. באותו המסדר הם כבר הכריזו על ההחלפה".

"ניסינו כמה צבעים על כחמש כומתות, והלכתי אל החיילים בשטח שיבחרו", הוא המשיך וסיפר. "חזרתי אל ראש אכ"א דאז, אלוף יוחנן גור, עם ההחלטה. החיילים רצו צבע חום כי זה צבע האדמה".

"אחרינו כל היחידות בצבא הבינו את חשיבות הנושא ובעקבותינו החליפו את צבעי הכומתות של שאר היחידות, זה מה שנקרא גאוות יחידה", הוא אמר בגאווה.

"יום טוב לימד אותי ועוד הרבה מאוד מפקדים, שמבצעיות זה בסדר אבל כדי שיחידה תהיה מצטיינת, היא צריכה להיות מצטיינת בהכל", סיפר רא"ל איזנקוט. "אנחנו ידענו להבחין בין החזות המאיימת לבין הלב הרחב, והלב הרחב לימד אותנו מצד אחד לדרוש מהחיילים רמה מקצועית גבוהה מבחינת סדר, ארגון וההופעה, ומצד שני שנדאג לרוח הלחימה שלהם, לארוחות שלהם ולתנאים האלמנטריים שלהם".

"בשישה עשורים שיום טוב נמצא בחטיבת גולני ובאתר ההנצחה, עברו בחטיבת גולני כ-100 אלף חיילים. אני בטוח שאין חייל אחד שלא יודע מי זה יום טוב. באהבה גדולה ובמסירות אין קץ, נהיית שיעור לחיים לכל מי שעבר איתך חווית שירות", הוא אמר.

רא"ל איזנקוט סיכם את המפגש: "אני מניח שיום טוב סמח"ט ב' היה אומר לי "חביבי, עוד שמונה שעות כניסת שבת, תצא". אז אני רוצה להצדיע לך בשם כל מי שנמצא כאן היום ולא דיבר, בשמם של עשרות אלפי חיילים ומפקדים. אנחנו מעריכים אותך ואוהבים אותך".