לוחמים, אילוסטרציה
לוחמים, אילוסטרציהצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, אישר לאחרונה שינויים בהגדרת הלוחמים בצה"ל זאת במטרה להחזיר את המוטיבציה להתגייס לשרות קרבי.

הרמטכ"ל החליט כי מעתה תוגדר קטגוריית לחימה חדשה של "לוחמי חוד", אליה ישויכו החיילים שמסכנים את חייהם.

תת-הקטגוריה השנייה במערך הקרבי תכלול "לוחמים": הם יוגדרו כ"חיילי המאומנים לפעול במרחב מבצעי המגע כדי לפגוע באויב, בין אם באופן ישיר ובין אם כחלק מצוות באמצעי לחימה, תוך סיכון חייו".

הקטגוריה השלישית לחיילים שיוגדרו גם הם כקרביים תהיה "חייל תומך לחימה מבצעי", שיוגדר כ"חייל המאומן לפעול במרחב מבצעי המגע תוך סיכון חייו בתפקידים עזר לפיקוד ושליטה, מודיעין, מנהלה".

הקטגוריה האחרונה, המערך העורפי, תכלול תומכי הלחימה. הם מוגדרים כ"כלל החיילים שאינם מסכנים את חייהם ברמת פעילות א'". במערך זה ישרתו גם חיילים שיוגדרו כחיילים עורפיים.

שינוי משמעותי ביותר יחול על שירותם של לוחמי יחידות העילית הקרביות המובחרות ביותר - סיירת מטכ"ל, שלדג, שייטת 13 ויחידת החילוץ וההצלה של חיל האוויר 669. חייליהן יידרשו לשרת שמונה שנים: שנתיים ושמונה חודשים בשירות חובה, שנתיים של לימודים על חשבון הצבא, ואז יחלו בשירות קבע כלוחמים, עד תום שירותם.

איזנקוט לירידה בנתונים על הירידה הגיוס לשירות קרבי: "מעמד הלוחם בצה"ל זו סוגיה שאנו עוסקים בה שנים ארוכות, מתוך הבנה שיש תהליך רב שנתי של ירידה איטית בנכונות ללחימה, מ-74% ל-71% או 67%, תלוי בעונות הגיוס".

איזנקוט הסביר, "בקצה החוד של צה"ל הדבר החשוב ביותר זה הלוחמים. מודיעין חשוב, סייבר חשוב, אך החשובים ביותר הם הלוחמים. יש פה אמירה ערכית, אך היא לא מספיקה לבדה ולכן נקטנו בצעדים שמעבירים את המסר על הוקרת הצבא את לוחמיו"

"יש לתעדף אותם בבסיסים, בציוד בלימודים במדים, כדי שיבינו שהמדינה מוקירה את משרתיה. אי אפשר להביא חיילים לסכן את חייהם ב-1,700 שקל".

החל מה-1 בנובמבר יקבלו לוחמי החוד בשנת שירותם השלישית שכר של 2,000 שקלים בחודש, "כדי להביע הוקרה ללוחמים, לא קונים אותם ב-300 שקלים לחודש. אי אפשר להביא חיילים ליחידות הלוחמות, לסכן את חייהם ולתת 700 שקל", הבהיר.