תוקף. השר לוין
תוקף. השר לויןצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת מרים נאור, החליטה שטקס היובל להתיישבות הוא טקס שנוי במחלוקת, גם אם אינו פוליטי, ולכן לא תהיה השתתפות של נציג בית המשפט באירוע.

בראיון ליומן ערוץ 7 ממשיך שר התיירות, יריב לוין ומותח ביקורת על התנהלות בית המשפט העליון והחלטותיו. לשאלה מדוע אינו מקבל את הגישה הרואה במפעל ההתיישבות מעשה פוליטי, הוא משיב: "הכול פוליטי, אפשר גם לומר שגם התנועה הקיבוצית היא פוליטית וגם יום העצמאות, אם תשאל את חברי הרשימה המשותפת, הוא עניין פוליטי".בשעתו שאלו אותי מניין אני יודע שקלפי בבית המשפט הייתה מעלה ניצחון גדול לשמאל. אמרתי אז שדי בעיון בפסקי הדין כדי לראות לאן הרוח נושבת. נדמה לי שהיום מצטרפת לעניין הוכחה ברורה.

"מדובר בשערורייה של ממש. המצב שבו שופטי בית המשפט העליון מערבים את האג'נדה הפוליטית שלהם במקום שהם נדרשים להשתתף בטקס כתוצאה מהמעמד הממלכתי שלהם כמייצגי הרשות השופטת, הוא דבר פסול מיסודו, ואגב זה מוכיח את הטענה שעליה כבר לא צריכה הוכחה על הנטייה השמאלית של שופטי בית המשפט. בשעתו שאלו אותי מניין אני יודע שקלפי בבית המשפט הייתה מעלה ניצחון גדול לשמאל. אמרתי אז שדי בעיון בפסקי הדין כדי לראות לאן הרוח נושבת. נדמה לי שהיום מצטרפת לעניין הוכחה ברורה. השופטים הסירו את המסכה האחרונה שעוד נותרה על פניהם בהחלטה מקוממת".

לדברי השר לוין קיימים לא מעט תקדימים לאירועים משמאל שבהם השתתפו שופטים. "אם נחפש מחלוקת נמצא בכל דבר ועניין. זה לא סוד שראינו נוכחות של שופטים בכנס שניהלה עמותת שמאל קיצוני, אבל צריך לעשות הבחנה בין אירועים רגילים שמחייבים משנה זהירות מצידם, לבין אירוע ממלכתי. השופטים אינם ערכאת ערעור על הקביעה מהו אירוע ממלכתי ומה לא. הם לא יכולים לעשות איפה ואיפה בין אירוע כזה לאחר, ומרגע שהם מוזמנים הם צריכים לשלוח נציג. כך הם מחויבים על פי חוק ועל פי נוהל".

מחדד השר לוין וקובע כי כל הסערה לא הייתה מתעוררת לו השופטים היו שולחים נציג כמתבקש, "אבל הם החליטו לקפוץ אל תוך הזירה הפוליטית ולנקוט עמדה פוליטית להגדיר אירוע ממלכתי כמשהו אחר. בצורה הזו הם עדו מעשה שלא ייעשה".

על כך נשאל השר אם יכולים היו בכלל השופטים להתעלם מהעניין כאשר חבר הכנסת עיסאווי פרג' פנה אליהם ודרש את התייחסותם. על כך משיב לוין ואומר: "אם למישהו היה ספק בטענות שביהמ"ש העליון הוא סניף של מרץ, הנה מסתבר שהשופטים ממש עובדים אצל מפלגת מרצ. נשלח השופט הנדל לייצג אם למישהו היה ספק בטענות שביהמ"ש העליון הוא סניף של מרץ, הנה מסתבר שהשופטים ממש עובדים אצל מפלגת מרץ
את שופטי העליון באירוע הזה כפי שעושים בכל אירוע ממלכתי, נזעק ח"כ פריג' ומיד נשיאת העליון פועלת על פי בקשותיו ועמדותיו ומבטלת את השתתפות כבוד השופט הנדל באירוע. זה מאוד חמור ומייצר קשר ברור בין שופטי העליון שפועלים על פי תכתיבי ועמדות מפלגה מסוימת שמייצגת שוליים צרים מאוד בחברה הישראלית".

"המסקנה מכל העניין הזה כפי שהצעתי בישיבת הממשלה לבטל את השתתפותם של שופטי העליון באירועים ממלכתיים. כי אם הם אינם יודעים לשים את האג'נדות האישיות שלהם בצד ולנהוג באופן ממלכתי, אין מנוס מליצור מצב שהם לא יוזמנו לאירועים ממלכתיים כנציגים של הרשות השופטת. לא יעלה על הדעת שהשופטים יעשו איפה ואיפה ויחליטו מה נאה בעיניהם ומה לא. אם מחויבים על פי כללי הפרוטוקול אז זה לאורך כל הקו, ואם יש חוסר רצון לעמוד במחויבות הזו, אז נפטור אותם מהדילמה הזו ולומר שהם לא יוזמנו ונחסוך מהם את ההתלבטות, ומאיתנו את הבושה והביזיון שהשופטים מפלים בין קבוצה לקבוצה ובין אוכלוסייה לאוכלוסייה".

השר לוין רואה באירוע האחרון עוד דוגמה לתופעה הולכת ומתרחבת במעורבותו הפוליטית של בית המשפט העליון, וגם לכך יש לו הצעת ייעול. "נדמה לי שאנחנו עדים בחודשים האחרונים להתפרצות חסרת תקדים של החלטות פוגעניות של ביהמ"ש בשורה ארוכה של פסקי דין, בהתערבות חסרת תקדים הצעתי להוריד את גיל הפרישה של השופטים. גם השופטים הם בני אנוש ולשבת על כס המשפט כל כך הרבה שנים זה לא דבר בריא ורצוי. מעבר לזה יהיה בכך כדי לאפשר במהלך אחד לייצר הרכב שונה של בית המשפט העליון, לרענן שורות ולהתנתק סוף סוף מקבוצת המיעוט הזו ששולטת במערכת ביד רמה
בעבודת הכנסת והחלטות הממשלה. באירוע הזה יש הליכה של צעד נוסף במהלך חסר תקדים. הגיע הזמן לנקוט בצעדים אמתיים כדי לשנות את העניין הזה. הצעתי להוביל מהלך חקיקה שיוריד את גיל הפרישה של השופטים לגיל הפרישה לזה של כל המשק. זה גם נכון מהבחינה של התובנה שגם השופטים הם בני אנוש ולשבת על כס המשפט כל כך הרבה שנים זה לא דבר בריא ורצוי. מעבר לזה יהיה בכך כדי לאפשר לייצר במהלך אחד הרכב שונה של בית המשפט העליון, לרענן שורות ולהתנתק סוף סוף מקבוצת המיעוט הזו ששולטת במערכת ביד רמה. אני מקווה שחבריי לקואליציה ייענו לאתגר הזה סוף כל סוף נייצר שינוי אמתי במצב הבלתי נסבל שאנחנו חווים".