ניר ברקת
ניר ברקתצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היה זה בשלהי שנות השמונים, טרם הייתה ישראל "אומת הסטארט-אפ".

יחד עם אחי אלי ושותפינו יובל רכבי ועומרי מן, הקמנו את חברת BRM ושיווקנו את האנטי-וירוס הראשון. הייתי סטודנט באוניברסיטה העברית, ומחשבי האוניברסיטה היו תחת מתקפה. מהר מאוד הבנו שמדובר בווירוס מחשבים – דבר שעד אז נשמע במחוזותינו בתיאוריה בלבד.

עבדנו קשה ועשינו לילות כימים עד שפיתחנו פתרונות שהשוק הטכנולוגי המתעורר היה צמא להם. עם השנים, החברה שברשותנו הייתה שותפה להקמתה של חברת צ'ק-פוינט, אחד מסיפורי ההצלחה הישראליים הידועים ביותר, ואנחנו היינו שם כשישראל ממש נהפכה ל‑START UP NATION.

עוד בהיותי יו"ר האופוזיציה בעיריית ירושלים, טרם היבחרותי לתפקיד ראש העיר, פיתחתי את "תוכנית ברקת" להעלאת ירושלים למסלול הצלחה כלכלית. יחד עם פרופ' מייקל פורטר מבית הספר למנהל עסקים בהרווארד, זיהינו את תחום הביו-טק וההייטק כאחד מהיתרונות היחסיים של ירושלים שבו יש להתמקד.

הבנו שירושלים תממש את העוצמה הרבה החבויה בה, אם תהיה מנוע של חדשנות ורעיונות מוצלחים שאותם נייצא לעולם כולו.

היום, תשע שנים אחרי יישום התוכנית, בשנת היובל לאיחודה של ירושלים, אפשר להביט בגאווה ובסיפוק על סיפור ההצלחה המודרני של ירושלים, בפרט בתחום הטכנולוגיה וההייטק. בתשע השנים האחרונות, בזכות מדיניות עקבית ופתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה, נוצר אקו-סיסטם ירושלמי חדש, ואיתו זינק מספר חברות ההזנק מכ‑250 ל‑600 כיום.

השנה האחרונה הייתה שנת מפנה בולטת במגזר הטכנולוגי הירושלמי: את הכותרות תפסה השנה מכירת 'מובילאיי' לאינטל, ואיתה הקמת מרכז הפיתוח הגדול בעולם בתחום הרכב האוטונומי, שיעסיק כ‑3,000 מהנדסים וצפוי להוביל מהפכות תחבורתיות עולמיות. הקיץ זכיתי לנסוע ברחובותיה המשובצים היסטוריה של בירתנו עם חברי זיו אבירם, מנכ"ל מובילאיי, במכונית האוטונומית שהם מפתחים.

אי אפשר היה שלא להתרגש מהבשורה חסרת התקדים שצפויה לצאת מהעיר שממנה ניהלו דוד המלך ודוד בן גוריון ריבונות יהודית לתפארת. מובילאיי איננה בודדת בצריח. העיר מלאה בחברות וברעיונות שמרחיבים את הידע האנושי ואשר בזכותם הגדיר לאחרונה מגזין 'טיים' האמריקני את ירושלים כאחת מחמש הערים עם המוקד הטכנולוגי הצומח בקצב המהיר ביותר בעולם.

יונתן זינדל, פלאש 90
יונתן זינדל, פלאש 90

בית חם ליזמים

את מהפכת ההייטק המרגשת אנו משלימים עם בניית העיר כמקום של איכות חיים גבוהה, שמהווה אופציה אטרקטיבית למגורים. ממהפכת החינוך שהובלנו, דרך הפריחה אשר נודעה למרחוק בתרבות, באמנות ובספורט, ועד למיזמי התשתית הענקיים המכסים כל אזור בעיר – אנו מממשים כיום את ייעודה של ירושלים להיות מופת של חיי יומיום וקרן אור שמייצאת בשורות לאנושות כולה.

פרויקט הדגל בתחום התשתיות הוא רובע הכניסה לעיר: מתחם ענק של עסקים שבליבו נרקמת כיום רשת התחבורה המתקדמת ביותר בארץ עם רכבות קלות, רכבת מהירה שתחובר למסילה הארצית ופתרונות תחבורה חכמים לבאים ברגל וברכב. הבניינים החדשים שהיקפם כ‑1.6 מיליון מ"ר בנייה, יאכלסו כשישים אלף מקומות עבודה חדשים, ויזרימו דם חדש של צמיחה כלכלית בעורקיה של העיר כולה.

עם ישראל התברך ביזמים מהמעלה הראשונה, עם רעיונות יצירתיים ויכולות ביצוע נפלאות. ירושלים היום היא בית חם לאותם יזמים.

כיזם לשעבר, אני קורא לדור הצעיר של סיפורי ההצלחה הישראליים להיות שותפים להצלחות הירושלמיות, ליהנות ממדיניות עירונית מעודדת ומאפשרת ולקחת חלק בפרק המזהיר שאנו כותבים היום בספר ימיה של בירת העם היהודי.