ה"בואשית''
ה"בואשית''צילום: דובר צה"ל

תקופת החגים נחשבת לתקופה בה קיימת גם מתיחות ביטחונית, שמתבטאת בין היתר בהפרות סדר ביהודה ושומרון.

לכן כוחות צה"ל עומדים כל העת על המשמר כדי לשמור על השקט במרחבים המאוימים.

הם מתרגלים שוב ושוב תרחישים אפשריים, ומצטיידים באמצעים לפיזור הפגנות, אך בשנים האחרונות, ישנו כלי משמעותי נוסף שהפך את ההתמודדות עם הפרות הסדר לפשוטה יותר באופן משמעותי.

"בשנת 2011 התרחש אירוע בכפר מג'דל שמס בצפון, אירוע שמבחינתנו שינה את הכל", מספר רס"ב שמעון זינו, מפקד בית הספר לנהיגה בבסיס האימונים של פיקוד מרכז. "יותר מ-8,000 סורים הגיעו לגבול ופרצו את הגדר. כוחות צה"ל מיהרו עם ג'יפים אל אזור ההמולה אך הם היו כה רבים עד שהלוחמים התקשו לפזר אותם".

אחרי אותו יום מאתגר, שבסיומו הצליחו הכוחות לדחוק את ההמון מבעד לשערי הגבול, מפקדו של רס"ב זינו הורה לו למצוא פתרון חדש שיכריע את המאבק הבא. "נסעתי להשתלמות קצרה בנס"א, יחידת הניסויים ואבטחת האיכות של צה"ל", הוא נזכר.

"עשינו שם ניסוי - לקחנו משאית מסוג ריאו, משאית צבאית גדולה ודי ותיקה, והלבשנו עליה שלושה מיכלים, שכל אחד מסוגל להכיל כ-2,200 ליטר של נוזל, אותו ניתן לירות כשהוא ברכב - דרך תותח שיוצב בראשו".

הכירו את ה"בואשית" לטיפול במתפרעים

"באחד הניסויים, לקחנו כלי רכב ממוגן מסוג דוד וירינו לעברו עם הריאו", משחזר רס"ב זינו. "זרנוק המים היה כל כך חזק שהוא עיקם את מתכות הרכב הממוגן. הבנו שמדובר בכלי חזק במיוחד, ולכן גם הגבלנו את טווח הירי כך שנורשה לירות רק ממרחק של 100 מטר".

כדי להבטיח שהכוחות לא יפרו את הכלל הזה, מדגיש רס"ב זינו, הותקנה מעל התותח מצלמה שתתעד את השימוש בכלי, וכך תבטיח שלא יעשה בו שימוש מסכן חיים.

"במהרה הבנו שאם רק נירה זרנוקי מים על מתפרעים זה אומנם יגרום להם לברוח - אך הם יחזרו במהרה. זה לא ירתיע אותם לטווח הארוך", הוא מסביר. לכן, רס"ב זינו חשב על פתרון יצירתי: למים שניתזים מהריאו הוסף חומר מיוחד. "הריח בלתי נסבל", הוא מתאר. "מי שיריח אותו פשוט לא יוכל להישאר במקום". בשל הריח הרע, הרכב אף כונה "בואשית".

"הנוזל שבו אנחנו משתמשים לא מסכן את בריאות המתפרעים, אך הריח שהוא מותיר באוויר גורם להם לבחילות, סחרחורות והקאות, עד לרמה שהם פשוט נסוגים מיוזמתם ולא מסוגלים לשוב למקום", מסביר רס"ב זינו.

"אני זוכר שלאחר שהכנסנו את ה'בואשית' לשימוש מבצעי ב-2011, הגעתי להפרת סדר גדולה בבית עומאר. המתפרעים ממש חסמו את הציר, אבל 10 דקות מהרגע שהכלי החל לפעול - לא נותר מפיר סדר אחד בנקודה".

בתום השיחה עם רס"ב זינו, יצאנו לחזות בתרגיל עצמו. תחילה, הלוחמים הציגו כיצד הם מתמודדים עם הפרות סדר: הם זרקו לעבר מטרות הקרטון רימוני גז מדמיע, רימוני הלם, ירו כדורי גומי ולאחר מכן - הרכבים נכנסו לתמונה.

"כיום בשירות צה"ל ישנם שני כלי רכב שמפעילים את מערכת ההתזה הזו", מציין רס"ב זינו. לדבריו, הכלי הראשון הוא משאית ה'ריאו' שמכילה 6,600 ליטר נוזל. השנייה היא המכת"זית (מכונית התזה), שנכנסה לשימוש לפני כשנתיים. היא אומנם מכילה כמות קטנה משמעותית של נוזל בהשוואה ל'ריאו', אך היא בעלת זריזות וכושר תמרון מעולה המאפשר לה לפזר הפרות סדר גם בסמטאות צרות ורחובות צפופים.

"שני הכלים מסוגלים לירות למרחק של עד 300 מטר", ממשיך רס"ב זינו, ומפרט גם כי מי שמתפעל את התותח הוא לוחם שיושב לצד הנהג.

"חשוב לציין כי הריח של ה'בואשית' מורגש היטב גם בתא הנהג, ולכן שני הלוחמים שמפעילים את הרכב מצוידים בערכת לבוש ייעודית הכוללת בגדים מיוחדים ומסכות ייעודיות שימנעו מהם לשאוף את האוויר".

הלוחמים תרגלו נהיגה במכת"זית בתוואי שטח קשה, ודימו תרחישים מורכבים כמו ניווט דרכם החוצה מכפר פלסטיני בחשכת הלילה, או נסיעה לצד מטחי אבנים ובקבוקי תבערה שנזרקים מכל עבר - מחזה שכיח ביהודה ושומרון.

"אנחנו המקום היחיד בצה"ל שמכשיר את הלוחמים מכל הגזרות, בדגש על איו"ש, לשימוש במכת"זית, לכן אנחנו מודעים לכך שהאימון הוא קריטי, במיוחד רגע לפני תקופת החגים", אומר רס"ב זינו. "נדאג שהלוחמים והכלים יהיו בשיא הכשירות המבצעית שלהם וערוכים לכל משימה אליה ידרשו. נדאג לשמור על השקט ברחובות".