יזכה באות. הרב שי פירון
יזכה באות. הרב שי פירוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

לרגל ציון עשור לפעילות ויקימדיה בישראל יוענק השבוע "אות ויקימדיה למען קידום הידע החופשי בישראל" לשורה של ארגונים ואישים.

מקבלי האותות הם איגוד האינטרנט הישראלי, אוניברסיטת חיפה, שר החינוך לשעבר הרב שי פירון וראש לע"מ לשעבר, אורן הלמן.

האותות יוענקו ביום רביעי הקרוב באירוע העשור של העמותה על ידי כריסטוף הנר, יו"ר קרן ויקימדיה העולמית המגיע לביקור מיוחד בישראל.

עמותת ויקימדיה ישראל הוקמה ב-2007, 4 שנים לאחר הקמתה של ויקיפדיה העברית, על ידי שמונה ויקיפדים במטרה להרחיב את הפעילות של האנציקלופדיה החופשית גם מעבר לפעילות הווירטואלית באמצעות קיום שיתופי פעולה, אירועים וכנסים ותמיכה בקהילת המתנדבים של הפרויקט.

מאז ועד היום, רשמה העמותה הישגים רבים אשר מיצבו את ישראל כאחד הסניפים הפעילים והחשובים ביותר בתנועת ויקימדיה העולמית:

ישראל היא המדינה המובילה בשילוב ויקיפדיה במערכת החינוך: בשנים האחרונות נכתבו על ידי תלמידי בתי ספר תיכונים וסטודנטים מאוניברסיטאות למעלה מ-4000 ערכים בוויקיפדיה. עשרות אלפי סטודנטים ותלמידים עברו הדרכות על כתיבה בוויקיפדיה וכ-1,200 מורים עברו השתלמות על שימוש בוויקיפדיה בכיתה, זאת כחלק ממערך ההשתלמות הרשמי של משרד החינוך. הפעילות המוצלחת של ויקימדיה במערכת החינוך מתרחבת השנה לראשונה גם בתוך בתי הספר דוברי ערבית.

שחרור תמונות המדינה ברישיון שימוש חופשי – לאחר קמפיין ציבורי שנמשך 3 שנים, במהלכה קידמה העמותה תיקון לחוק זכויות יוצרים אשר זכה לכינוי "חוק ויקיפדיה", ממשלת ישראל אשררה החלטה תקדימית המתירה לעשות שימוש חופשי בכל התמונות המצויות באתרי הממשלה.

בשנת 2011 התארחה בחיפה הוועידה הבינלאומית של ויקימדיה, במסגרתה הגיעו לישראל כ-750 פעילים מרכזיים של התנועה מ-56 מדינות.

בשנת 2016 התארח בירושלים אירוע האקתון הבינלאומי של ויקימדיה אליו הגיעו 130 מתכנתים מ-17 מדינות. ישראל היא המדינה היחידה בתנועה שזכתה עד כה לארח את 2 האירועים הבינלאומיים.

באמצעות אות ויקמדיה לקידום הידע החופשי בישראל מבקשת העמותה להודות ולהוקיר את הארגונים והאישיים שסייעו לעמותה לממש את חזון התנועה – לאפשר לכל אדם גישה לסך כל הידע האנושי.

נימוקי הענקת האותות:

איגוד האינטרנט הישראלי: לאורך השנים תמך האיגוד במיזמים שונים של ויקימדיה ישראל - מכנס אקדמיית ויקיפדיה הראשון, דרך אירוח הכנס הבינלאומי של התנועה בישראל, פרויקט פיקיוויקי ושיתופי פעולה רבים בשנים שחלפו. ויקימדיה ישראל ואיגוד האינטרנט הישראלי חולקים חזון משותף באשר לעתיד ולתפיסת הידע החופשי בישראל ופועלים בשיתוף ובתיאום בתחום זה ובתחומים אחרים.

אוניברסיטת חיפה: אוניברסיטת חיפה היא המוסד האקדמי המוביל בישראל בשילוב מטלה לכתיבת ערך בוויקיפדיה כמטלה אקדמית ובכך סלל את הדרך למוסדות אקדמיים רבים אחרים בישראל. הפעילות לכתיבת ערכים באוניברסיטה החלה בשנת 2011 ונמשכת עד היום. במסגרת הפעילות באוניברסיטת חיפה נכתבו מאות ערכים בעשרות קורסים, ומאות סטודנטים עברו הכשרה על אופן כתיבת ערכים בוויקיפדיה. אוניברסיטת חיפה היא חלוצה בתרומתה לידע החופשי בישראל. יוזם הפעילות באוניברסיטת חיפה הוא ד"ר אורי אמיתי ועד כה 22 מרצים לקחו חלק במיזם.

שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון: הרב פירון פתח דלת לוויקימדיה ישראל לפעילות מערכתית נרחבת במערכת החינוך. זו הייתה הפעם הראשונה בעולם שבה הוכרז על שיתוף פעולה רשמי בין משרד חינוך לבין ויקימדיה. בזכות הכרתו של הרב פירון בחשיבות השילוב של ויקיפדיה במערכת החינוך, מתקיימת זו השנה הרביעית, הכשרה למורים בשיתוף פעולה עם המזכירות הפדגוגית בהובלת הגב' דליה פינג ומט"ח לשימוש מושכל בוויקיפדיה. מעל 1,200 מורים ומורות עברו את ההכשרה עד כה. כמו כן, ברכת הדרך מהשר לשעבר אישרה את הרחבת הפעילות עם תלמידים לכתיבת ערכים בוויקיפדיה שנמשכת גם בימים אלה ומהווה נדבך מרכזי בפעילות ויקימדיה בישראל.

אורן הלמן, לשעבר ראש לשכת העיתונות הממשלתית: הלמן, כראש לע"מ, סייע לקידום חוק התמונות הלאומי שהוביל לשחרור תמונות המדינה ברישיון פתוח אך לא מסחרי, ופטר את הציבור מתשלום על שימוש בתמונות לע"מ. פעילותו למען שחרור חומרים מהמדינה היא דוגמה ייחודית בישראל. הלמן ביחד עם השר לשעבר מיכאל איתן והשר לשעבר מאיר שטרית היו נושאי הדגל לשינוי יחסה של המדינה לתוכן חופשי בישראל. תפיסתו של הלמן בנושא תוכן חופשי היא דוגמה לפעילותו של איש ציבור למען תוכן חופשי.